Jump to content

Ka gjor eg feil med Raymarine C97 og Aimec Camino 108 AIS


Murphy's law

Recommended Posts

Har koblet Raymarine C97 til sammen med AIS'en. fekk alle info på sjermen. Har sjekket også på marinetraffic og alt funker som et skal....

Men kofor fekk eg kvar 2 minut på sjermen feilmelding: ingen COG eller rettning på ektern AIS......?

Har sjekket alt og programvare fra AIS'en giv ingen feil....

AIS'en har egen GPS antenne, egen VHF antenne og det funker som det skal...

Kem kan og vill hjelpe meg? Eg ligger i Byen til sondagsmorn (etter frukost)....

Redigert av Murphy's law (see edit history)

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

Uh...Byen as in Bergen..... :lol:

Fekk samman feilmelding under seiling og på kai.....

På GPS menu (AIS) har eg full deknjng, inkludert kurs og fart.

Så eg forsår ikkje ka er gale med meldingen....egen båt flytter også (under seiling) på skjerm, så han SKAL har alle info de trenger....

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

Du skal gå inn på din C97 og velge alarmer. LH v. 11.26 har fått et ganske greit oppsett for hva/hvor mye man ønsker å høre av AIS-relaterte alarmer.

 

Du skriver ikke noe om hva slags AIS-enhet du har. Og jeg kjenner ikke LH-tekstene i norsk utgave - men dersom "ingen COG eller rettning på ektern AIS" er den beskjeden du får, indikerer dette en alarmsituasjon generert av AIS-enheten din. Min egen AIS blanker ut COG/SOG dersom båten ligger i ro (fremfor å vise f.eks. "0" i SOG-feltet), men den genererer ingen alarm av den grunn.

 

Dersom du har en klasse A-enhet, vil du kunne gå inn på AIS-boksen og få listet opp aktive alarmer der. Der skal både alarm-ID/feilkode og en kort beskrivelse være å finne, samt at du skal kunne kvittere ut alarmen (og ikke få ytterligere varsler om denne).

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Hæ???

Torkelmij.....eg har sjekket 2 gangen hele bok men...men...nr 4 (alr valg) er ikkje på menu mitt.

Eg skal til båten imoro etter job. Skal sjå på, men eg er en litt rett......

 

 

Eg har update software og skal installere imoro, håper det går bra. (har nå valg ALR på meny)....

Redigert av Murphy's law (see edit history)

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

Merkelig. Har du prøvd å ta kontakt med produsentens SUPPORT-avdeling?

I motsetning til mange andre produkter har jeg veldig god erfaring med å spørre "kilden" direkte når det oppstår pussige problemstillinger.

 

Det er veldig irriterende når man får slike alarmer/uforklarlige feil. For min egen del må jeg si at jeg er veldig fornøyd med den support jeg har fått både fra Raymarine og Airmar når det gjelder en del merkelige forhold jeg har opplevd med utstyr derfra.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Din AIS skal, som alle andre AIS-enheter, ha sin egen GPS-mottaker. Du kan kun bruke en "passiv" GPS-antenne, dvs. antenna skal kun være en antenne - som gir et RF-signal til GPS-mottakeren, som sitter i AIS-enheten din.

 

AIS kl. B tillater ikke at du mater denne med posisjonsdata over NMEA eller andre grensesnitt, så dette løpet er dødfødt. Det vet Seatronic også, men det var kanskje noe annet du (eller de) mente?

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Interessant, og takk for opplysningene om denne typen AIS kl. B-enhet.

 

Noen har altså skrudd sammen en boks som ikke forholder seg til ITU-R M.1371-5, annex 7. http://www.itu.int/rec/R-REC-M.1371-5-201402-I/en

Fritt fram for å mate inn nonsense-posisjoner til AIS'en... Det kan jo bli festlig. De etablerte kravene gjør det i hvert fall litt mindre trivielt å få til slike sprell med det utstyret som frem til nå har vært tilgjengelig.

 

Jeg ser godt poenget med å lage en slik enhet, men jeg ser også poenget med det regelverket som er etablert, hvor krav om intern GNSS-mottaker ikke fremstår som et fravikelig punkt.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

1 gang til.

Fekk melding under og over 5 kn.

AIS HAR egen GPS antenna og i programvare fra AIS'en har eg god dekning of GPS signaler også viser det SOG og COG i programvare,,,,

Og på AIS visningsprogram (fra AIS'en) har eg full oversikt hvilke båten er i område, også egen båt på kart. (også på marinetraffik.com viss eg er i område fra landstasjon..... (ingen dekning heima))

 

Eg skal prøve koble en NMEA signal fra plottern til AIS med (håper) posisjondata. (funker greit med DCS VHF'en).

Og fortsett venta på svaret fra fabrikanten, men, men det er helge også i Asia....

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...