jensemann2 Startet 11.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2014 Hadde av begge topper og byttet pakninger på motoren. Monterte alt ihht håndbok, men får ikke start. Rotoren peker på #1, motoren står på TDC på kompresjonsslaget, dette er dobbelt og trippelsjekket. Alle pluggledninger står riktig. Det ER gnist. Det kommer bensin. Ventilene er justert. Men den starter ikke. Begynner å bli frustrert nå :p Hvis tenningen er bare litt feil (altså 5-10 grader), kan det være nok til at jeg ikke får start? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Siden du er sikker på at motor står rett, og ikke 180 grade feil f.eks ville jeg løsnet fordeler og vridd på denne mens du kinner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 At motoren står på TDC betyr nødvendigvis ikke at den står riktig. Jeg ville skrudd av toppdekselene og sett på vippearmene at du får vridd motoren til tenning på sylinder 1 og at dette stemmer med syl 1 på fordeler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Leve Norge Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Ja-ha du, skruva av toppdekslet, som nevnt ovan. For at presisera: ventilarne på syl 1 ska vara helt avlastade, dvs nokkane pekar uppåt på nr 1, nær du er på TDC. Då har du timet rett. Senn reknar jag med at du meddelar va felet egentligen var, om du finner ut av et. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Aner ikke om du har elektronisk tenning eller fordeler med stifter. Er det med stifter må stifteåpning kontrolleres først og deretter tenningsjustering. Viktig at stifter og ¨stifteåpning kontrolleres først. Tas tenningsjustering først, kan tenning bli feil igjen når stiftene flyttes på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Får du poff og pang da? Eller helt dødt? Noen reaksjon med startgass? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 får ingenting. Men når jeg snur fordeleren 180 grader skyter og smeller den noe fryktelig. Jeg lurer på om jeg kanskje må koble tenningsmodulen i "base timing mode" ? Det er Thunderbolt V tenning med elektronisk tenningsmodul. Skal prøve med startgass i morgen og se om det blir noe forskjell Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 tidligere har jeg satt tenningen på 0 grader, altså slik at rotoren peker rett på cyl 1 terminalen når den er på tdc. Skal prøve å sette den til 8 grader fortenning og se om det hjelper... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 registerdekselet på min motor har et "tenningsmerke" likt som på denne: http://www.ebay.com/itm/MerCruiser-Timing-Chain-Cover-SBC-V8-305-350-377-835005-/350963951287?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item51b714e6b7&vxp=mtr HVordan skal jeg da kunne stille inn tenningen på 10 grader BTDC? det er jo bare ett merke, samt en strek på reimskiven. kan noen forklare dette enkelt? Trenger jeg tape? og evt hvor skaffer jeg slik tape? tapen må jo være tilpasset omkretsen på nettopp min reimskive? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Det er et merke i remskiven som du benytter ved justering, men først må motoren gå, etter det stiller du inn 8/10 grader ved hjelp av disse merkene og en tenningslampe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Jeg fikk en tape fra usa som jeg skal feste på reimhjulet, eller Harmonic balancer heter hjulet hos meg. I pakka var det flere tape remser tilpasset omkretsen på hjulet, hvis du ikke har samme som meg så kan du jo få en av meg. Men tenningslampe må du ha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Fikk den igang nå, og ved nærmere undersøkelse ser jeg at det er grader inngravert i "Harmonic balancer" så nå skal jeg låne meg en tenningslampe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Fikk justert inn tenning til 10 grader BTDC i BASE TIMING MODE. men nå ser det ikke ut som tenningen "advancer" som den skal. Båten går omtrent som før, maxer på 4200 rpm, som den har gjort så lenge jeg har hatt den. Jeg prøvde å ruse opp til 2000 rpm i nøytral og testet med tenningslampa. Fortsatt 10 grader BTDC. må motoren være under belastning hvis den skal "advance" tenningen? Ville jeg helt klart merket at noe var galt hvis thunderbolt 5 modulen ikke hadde fungert som den skulle? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 23.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 Hvis tenningen ikke advance'r mot høyere turtall blir vel eksosen veldig varm om jeg husker dette rett. Diesel Dahl her på forumet har vel god greie på thunderbolt tenning? Høres ut som du mangler rundt 600rpm på fullt øs. Kanskje du skulle gått ned på propell stigning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 Ok, har du noen ide Diesel Dahl? Båten aksellererer godt og går helt fint, men jeg har ikke fått testet timing advance siden jeg driver på alene. Ikke lett å kjøre i 35 knop og samtidig lyse med tenningslampa ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 23.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 Du har selvfølgelig koblet fra den hvite og lilla ledningen slik at den ikke er jordet lengre når du sjekker om tenningen settes fremover ved høyere turtall ? Thunderbolt V skal øke fortenningen også uten last, men vil faktisk øke noe mer dersom det er belastning på motoren, og mens turtallet øker, her er en kurve over hvor mye tenningen generelt øker i forhold til turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 24.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Ja har koblet fra den hvite/lilla. Skulle tro motoren ville gå dårlig hvis dette ikke fungerte som det skal? Men den går helt fint. Eneste er at det kanskje er litt lite turtall, men sånn har det alltid vært Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.