Jump to content

Pottebrenner i seilbåt - Refleks vs. Dickinson.


remiremi

Recommended Posts

Hallo folkens.

 

Første innlegg som dere sikkert ser. Registrerte meg akkurat :)

Har vært innom båtplassen mange ganger de siste årene men ikke logget inn før i dag.

Jeg trenger litt tips og råd. Og kanskje har jeg selv noen erfaringer å dele.

 

Spesifikt så gjelder det kjøp av pottebrenner, Refleks vs. Dickinson eller lignende ovner.

Er de like bra, eller er den ene bedre enn den andre?

Og tåler de store helningsvinkler i seilbåt over lengre tid?

Har lett i tråder her inne på forumet men finner ikke så mye informasjon.

 

Ser at de selges på alle mulige forskjellige steder, både i norge og internasjonalt.

Og det er tildels store variasjoner i pris. Lurer på å kjøpe en brukt ovn. Noen erfaringer der? Hvor mange timer/år tåler disse ovnene før den må restaureres?

 

:)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Velkommen til forumet.

Me har ein Dickinson Newport i vår cat. Her er ikkje krenging nokon tema.

Det blir sagt at Dicinson toler meir krenging, men at Refleks brenn reinare.

Kva som er rett veit eg ikkje.

Det er viktig å ikkje kjøpa ein omn som er for stor for rommet den skal varma opp. Elles trur eg ikkje det er så store skilnadar.

Vår omn har for stor effekt for salongen på vår Athena 38, på halvkalde sommarkveldar.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takk for det!

 

Dette med ovnens effekt, og forbruk, er også noe jeg har tenkt på. Dickinson er jeg usikker på men jeg ser at den minste Refleks ovnen (66m/mk/mw, osv) produserer 1600W på full effekt og varmer maks 14m3 i båter uten isolering og 23m3 i båter med isolering. I disse kalde tider er jo ikke en ovn på noe større effekt å forakte, men over tid må man ta hensyn til drivstoff forbruk også. Refleks 66m bruker ca 7liter i døgnet på maks effekt, mens den største modellen bruker 20liter i døgnet. På tidlige vår- og høstkvelder kan det også sikkert bli plagsomt varmt med en ovn som er altfor stor også, den ser jeg.

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har en Dickinson Newport i vår Alo 33. Er veldig fornøyd med den og har ikke vært plaget med at den har for stor effekt. Har ikke brukt den så mye i krengning over lang tid, så lite erfaringer der. Jeg kjøpte den hos Go2marine.com. Røykrøret kjøpte jeg hos maritim, men de tror jeg ikke har Dickinson i sortimentet lenger. P.S. jeg monterte røykrør rett ut uten "demper modulen". Har funket helt fint.

Link to post
Share on other sites

Har hatt refleks 66mk tidligere, og har Dickinson Newport nå. Savner litt kokeplata på refleksen, men synes Dickinson er bedre å fyre opp og regulere, i tillegg til at det gir litt "peisfølelse" å se flammene. Brenner veldig reint min i allefall. Jeg har også varmeveksler på røykrøret, som gir mulighet til å ta ut endel mere varme. Bruker det til å varme akterkabinen.

Link to post
Share on other sites

Dickinson newport gir en minimum effekt på 3.500W (6.500BTU) og maks effekst på 10kW. Modellen over Refleks 66 er Refleks 62m som gir en maks effekt på 3400W, og Refleks 60m har en maks effekt på 8000w.

 

Selvfølgelig vil jeg helst unngå å gå til innkjøp av en ovn man tror er stor(effektiv) nok for deretter sitte å fryse i båten.

Dickinson newport tror jeg blir litt vel stor. Samtidig lurer jeg litt på om ikke Refleks 66m blir litt for liten igjen.

Målene (320h*160b) på 66m er geniale, og den burde være enkel å få plass til i båten. Men jeg tviler på at den greier å varme opp båten når det er minusgrader ute. Men det er vanskelig å si uten å ha testet..

Link to post
Share on other sites

Har hatt refleks 66mk tidligere, og har Dickinson Newport nå. Savner litt kokeplata på refleksen, men synes Dickinson er bedre å fyre opp og regulere, i tillegg til at det gir litt "peisfølelse" å se flammene. Brenner veldig reint min i allefall. Jeg har også varmeveksler på røykrøret, som gir mulighet til å ta ut endel mere varme. Bruker det til å varme akterkabinen.

Den "peisfølelsen" er ett klart pluss hos Dickinson. Iallefall etter hva jeg kan se på bilder. Hvor mange m3 skulle den 66mk`en varme opp? Uisolert eller isolert skrog, og hva var temperaturen utenfor?

Link to post
Share on other sites

Siden du også spør om "lignende ovner", jeg har en svenskprodusert Glembring pottebrenner på 4kw med vindu. Der bestilte forrige eier av båten en ovn der regulatoren er plassert langskips for da tåler den krengingen. Plasseringen av regulatoren er valgfritt på disse ovnene, alt etter hvor du vil ha regulatoren i forhold til vinduet og plassering av ovnen.

 

Jeg har nå bodd i båten i litt mer enn tre år og fyrer jevnt og trutt med Glembringen. Vinterstid står den og brenner 4-5 måneder i strekk uten problemer. Ellers i året fyrer jeg opp på kvelden hvis det er kjølig, så at den har stått og brent totalt halvannet år i mitt eie tror jeg ikke er en overdrivelse. Når den brenner kontinuerlig brennes eventuelt sot på glasset vekk av seg selv, men når jeg kun fyrer nattestid må jeg av og til (ca. annenhver uke) tørke av glasset på innsiden for å se flammene skikkelig. Har støvsugd nedi ovnen gjerne et par ganger (selvfølgelig kald ovn), ellers har jeg ikke renset den en eneste gang. Noe koks bygges opp i bunn ved klattfyring, men dette brennes vekk ved mer langvarig fyring.

 

Ovnen gir ca. 1kw på laveste effekt og bruker da 5 liter diesel i døgnet, og 20 liter i døgnet på full effekt.

 

Monterte Glembrings H-pipe for å unngå nedslag, den enkle pipehatten ble for dårlig her på det trekkfulle Vestlandet. Er kjempefornøyd med ovnen, kan til og med koke vann på den :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hva med denne ville sjekket ut om den ikke er mer egnet, angående et liv på skråplanet.

 

http://www.go2marine.com/item/78148/dickinson-marine-newport-propane-lpg-boat-heater-fireplace-p12000-00-new-p12000.html

  • Heat output for the P12000 is 7,000 - 9,700 BTU/hr
  • Heat output for the P9000 is 5,500 - 7,500 BTU/hr
  • er meget fornøyd med den, fin peiskos.

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Gitt at det er kaldt ute, kan du prøva deg fram med ein elektrisk omn, på landstraum. Då vil du lett sjå kor stor effekt du treng.

 

Det er neppe særleg stor skilnad i verknadsgrad mellom dei ulike omnane. Det er såleis min. og maks effekt som avgjer kor stort forbruk omnane har.

 

Omnane brenn reinare når dei brenn på høg effekt. Det talar for ein liten omn, som brenn på nesten maks på dei kaldaste dagane.

 

Til bobåt ville eg prioritert Refleks sin litle omn tilrettelagt for vassboren varme, og då tenkjer eg ikkje på varmesløyfa i brennkammeret.

 

Elles så brenn omnane reinare på parafin.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Siden du også spør om "lignende ovner", jeg har en svenskprodusert Glembring pottebrenner på 4kw med vindu. Der bestilte forrige eier av båten en ovn der regulatoren er plassert langskips for da tåler den krengingen. Plasseringen av regulatoren er valgfritt på disse ovnene, alt etter hvor du vil ha regulatoren i forhold til vinduet og plassering av ovnen.

Slik ser denne installasjonen ut:

bilde

Poenget er at flottøren i regulatoren ligger i riktig høyde i forhold til brennkammeret hele tiden ellers vil ovnen øke i effekt (ganske mye vil jeg tro) ved krenging til ene siden og minske eller slukne ved krenging til andre siden.

 

Litt mer om saken her.

Redigert av SveinHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Her var det mange bra tips og råd.

 

 

Siden du også spør om "lignende ovner", jeg har en svenskprodusert Glembring pottebrenner på 4kw med vindu. Der bestilte forrige eier av båten en ovn der regulatoren er plassert langskips for da tåler den krengingen. Plasseringen av regulatoren er valgfritt på disse ovnene, alt etter hvor du vil ha regulatoren i forhold til vinduet og plassering av ovnen.

Jeg har nå bodd i båten i litt mer enn tre år og fyrer jevnt og trutt med Glembringen. Vinterstid står den og brenner 4-5 måneder i strekk uten problemer. Ellers i året fyrer jeg opp på kvelden hvis det er kjølig, så at den har stått og brent totalt halvannet år i mitt eie tror jeg ikke er en overdrivelse. Når den brenner kontinuerlig brennes eventuelt sot på glasset vekk av seg selv, men når jeg kun fyrer nattestid må jeg av og til (ca. annenhver uke) tørke av glasset på innsiden for å se flammene skikkelig. Har støvsugd nedi ovnen gjerne et par ganger (selvfølgelig kald ovn), ellers har jeg ikke renset den en eneste gang. Noe koks bygges opp i bunn ved klattfyring, men dette brennes vekk ved mer langvarig fyring.

Ovnen gir ca. 1kw på laveste effekt og bruker da 5 liter diesel i døgnet, og 20 liter i døgnet på full effekt.

Monterte Glembrings H-pipe for å unngå nedslag, den enkle pipehatten ble for dårlig her på det trekkfulle Vestlandet. Er kjempefornøyd med ovnen, kan til og med koke vann på den :thumbsup:

 

Glembring har jeg ikke hørt om tidligere. Men jeg tok en titt på hjemmesiden deres og de har fem forskjellige størrelser. Du har den i midten etter hva jeg forstår, Glembring kamin IG 92/7 4kW. Som standard leveres den uten "vindu". Den minste modellen deres IG 92/5 1800W kan sammenlignes med Refleks 66m både i effekt og størrelse, men har overraskende nok et betydelig mindre forbruk av drivstoff på maks effekt. Tatt forbruk i betraktning så er kanskje ikke Glembring så dumt. Dessverre finner jeg ingen forhandlere av Glembring i Norge. I England fant jeg en forhandler, men der var prisene astronomiske..

Link to post
Share on other sites

Seatronic har i alle fall vært forhandler. Mener jeg gjorde bestillingen dirkte til Glembring men selve handelen (betaling) gikk gjennom Seatronic. Litt enklere slik med spesielle bestillinger da detaljer avklares direkte med produsent mens økonomien ordnes innenfor landets grenser.

 

Tror ikke du skal se deg blind på tallene da det er veldig like ovner. Tviler på at Glembring er vesentlig billigere i drift enn Reflex...

 

Vær obs på at der kommer VELDIG mye strålevarme ut vinduet med de fordeler OG ulemper det medfører...

Redigert av SveinHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der bestilte forrige eier av båten en ovn der regulatoren er plassert langskips for da tåler den krengingen. Plasseringen av regulatoren er valgfritt på disse ovnene, alt etter hvor du vil ha regulatoren i forhold til vinduet og plassering av ovnen.

 

Slik ser denne installasjonen ut:

bilde

Poenget er at flottøren i regulatoren ligger i riktig høyde i forhold til brennkammeret hele tiden ellers vil ovnen øke i effekt (ganske mye vil jeg tro) ved krenging til ene siden og minske eller slukne ved krenging til andre siden.

 

Litt mer om saken her.

 

Flott hjemmeside du har SveinHa.

 

Skjønner nå at regulatorens plassering er viktig i forhold til å bruke en pottebrenner under seilas. Og at denne må monteres i båtens lengderetning for å få en stabil forbrenning. Jeg, og andre, som vurderer å kjøpe en brukt pottebrenner bør kanskje være ekstra obs på regulatorens plassering. Siden den allerede er montert.

Ut fra bildene ser det ikke ut som det er veldig enkelt å endre på regulatorens plassering selv. Eller har noen gjort dette?

Link to post
Share on other sites

Seatronic har i alle fall vært forhandler. Mener jeg gjorde bestillingen dirkte til Glembring men selve handelen (betaling) gikk gjennom Seatronic. Litt enklere slik med spesielle bestillinger da detaljer avklares direkte med produsent mens økonomien ordnes innenfor landets grenser.

 

Seatronic forhandler ikke disse pr. dags dato såvidt jeg vet. De har ihvertfall ikke noe slikt på hjemmesiden deres.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal se deg blind på tallene da det er veldig like ovner. Tviler på at Glembring er vesentlig billigere i drift enn Reflex...

 

Det er litt merkelig at Glembring hevder å ha et mye lavere forbruk enn Refleks. Stusset litt på det. Mulig de har en annen regulator..?

Link to post
Share on other sites

 

Det er litt merkelig at Glembring hevder å ha et mye lavere forbruk enn Refleks. Stusset litt på det. Mulig de har en annen regulator..?

Tja, en liter diesel inneholder nå samme mengden energi uavhengig av hvilken ovn den forbrennes i. At der kan være forskjeller i virkningsgrad kan så være men neppe så veldig mye. Det må i så fall være mengden varm avgass som forsvinner ut skorsteinen som utgjør hovedforskjellen, mener både regulator og forbrenningsteknologi er veldig like på Glembring og Reflex.

Link to post
Share on other sites

Hva med denne ville sjekket ut om den ikke er mer egnet, angående et liv på skråplanet.

 

http://www.go2marine.com/item/78148/dickinson-marine-newport-propane-lpg-boat-heater-fireplace-p12000-00-new-p12000.html

  • Heat output for the P12000 is 7,000 - 9,700 BTU/hr
  • Heat output for the P9000 is 5,500 - 7,500 BTU/hr
  • er meget fornøyd med den, fin peiskos.

bilde

Dette er en Newport gassovn. Og den ser riktig lekker ut! Men veier fordelene opp mot ulempene, olje vs. gass?

Spesielt tilgangen på gass. Ute mellom holmer og skjær er det alltid en båt med en femliterskanne med diesel å avse dersom man skulle gå tom.

Jeg har ihvertfall alltid en femliterkanne ombord dersom noen er gått tom og trenger drivstoff. Å få tak i gass blir straks værre. Plassbesparelse i båten er også et moment. En oljeovn kan koples rett på dieseltanken i båten og man slipper å oppgi plass til to store gassflasker. Økonomi teller også, og olje er vel noe billigere en gass. Såfremst man ikke har en LNG-filial som nærmeste nabo.

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Gitt at det er kaldt ute, kan du prøva deg fram med ein elektrisk omn, på landstraum. Då vil du lett sjå kor stor effekt du treng.

 

Det er neppe særleg stor skilnad i verknadsgrad mellom dei ulike omnane. Det er såleis min. og maks effekt som avgjer kor stort forbruk omnane har.

 

Omnane brenn reinare når dei brenn på høg effekt. Det talar for ein liten omn, som brenn på nesten maks på dei kaldaste dagane.

 

Til bobåt ville eg prioritert Refleks sin litle omn tilrettelagt for vassboren varme, og då tenkjer eg ikkje på varmesløyfa i brennkammeret.

 

Elles så brenn omnane reinare på parafin.

 

Lykke til.

 

Ask

Takk Ask.

 

Jeg har en Thermal 2000 vifteovn som greier å holde en temperatur på +/-18grader ved 10grader ute. Da kjører den på Eco 400W, og forpiggen er avstengt. Men jeg vet ikke om bruken av vifteovnen kan sammenlignes med en pottebrenner siden vifteovnen fordeler varmluften gjevnt over i båten.

Link to post
Share on other sites

Til bobåt ville eg prioritert Refleks sin litle omn tilrettelagt for vassboren varme, og då tenkjer eg ikkje på varmesløyfa i brennkammeret.

Hvilken teknologi er det?

 

Jeg vurderte sterkt å kjøpe Glembringen med varmesløyfe med tanke på å spre varmen til gulv og lugarer som et framtidig prosjekt men Glembring sa klart fra at skulle en ha varmespiral i ovnen MÅTTE den brukes ellers ville den overopphetes og ødelegges.

 

Også litt greit at Glembring har termostatregulering av oljeregulatoren som opsjon, lurer på hvorfor de andre ikke har det (eller har de endelig tatt til fornuft og fått den muligheten?). Det er ikke en nøyaktig termostat med gradeinnstilling men fungerer ganske fint likevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...