Jump to content

Yamaha 40hk 4-takt - gjøre service selv


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg tenker å vinterkonservere min nyinnkjøpte Yamaha 40hk 4-takt og må vite hvilken modell jeg har. Heter den F40 der F`en står for Four stroke?

 

Jeg så etter serienr på motoren idag og fant denne som det ikke står så mye på. Her stod nok alt jeg trenger å vite men det er blitt skrapet vekk. Hvordan finner jeg ut årsmodell og serienr? (Ifølge selger var det en 2003-modell)

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal være en rund klistrelapp på toppen av blokka med et 7 sifret nummer,ellers er de ganske så like fra 90tallet til ca 2009.Vanligste slitedeler er reg-reim,load ring,thermostat,anoder inn og utvendig,plugger,impeller,olje+filter. Magneter på svinghjul må sjekkes at de ikke har løsnet.Sannsynligvis en F40BETL du har om det er trim/tilt på den. 2003 modellen har blank/glatt regulator- fom. 2004 har de grå med kjøleribber regulator.

Link to post
Share on other sites

Legger til litt på posten til "Arny"

 

Husk å bytte gearolje for å være sikker på at det ikke er vanninntrenging i undervannshuset. Ta av propellen og se at det ikke er noe som ligger mot tetninga inn mot gearhuset. Fett opp aksling og sett på propellen igjen. Kjør igjennom ferskvann. La motoren gå lenge slik at du er sikker motoren oppnår ordentlig arbeidstemperatur. Avslutt med å fogge motoren med konserveringsolje som du spruter inn i innsug/forgasser mens den går. Øk på mengde til den stopper. Da ryker det godt og det er helt normalt. Fjern pluggene og spray inn i hver sylinder etter at den er stoppet. Dra motoren forsiktig rundt og sett inn pluggene igjen. Gjerne en sprut med WD40 inn i plugghetta før du setter den på plass. Sjekk bensinfilter om det er vann der. Jeg bruker å vaske motoren ordentlig slik at alt av salt og dritt forsvinner. Etter den er tørket sprayer jeg hele motoren med WD40/CRC 6-67 (ikke på anoder). Jeg bruker også å vokse motordeksel. Fett opp i alle nipler med marin grease. Fyll etter til det kommer ut ny grease for å være sikker at vannansamlinger er kommet ut. Ta styrekabelen i samme slengen om du ikke har hydraulisk styring.

Link to post
Share on other sites

Motorolje + filter og gearolje, og pakkningene for påfylling og avtappningspluggene for gear olje bør skiftes ved olje skift.

Regreim bytte etter 1000 timer eller hvert 5 år, eventuelt tennplugger og bensinfilter ,sinker byttes ved behov.

Jeg har nå også kjørt i gjennom motoren med frostvæske til slutt når jeg har hatt båt og motor på land om vinteren.

Redigert av sluggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pratet med sjef for service / båtmotorer hos Yamaha Mandal. Han mente at bytte av bensinfilter var noe av det viktigste en burde gjøre ved service, helst hvert år.

 

Ellers er det også en del anoder plassert rundt om på motoren. Det beste er nok å kjøpe / laste ned en verkstedhåndbok / service manual (ikke owners manual, dette er ment mer for bruk av motoren), der er det masse gode tips og illustrasjoner som vil hjelpe deg til å finne fram.

 

Registerreim kan byttes sjøl hvis du har skrudd litt motor før, men vær obs på at du trenger spesialverktøy (ters for å få av svinghjul, verktøy for å holde fast svinghjul når skal ha av mutter som holder svinghjul / eller muttertrekker) for å få av svinghjulet. Så kan sikkert være greit å få med en som driver med motorservice på akkurat denne jobben (i hvert fall første gang du skal gjøre det).

 

Jeg bestilte regreim fra boats.net da skulle bytte på min 9.9 Sport, og fant ut at regreim var mye smalere enn den som stod på. Irriterende når tatt av svinghjulet / gammel reim :headbang:

 

Pga fortsatt garanti på vår Yamaha 40 hk (3 år gammel) tok vi service i forbindelse med en reklamasjon på power-trim hos forhandler. Service kom på ca 3500,-, syntes ikke dette var så galt.

Link to post
Share on other sites

Pga fortsatt garanti på vår Yamaha 40 hk (3 år gammel) tok vi service i forbindelse med en reklamasjon på power-trim hos forhandler. Service kom på ca 3500,-, syntes ikke dette var så galt.

 

Spørs hvor mye de gjør for 3500,- Er redd det går ganske fort for seg og ikke blir stort mer enn motorolje og -filter, gearolje, et par press med greasepressa og en kjapp kjøring med ferskvann.

 

Når jeg snakket med de som hadde hatt service på motoren jeg har kunne de ikke en gang med sikkerhet si hvilken olje som var benyttet under servicen (synt eller mineral)...

Link to post
Share on other sites

Du må sannsynligvis skru av plastdekselet over svinghjulet for å se klistrelappen-på størrelse med en 50øring

 

Risikerer jeg å ødelegge noe dersom jeg skrur av plastdekselet over svinghjulet? Er det noe som står i spenn som kan falle av? Eller er det bare å løsne alle boltene og ta det av?

Link to post
Share on other sites

Har i dag tatt service på min Selva 80xs ( samme som yamaha 100hk )

Det tok ca 4,5 time og da ble registerreim byttet ,impeller,olje gear/ motor ( jeg bruker vanlig mineralolje 10-30 på motor ) + bensinfilter og oljefilter.

Sjekket propell aksling og smurt opp, skiftet splint

3 stk anoder som sitter i blokka ble også byttet ,tennplugger ,sjekket også termostat og rengjøring av denne.

Prisen på deler kom på 5500,-kr. Bare bensinfilteret koster 759-kr + moms så det er noen helt utrolige priser på service deler.

Link to post
Share on other sites

Ok jeg skrudde av plastdekselet over svinghjulet nå. Skulle det vært en klistrelapp på størrelse med en 50øring her? Jeg ser ingenting...

 

Det begynte å regne mens jeg holdt på å skru av dekselet, kan det ødelegge motoren?

 

Ja service deler er dyrt Sluggern. Jeg må på en eller annen måte finne ut av hvilken årsmodell jeg har for å kunne bestille riktige service deler...

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant i Yamaha sitt enhetsregister.

 

Heter den ikke noe mer, det står flere typer i manualen:

Yamaha F40 BMHD

Yamaha F40 BED

Yamaha F40 BET

 

Hadde vært kult med en link så jeg kan sjekke selv. :smiley:

 

Kan jeg bruke denne biltemaoljen? Den "oppfyller markedets strengeste krav i samsvar med normer fra NMMA FC-W og API SG"

 

Eller denne Castrol oljen?

Denne har jeg i kjellerboden

 

I Yamaha manualen står det:

API SE, SF, SG, SH, SJ

SAE 10W-30, 10W-40

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...