Murphy's law Startet 11.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2014 (redigert) Har koblet Raymarine C97 til sammen med AIS'en. fekk alle info på sjermen. Har sjekket også på marinetraffic og alt funker som et skal.... Men kofor fekk eg kvar 2 minut på sjermen feilmelding: ingen COG eller rettning på ektern AIS......? Har sjekket alt og programvare fra AIS'en giv ingen feil.... AIS'en har egen GPS antenne, egen VHF antenne og det funker som det skal... Kem kan og vill hjelpe meg? Eg ligger i Byen til sondagsmorn (etter frukost).... Redigert 11.Oktober.2014 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Nå veit jeg ikke hvilken by du ligger i. Men COG er Course Over Ground. AIS'en forteller deg at du ligger stille. Da kan den heller ikke fortelle hvilken retning/kurs den beveger seg i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Uh...Byen as in Bergen..... Fekk samman feilmelding under seiling og på kai..... På GPS menu (AIS) har eg full deknjng, inkludert kurs og fart. Så eg forsår ikkje ka er gale med meldingen....egen båt flytter også (under seiling) på skjerm, så han SKAL har alle info de trenger.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 14.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2014 Hmmmm, forhandler tat kontakt med Raymarine.... Ukjent feilmelding.... Men...men...ka skal eg gjøre? Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
176-671 Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Du skal gå inn på din C97 og velge alarmer. LH v. 11.26 har fått et ganske greit oppsett for hva/hvor mye man ønsker å høre av AIS-relaterte alarmer. Du skriver ikke noe om hva slags AIS-enhet du har. Og jeg kjenner ikke LH-tekstene i norsk utgave - men dersom "ingen COG eller rettning på ektern AIS" er den beskjeden du får, indikerer dette en alarmsituasjon generert av AIS-enheten din. Min egen AIS blanker ut COG/SOG dersom båten ligger i ro (fremfor å vise f.eks. "0" i SOG-feltet), men den genererer ingen alarm av den grunn. Dersom du har en klasse A-enhet, vil du kunne gå inn på AIS-boksen og få listet opp aktive alarmer der. Der skal både alarm-ID/feilkode og en kort beskrivelse være å finne, samt at du skal kunne kvittere ut alarmen (og ikke få ytterligere varsler om denne). Redigert 15.Oktober.2014 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Type AIS står heilt på toppen; emne titel Amec camino 108s Har slått av alle AIS alarmen på C97.... Feilen dukker opp på kai og under fart (>5 kn) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
176-671 Svart 16.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 Har du vært inne i oppsettprogrammet og deaktivert ALR-setningene? Da slipper du å få gnål om bortfall av COG. Side 32: http://www.milltechmarine.com/customer_center/CAMINO-108_Manual.pdf Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2014 (redigert) Hæ??? Torkelmij.....eg har sjekket 2 gangen hele bok men...men...nr 4 (alr valg) er ikkje på menu mitt. Eg skal til båten imoro etter job. Skal sjå på, men eg er en litt rett...... Eg har update software og skal installere imoro, håper det går bra. (har nå valg ALR på meny).... Redigert 16.Oktober.2014 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 17.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Forsøk update, men.... kvar gang eg sett ALR på "off" han kommer sjølv tilbake med "on"..... ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
176-671 Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Merkelig. Har du prøvd å ta kontakt med produsentens SUPPORT-avdeling? I motsetning til mange andre produkter har jeg veldig god erfaring med å spørre "kilden" direkte når det oppstår pussige problemstillinger. Det er veldig irriterende når man får slike alarmer/uforklarlige feil. For min egen del må jeg si at jeg er veldig fornøyd med den support jeg har fått både fra Raymarine og Airmar når det gjelder en del merkelige forhold jeg har opplevd med utstyr derfra. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Har spørt SEATRONIC (kjøpt AIS) og først de svaret AIS skal ha egen GPS antenna. Nå sier de eg kan prøve med NMEA fra plottern.... Har send melding til ALLTEkmarine (fabrikant AIS) og venter på inlogkey for hente nyeste firmware.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
176-671 Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Din AIS skal, som alle andre AIS-enheter, ha sin egen GPS-mottaker. Du kan kun bruke en "passiv" GPS-antenne, dvs. antenna skal kun være en antenne - som gir et RF-signal til GPS-mottakeren, som sitter i AIS-enheten din. AIS kl. B tillater ikke at du mater denne med posisjonsdata over NMEA eller andre grensesnitt, så dette løpet er dødfødt. Det vet Seatronic også, men det var kanskje noe annet du (eller de) mente? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Her Morten vært og sett på det? Kan jo kjøre båten rett ut til servicekaien deres og...litt lettere når han har alt forran seg. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Får du denne meldingen kun under 5 knop? Dvs at den sender melding om at det ikke oppfattes fremdrift COG da det er liten hastighet eller stillstand. For da er det jo på grensen til rett. Og det er en annen feilsøking enn at den ikk ekjenner fart om fremdriften er >5 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Din AIS skal, som alle andre AIS-enheter, ha sin egen GPS-mottaker. Les denne tråden..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
176-671 Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Interessant, og takk for opplysningene om denne typen AIS kl. B-enhet. Noen har altså skrudd sammen en boks som ikke forholder seg til ITU-R M.1371-5, annex 7. http://www.itu.int/rec/R-REC-M.1371-5-201402-I/en Fritt fram for å mate inn nonsense-posisjoner til AIS'en... Det kan jo bli festlig. De etablerte kravene gjør det i hvert fall litt mindre trivielt å få til slike sprell med det utstyret som frem til nå har vært tilgjengelig. Jeg ser godt poenget med å lage en slik enhet, men jeg ser også poenget med det regelverket som er etablert, hvor krav om intern GNSS-mottaker ikke fremstår som et fravikelig punkt. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 1 gang til. Fekk melding under og over 5 kn. AIS HAR egen GPS antenna og i programvare fra AIS'en har eg god dekning of GPS signaler også viser det SOG og COG i programvare,,,, Og på AIS visningsprogram (fra AIS'en) har eg full oversikt hvilke båten er i område, også egen båt på kart. (også på marinetraffik.com viss eg er i område fra landstasjon..... (ingen dekning heima)) Eg skal prøve koble en NMEA signal fra plottern til AIS med (håper) posisjondata. (funker greit med DCS VHF'en). Og fortsett venta på svaret fra fabrikanten, men, men det er helge også i Asia.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Yessss.... Etter et hyggelig samtale med Taiwan og en firmware updating, tings funker som de skal! ALR er nå "off" og Raymarine c97 stoppet med maser..... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
nives Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Flott du fikk det til:) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post Share on other sites More sharing options...
dorgefart Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Bruker du NMEA0183 eller NMEA2000 mellom C97 og AIS? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Eg bruk nmea 0183 fra AIS til C97 Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.