Jump to content

Prosjekt: Draco 2100 Sportscab - "PimpMyDraco"


ottiss

Recommended Posts

Kjøpte en sliten Draco 2100 SC høsten 2012, med planer om å vaske godt og trekke om putene i rundsitteren. Det skulle derimot vise seg å bli en del mer omfattende enn først planlagt, men prosessen har vært både lærerrik og utrolig morsom!

 

Når det er sagt er dette prosjektet "å skrape i overflaten" å regne sammenlignet med mange av prosjektene her på Baatplassen.no, men som til økonom å være, og førstereis innen og båt-prosjekter, må jeg si meg godt fornøyd selv om jeg ser jeg har et stykke igjen til perfekt resultat. Forhåpentligvis kan andre amatører kan bli inspirert til å friske opp gamle damer uten å måtte skru fra hverandre rubbel og bit..

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Putene var slitte, med rifter og revner.

 

Og ja.. båten er bygd om til utenbordsmotor!

Her er det nok mange Draco-entusiaster som river seg i håret, og det skjømmer jeg. Det ser jo ikke like pent ut, men fordelene er ellers mange. Mindre lukt og søl av olje og gris. Brannfare minsket. Enklere med rep/vedlikehold. Og ikke minst er det enorme stuerom i det gamle motorrommet! Men ja, er enig i at det ikke er vakkert..

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Den første avstikkeren fra opprinnelig plan var å fjerne pentry, for å sette passasjerstol på svingbar søyle. Da dukket det opp hull både i dørk og skott, og dermed kom idéen om å bytte dørk, samt lage nye sideplater. For å bytte dørk måtte hele innredningen ut, og vips så var vi i gang...

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Etter mye frem og tilbake endte jeg opp på teak med lyse nater. Brukte plater fra Maritim. Enkle og jobbe med. Så lenge jeg skar fra undersiden ble finishen bra. Endene ble smurt inn med epoxy for å hindre fukt å trekke inn i platene..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

Ryggputene i rundsitteren var et uvær å få av, men takket være tomt motorrom kom jeg til. Selvfølgelig var det litt råte i putene, så her fikk jeg prøvd meg som møbelsnekker også. Gikk greit det og, så lenge dette skulle trekkes om til slutt uansett..

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Måtte bytte gir/gass også, trekke om nye vaiere etc. Det funket med den som stod i, men når det andre skulle oppgraderes, måtte dette også fikses på. Mye nytt for en kontor-mann, og vinteren ble flittig brukt til research på internett og mange søvnløse netter med planlegging..

Link to post
Share on other sites

Ottis!

 

Herlig å se deg her inne! Følger med videre, selv om jeg har lest et par små kapitler fram allerede!

 

Stubbis :-)

Der har vi Stubbis også jo! :jollyroger:

 

Det er han som fikk meg til å vurdere å kjøpe båt i utgangspunktet, og har vært til inspirasjon for meg med sine prosjekter. I motsetning til meg, vet han hva han driver med. Tror jeg... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Møbelsnekring i dobbel forstand - ta et møbel og fiks et annet. Naboens gamle kjøkkenbord ble brukt både til materialer og snekkerbenk. Med litt tilpasning var råteproblemet et avsluttet kapittel, og puter og veggplater kunne sendes til systua på Buskerud Båt & Motorservice for omtrekking.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da stod det igjen et stk ribbet båt, med puter sendt avgårde, og garasjen full av gamle og nye dørkplater, samt diverse annen snacks! Maritim.no og ebay ble flittig brukt. Moro med shopping, men det går fort penger. Valgte å fokusere på hvor mye jeg sparte på ebay enn hva som gikk ut av konto.. :)

Link to post
Share on other sites

SNØ :sweat: :sweat: :eek: :eek:

 

Blir jo 2 like båter som blir pussa opp jo :)

sving innom tråden min og titt , jeg fikk vertfall god nytte av å titte på sideputene hvordan dem er festet -

nå skal dem av hos meg også

 

Ja, jeg har sett på prosjekt-tråden din. Blir spennende å følge den.

 

Det er ikke snø her nå altså. Som jeg nevnte på forrige side er dette et prosjekt som ble påbegynt vinteren 2012/2013, så jeg har kommet et stykke lenger enn tråden viser foreløpig. Jeg hadde en prosjekt-tråd på Draco-forumet, men siden den siden er lagt ned, lager jeg en ny tråd her..

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Kan jo ta med dette nå som båten er ribbet, så har de som lurer fått oversikt over både bensintank og vanntank på 21 foteren..

 

Jeg tok ingen trykktest eller noe, men fikk sjekket at alt så intakt ut, og at alle slanger etc. satt godt sammen. Det samme med slangen fra tanken og opp til ripa. Her har jeg hørt tilfeller hvor slangen har løsnet, slik at man fyller bensin rett inn i båten under dørken. Bør være et punkt høyt oppe på sjekklisten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...