Jump to content

Får ikke start på Mercruiser 5,7 etter overhaling


jensemann2

Recommended Posts

Hadde av begge topper og byttet pakninger på motoren. Monterte alt ihht håndbok, men får ikke start. Rotoren peker på #1, motoren står på TDC på kompresjonsslaget, dette er dobbelt og trippelsjekket. Alle pluggledninger står riktig. Det ER gnist. Det kommer bensin. Ventilene er justert. Men den starter ikke. Begynner å bli frustrert nå :p

 

Hvis tenningen er bare litt feil (altså 5-10 grader), kan det være nok til at jeg ikke får start?

Link to post
Share on other sites

Ja-ha du, skruva av toppdekslet, som nevnt ovan. For at presisera: ventilarne på syl 1 ska vara helt avlastade, dvs nokkane pekar uppåt på nr 1, nær du er på TDC. Då har du timet rett.

 

Senn reknar jag med at du meddelar va felet egentligen var, om du finner ut av et.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke om du har elektronisk tenning eller fordeler med stifter. Er det med stifter må stifteåpning kontrolleres først og deretter tenningsjustering. Viktig at stifter og ¨stifteåpning kontrolleres først. Tas tenningsjustering først, kan tenning bli feil igjen når stiftene flyttes på.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

får ingenting. Men når jeg snur fordeleren 180 grader skyter og smeller den noe fryktelig.

Jeg lurer på om jeg kanskje må koble tenningsmodulen i "base timing mode" ?

Det er Thunderbolt V tenning med elektronisk tenningsmodul. Skal prøve med startgass i morgen og se om det blir noe forskjell

Link to post
Share on other sites

registerdekselet på min motor har et "tenningsmerke" likt som på denne: http://www.ebay.com/itm/MerCruiser-Timing-Chain-Cover-SBC-V8-305-350-377-835005-/350963951287?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item51b714e6b7&vxp=mtr

 

HVordan skal jeg da kunne stille inn tenningen på 10 grader BTDC? det er jo bare ett merke, samt en strek på reimskiven. kan noen forklare dette enkelt?

 

Trenger jeg tape? og evt hvor skaffer jeg slik tape? tapen må jo være tilpasset omkretsen på nettopp min reimskive?

Link to post
Share on other sites

Fikk justert inn tenning til 10 grader BTDC i BASE TIMING MODE. men nå ser det ikke ut som tenningen "advancer" som den skal. Båten går omtrent som før, maxer på 4200 rpm, som den har gjort så lenge jeg har hatt den. Jeg prøvde å ruse opp til 2000 rpm i nøytral og testet med tenningslampa. Fortsatt 10 grader BTDC. må motoren være under belastning hvis den skal "advance" tenningen? Ville jeg helt klart merket at noe var galt hvis thunderbolt 5 modulen ikke hadde fungert som den skulle?

Link to post
Share on other sites

Du har selvfølgelig koblet fra den hvite og lilla ledningen slik at den ikke er jordet lengre når du sjekker om tenningen settes fremover ved høyere turtall ?

 

Thunderbolt V skal øke fortenningen også uten last, men vil faktisk øke noe mer dersom det er belastning på motoren, og mens turtallet øker, her er en kurve over hvor mye tenningen generelt øker i forhold til turtall.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...