Jump to content

Løfte motor ut av båten, Volvo Penta aq211 m/dp290, fremgangsmåte?


Aquamatic

Recommended Posts

Jeg skal løfte ut motorene mine i morgen og er litt usikker fremgangsmåten på selve løftet.

Jeg har skrudd av mutterne som fester motorlabbene i forkant og de 6 skruene på utsiden av transom. Jeg er imidlertid usikker på 2 ting:

  1. Slik det står nå må motoren løftes rett opp 4-5 cm for å klarere "motorlabb-boltene" før den kan trekkes i horisontalplanet og ut fra transom. Går dette greit eller må/burde jeg også løsne selve motorfestene fra skroget slik at jeg kan trekke horisontalt med en gang?
  2. Burde jeg demontere riser før løftet? Litt usikker på om dette går greit mtp at de nå står "nedi" gummimansjetten mellom riser og "eksos-kneet". Spesielt om jeg begynne det hele med å løfte motoren rett opp 5 cm.

Noen med erfaringer omkring dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å ta av eksosmanifoldene før løft hvis det er trangt og det kan gjøre det enklere i alle tilfelle. Da tar du av både risere og manifolder. Ellers holder det å dra ned eksosmansjettene på bukkehornet. Du kan fint løfte motorene klar av motorfestene uten å demontere disse fra motorvangene. Pass på å demontere sjøvannsinntaksslangene mellom transom og sjøvannspumpene. Koble løs batterikabler. Det sitter også en jordingsledning mellom motor og transom. Jeg pleier også å fjerne fordelerlokk og evt annet som kan ta skade. Ved montering av motorer skal oljetrykket primes før start, en vanlig metode er å bruke en gammel fordeler hvor tannhjulet som går i inngrep med kammen er fjernet. Denne setter du ned slik at akselen går i inngrep med oljepumpen så er det bare å prime med en drill.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...