Jump to content

Hvordan vil forbudet mot septiktømming til sjø håndheves i Sverige


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Fra våren av blir det forbudt å tømme septik i sjøen i svenske farvann. Blir en tatt på fersken, kan en sikkert risikere en reaksjon i form av bot. Men hva med stikkontroller av hvordan tømmeopplegget er i båten? Kan de uten mulighet til tømming via avsug til land risikere at det blir klistret på en tape-strimmel over dasslokket som det står: "Får inte anvendas, hälsning polisen!"? Eller hva med de som har både mulighet for tømming til sjø og ved avsug, vil kranen for tømming til sjø bli "plombert"? Og har en ikke kran eller den sitter fast i åpen stilling som hos meg, hva da? Selv har jeg tenkt å lage til mulighet for tømming til land i løpet av vinteren, for å "alt på stell" liksom. Men om jeg kommer til å bruke det, er en annen sak. Jeg ser ikke på det å tømme 40 liter ferdig kvernet bæsj langt ut fra land i åpent farvann som noe problem.

 

Men som sagt, noen som har en referanse til hvordan dette tømmeforbudet til sjø skal håndheves?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var en artikkel om dette i en av de siste utgavene av Praktisk båtägande. Der mener jeg at det stod at kontroll av fritidsbåter ikke ville bli en prioritet for myndighetene i Sverige. Tilsyn vil derimot bli gjennomført ved marinaer for å sikre at de etterkommer lovendringen og bygger tømmestasjoner.

Link to post
Share on other sites

Er du feks. i Skagerrak eller Kattegat, må du ut av svensk territorialfarvann og over i norsk eller dansk farvann for å tømme lovlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hysteri er et ord som dukker opp i bakhodet når jeg tenker på dette tømmeforbudet.

Det som slippes ut fra fritidsbåter er vel bokstavelig talt en dråpe i havet.

 

Leste en gang om hvor mange kubikk urenset kloakk som gikk rett i indre oslofjord hvert minutt (eller var det sekund?) via overløp etter kraftig nedbør og det var ikke få.

Var vel noe i størrelsesorden fritidsflåtens samlede årsutslipp på noen minutter.

 

Så lenge folk bruker hodet litt og ikke tømmer i en liten vik med stillestående vann mens folk bader tror jeg ikke våre utslipp merkes på badevannet.

300 meter fra land bør holde i lange baner.

 

Jeg har mulighet for å suge ut fra dekk, men å kjøre store omveier og stå i septikkø tror jeg ikke kommer til å sje.

 

Er det også forbudt å pisse i vannet når man bader? Blir i så fall mange unger som blir kriminalisert ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Oslofjorden, indre, er vel forsåvidt et kroneksempel på hvor man absolutt ikke bør tømme tanken i sjøen mtp alt for høye konsentrasjoner av tarmbakterier på badestrender der og generelt forurenset vann ellers. Sikkert annet opphav på det meste av dritten men x 100, eller 1000 tømming fra fritidsbåter på en solskinnsdag hjelper neppe.

 

Ellers langs kysten er det vel kanskje ikke like kritisk.

Link to post
Share on other sites

Ja, på dette området syntes jeg det er mye hysteri. Jeg er også klar over overflod i renseanleggene ved regnvær, og syntes det egentlig bare blir tåpelig med disse reglene.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hvordan det håndheves? Luftovervåkning supplert av oppsøkende virksomhet på sjøen.

 

Senest sist sommer svevet denne flygende urmakerbutikken over Koster i flere dager på rad. Jeg tenkte mitt om hva de så etter og holdt fingrene langt unna pumpeknappen i hvert fall så lenge jeg hørte lyden av Pratt & Whitney. Tankene om miljøbelastning ved å la den farkostningen sveve rundt i timesvis kontra en og annen freidig septik-pumper skal jeg holde for meg selv.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

http://www.vvsaktuelt.no/regnskyll-er-verre-enn-kloakk-65279/nyhet.html

Tror dette forbudet er for å tekkes noen fanatikere som ikke liker båter!

Tror du har mye rett i det.

Stiller man spørsmålet riktig, så får man svaret og dermed reglene man er ute etter.

Vil DU bade i drit? Ja eller nei!

Vips så er minst 9 av 10 nordmenn for et utslippsforbud for fritidsbåter i Norge også. Selv vinterstid på finnmarkskysten.

 

Mener det var vesentlig høyere tall enn 120 kubikk i timen det dreide seg om når det renner over i systemet som knytter mesteparten av Oslo, Bærum og Asker til VEAS anlegget i Slemmestad.

 

På tross av det kan man med jevne mellomrom lese at vannet i indre fjord aldri har vært bedre i nyere tid pga renseanlegget.

 

 

Hysteri....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites


Kloakk slippes rett ut i Lysakerfjorden fordi renseanleggenes kapasitet er sprengt, skriver Budstikka.


Ifølge avisen bekreftet assisterende direktør Arne Haarr på Vestfjordens avløpsselskap (VEAS) på Bjerkås i Asker onsdag at 2500 liter kloakvann ble ført rett ut i Lysakerfjorden per sekund. Det tilsvarer 150.000 liter i minuttet, og 9 millioner liter i timen.




... Dette tilsvarer utslipp fra 50-100.000 fritidsbåter hver time ....


Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På tross av det kan man med jevne mellomrom lese at vannet i indre fjord aldri har vært bedre i nyere tid pga renseanlegget.

 

 

Hysteri....

Det er en gammel sannhet. Vannet ble bedre over noen år, så flatet det ut og nå er det i ferd med å bli verre. Fisken har langt over grenseverdien på tungmetaller osv, badevannet stadig for mye bakterier på populære badeplasser osv.

 

Kanskje hysteri langs resten av kysten. Men i indre Oslofjord? Syns ikke det.

Link to post
Share on other sites

Ja visst. Tenk på alle tungmetallene i bæsjen min, - at jeg i det hele tatt selv er i live er utrolig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en gammel sannhet. Vannet ble bedre over noen år, så flatet det ut og nå er det i ferd med å bli verre. Fisken har langt over grenseverdien på tungmetaller osv, badevannet stadig for mye bakterier på populære badeplasser osv.

Kanskje hysteri langs resten av kysten. Men i indre Oslofjord? Syns ikke det.

http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/idrett_og_fritid/badeplasser/badevannskvalitet/

 

"Vannet i Oslo holder utmerket kvalitet ifølge EUs badevannsdirektiv. Les mer hos Helseetaten"

http://www.helseetaten.oslo.kommune.no/article.php?articleID=281617&categoryID=53343&_ga=1.174162146.1581716862.1413320189

 

Bader og spiser fisk og blåskjell uten bekymringer eller dårlig mage ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kommer sikkert forbud i Norge også etter hvert. Vi er mestere i symbolpolitikk her også, selv om svenskene leder. "Man skal gi et signal om at ... " . "Vi skal være et foregangsland på ...". "Vi skal vise resten av verden at ...."

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Oslofjorden, indre, er vel forsåvidt et kroneksempel på hvor man absolutt ikke bør tømme tanken i sjøen mtp alt for høye konsentrasjoner av tarmbakterier på badestrender der og generelt forurenset vann ellers. Sikkert annet opphav på det meste av dritten men x 100, eller 1000 tømming fra fritidsbåter på en solskinnsdag hjelper neppe.

 

 

 

Dette er i beste fall, eller i verste fall, et rent kosmetisk problem, og den mengden kloakk det er snakk om fra fritidsbåtene er som musepiss å regne. Man kunne jo samtidig tenke litt på hvor mange tømme-stasjoner man vil trenge i indre Oslofjord hvis alle som benytter sin båt på en fin sommerdag skal innom en slik stasjon på søndag ettermiddag og hver båt vil trenge f.eks fem minutter? Eller på hvilken dag i påfølgende uke man vil kunne komme til for å tømme? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I min Maxi Fenix har jeg septiktankt på 47 liter. Vi pleier å være mellom 3 og 4 ombord. Da blir denne tanken fort full. Den må vanlighvis tømmes hver dag. Det vil være upraktisk å måtte dra til havn for å tømme hver dag. Jeg vet mange andre eldre båter også har små septiktanker.

 

Å modifisere septiksystemet for tømming til land er ikke uoverkommelig, det er verre at tanken er så liten...

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...