Jump to content

Hvordan montere septiktømming i Saga27 fra landstasjon?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 1986 modell Saga 27 med septiktank og tømming til sjø via kvernpumpe. Dette fungerer utmerket. Vi ferdes imidlertid mye i svenske farvann der det fra våren av blir totalforbud mot tømming i sjøen. Så nå må jeg nok bite i det sure eplet og lage meg et arrangement for å kunne tømme via sugesystem på land, enten jeg vil eller ikke. Å tømme langt til havs, ser jeg ikke som noe problem. Men jeg kan jo risikere kontroll og ubehag med det.

Men hvordan arrangere et slikt opplegg, noen med Saga 27 som allerede har ordnet seg?

På bildet under sees tanken til venstre på babord side under dørken. Derfra suges det opp fra bunn av tanken via et stigerør og videre til tømmepumpen til høyre i bildet (skjult bak varmluftslange) og så videre via en svanehals og ut under båten på styrbord side.

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... Å tømme langt til havs, ser jeg ikke som noe problem. Men jeg kan jo risikere kontroll og ubehag med det....

 

 

Jeg HAR lest et sted at muligheten til å tømme ut i vannet skal være låst, men klarer ikke å finne det igjen. Antar at det var/er for å ha mulighet til å kontrollere.

 

Dersom du tror du kan risikere kontroll så bør du sjekke dette.

 

På den annen side tror jeg det er veldig liten sjans for kontroll av enkeltbåter.

Link to post
Share on other sites

Det med låst mulighet for tømming til sjø, har jeg også sett nevnt her på forumet, men uten referanse til hvor en lov om dette skulle finnes. Og skulle det være båteier som har "nøkkelen", er det jo bare en vits. Og skulle det være de svenske myndighetene, måtte en jo innom til en med "nøkkel" ved ankomst Sverige, og igjen innom for å få "låst opp" ved retur til Norge.

 

Men la nå ikke denne tråden avspore helt i starten.

 

Så jeg gjentar: Men hvordan arrangere et tømmeopplegg, noen med Saga 27 som allerede har ordnet seg?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du skrev "Men jeg kan jo risikere kontroll og ubehag med det" og derfor tolket jeg det ikke som en avsporing.

Nøkkelen skal selvfølgelig oppbevares i båten og vitsen med det er at ved en kontroll så skal den være låst.

 

Hvordan skal en kontroll ellers gjøres?

 

Men nå skal jeg ikke "avspore" mer.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er et annet alternativ jeg ikke har nevnt selv. Da kan det i grove trekk se slik ut:

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det ett utløp fra tanken som går til en treveiskran som velger enten til kvernpumpa eller dekkavsug.

 

Hadde ikke giddet å lage et nytt utløp i tanken...

 

Men da har du kanskje litt bedre plass til denne kranen, og slipper å montere den rett over lokket til batteriene? Dessuten må det ene løpet fra tank til egen tømmepumpe være på linje slik tank og pumpe er plassert hos meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Kan det isteden for et y ledd heller være en ide å montere en 3 veis ventil, slik at du må velge mellom å tømme i sjø eller via utak i dekk. Ved et y ledd kan du risikere at når du tømmer i sjø vil noe av avfallet ta veien inn i y leddet mot dekks uttaket, og at denne slangen da blir liggende som en blindtarm. Dette kan jo medføre at dette kan sette seg som en propp og tette og lage lukt. Bruker selv en slik ventil etter toalettet for å velge om det skal i tank eller rett i sjø.

 

Jostein

Link to post
Share on other sites

 

Men da har du kanskje litt bedre plass til denne kranen, og slipper å montere den rett over lokket til batteriene? Dessuten må det ene løpet fra tank til egen tømmepumpe være på linje slik tank og pumpe er plassert hos meg.

Dessverre er krana med 120 graders stusser så den tar unødvendig mye gulvplass og gjør tilgangen til fremre bb side av motor mer utfordrende.

 

Ideelt skulle det vært en Y med paralelle stusser. Mener jeg så en slik i kompositt i en katalog.

Vurderer å bytte ut, så si fra om du finner en slik kran.

 

 

bilde

septik kommer fra høyre og dekkavsuget er den til venstre.

Standard innstilling på krana er og blir til pumpa (ref den andre tråden), hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei!

Kanskje du har plass til treveisventilen som leveres fra Best Marin (varenr. 209502).

Der kan ett av utløpene gå til tømmepumpen for septik og det andre til dekksavsuget.

En enda enklere løsning er å kappe septikrøret et passende sted mellom tank og septikpumpe og sette inn et syrefast t-rør med slangetilkoplinger på slangen. Uttaket koples til dekksavsuget med eller uten kran. Slike deler har de f.eks. hos Maritim.

 

Lykke til med prosjektet!

Link to post
Share on other sites

En enda enklere løsning er å kappe septikrøret et passende sted mellom tank og septikpumpe og sette inn et syrefast t-rør med slangetilkoplinger på slangen. Uttaket koples til dekksavsuget med eller uten kran.

Greit, men da kommer slangen til dekksavsuget ennå lenger inn over lokket til batteriene, se bildene mine.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den så fin ut Swe:-)

Kanskje Lars kan bruke den?

 

Nix, jeg får ikke plass til den, inn fra tank og ut til kvernpumpen må være helt på linje.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med denne septikslangen merke Maflix levert av Seatronic til kun 175 kroner meteren? Den skal være lett å bøye uten å klappe sammen.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...

 

 

bilde

 

 

 

Vil et opplegg med slike deler og tetting med gummi, Sika eller et eller annet for å suge opp fra bunn av tanken fungere? .

 

 

Lars H.

 

Hvis du kan få dette opplegget tett mot tanken så synes jeg det ser enklest ut.

Spesielt med tanke på tilgjengelig plass.

Link to post
Share on other sites

Den så fin ut Swe:-)

Kanskje Lars kan bruke den?

 

http://bestmarin.no/Produkter/VVS-og-lenseutstyr/Toaletter-og-septikutstyr/Tilbehør/3-veis-ventil-38-mm--209502-p0001423228

 

bilde

 

Slik ville jeg gjerne hatt også om den kunne sendt både inn og ut på enden med to stusser.

 

Er forresten 100,- billigere på Maritim: http://www.maritim.no/vvs/toalett/utstyr-og-tilbehor/y-ventil-3-veis-38mm

 

Er ikke umulig at jeg får plass til den mellom den manuelle pumpa og batterikassen i Elsi, men må måle nøye først for det blir trangt...

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Da her jeg sjekket litt hos meg og ventilen ovenfor ser ut til å gjøre nytten for min del, jeg har manuell pumpe for septik ut.

 

bilde

 

bilde

 

Jeg må bygge festet til veggen ut et par cm slik at ventil og slange til pumpe treffer hverandre bedre, selvsagt må ventilen høyere enn på bildet her, men det var for å sjekke at spaken kom fri fra batterikassen og at det blir plass mellom pumpe og ventil til en liten slangestump. Vil dra septikslange videre og montere en waste gjennomføring som er ganske lik dieselpåfyllingen på styrbord dollbord.

http://www.maritim.no/interior-eksterior/dekksbeslag/dekksforskruvning/dekksforskr-waste-38-mm-forkr-

 

bilde

Septikslange har jeg lang nok igjen fra i fjor da jeg byttet alle slanger og pumpe i septiksystemet, trenger 8 slangeklemmer, og da skulle det være i boks. Blir vel noe septik arbeid i vinter da...

 

 

 

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så er jeg kommet litt lenger med planleggingen av tømmesystemet. Jeg har kjøpt Trudesign stusser for å komme til inn i tanken.

 

 

bilde

 

 

Men så dukker problemene opp. Jeg må jo lage et hull inn i tanken (mykplast 4 - 5mm tykk). Jeg har diverse hullsager liggende, men ingen med rett dimensjon, 47,6mm. Og det nærmeste jeg finner i katalogene er 44mm og 51mm.

 

For å lage hullet i tanken, kunne det kanskje være mulig å bruke denne hulltakeren fra Jula? Det er ikke verdens mest proffe sak, men burde kanskje være god nok for mykplast?

 

Jeg trenger også en passende skive med innerdiameter på 47,6mm og ytterdiameter på minst 50mm for å få det tett. Men hvor i all verden får jeg tak i noe slikt? Kanskje jeg kunne lage en ved hjelp av hulltakeren også dersom jeg finner et passe emne?

 

Til tettingsmiddel burde vel Sika 291 eller Tech 7 være greit?

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så er jeg kommet litt lenger med planleggingen av tømmesystemet. Jeg har kjøpt Trudesign stusser for å komme til inn i tanken.

 

 

bilde

 

 

Men så dukker problemene opp. Jeg må jo lage et hull inn i tanken (mykplast 4 - 5mm tykk). Jeg har diverse hullsager liggende, men ingen med rett dimensjon, 47,6mm. Og det nærmeste jeg finner i katalogene er 44mm og 51mm.

 

For å lage hullet i tanken, kunne det kanskje være mulig å bruke denne hulltakeren fra Jula? Det er ikke verdens mest proffe sak, men burde kanskje være god nok for mykplast?

 

Jeg trenger også en passende skive med innerdiameter på 47,6mm og ytterdiameter på minst 50mm for å få det tett. Men hvor i all verden får jeg tak i noe slikt? Kanskje jeg kunne lage en ved hjelp av hulltakeren også dersom jeg finner et passe emne?

 

Til tettingsmiddel burde vel Sika 291 eller Tech 7 være greit?

 

bilde

 

Du var vel forpliktet til å velge TRUDEsign...

:lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, selvfølgelig! Med en kone som heter Trude og en båt som er kalt opp etter henne og heter Trudelutt, måtte det bare bli slik! :giggle::thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...