Jump to content

Korleis opne bunnpluggen på båten? Står bomm fast


peterka

Recommended Posts

Har tatt opp min båt Uttern D51 daycruiser. No lurer eg på om eg skal opne denne bunnskruen bak på kjølen for å sjekke om det ligger noko vatn der. Her ser det ut som eg trenger eit flatt skrujern med ei flate på kanskje 1,5 cm eller noko slikt. Prøvde med eit smalere med det bare glipper. Ikkje sikkert at det går ann å få opp denne skruen da den sitter bom fast.

 

Det må vel vere andre med Uttern D51 eller d55 som har eit tips? Eller er det ikkje vits i å sjekke? Dette rommet i kjølen har eg vel ingen annen muligheit å sjekke om det er vann der enn å opne denne skruen?

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er retningen den samme som når ein skrur opp ein vanlig skrue?

 

Kanskje eg skal la det stå da eg ikkje hører nokon gluggelyder inne i skroget. Kan vel risikere at det ikkje blir tett viss eg opner den skruen?

 

Det er ein knapp på båten som lenser båten, men den går vel ikkje i dobbelbunnen

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du åpner skruen ved å skru mot klokka (tenk deg et vanlig ur).

 

Det beste ved å fjerne slike gjenstridige bunnplugger synes jeg er å finne en "bit" som passer best mulig i sporet, og så bruke en liten skralle. Press inn mot skruen mens du skrur. Pleier komme da.

 

Ellers kan det være det hjelper med et hardt kontant slag på skruehodet. I verste fall: Varme skruen opp, og la kjølne før du prøver.

 

Hvis skruespor ødelagt, slå med hammer mot et flatt skrujern du har satt mot kant av skruen, mot klokka.

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne lensepumpen som er innstallert på båten. Som eg trykker på så lenser den. Den går vel bare på det øverste laget og denne dobbelbunnen/kjølen er ikkje omfattet av lensepumpen eller har eg missforstått?

 

Da får eg pønske ut korleis eg oppner denne skruen da.

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lensepumpa tømmer nok ikke dobbeltbunnen nei. Og nå har du jo fått noen tips på hvordan du skal få den opp. Hvis jeg var deg ville jeg være forsiktig med å slå eller bruke varme på den, det kan gi skader i skroget som ikke blir så festlig å reparere etterpå. Men som noen nevner her å kakke på skruen tangentielt med en strutrekker ytterst i sporet kan være meget effektivt og vesentlig mer skånsomt enn å bruke slagtrekker. Er pluggen i messing? Hvis du varmer på den sprer varmen seg veldig fort i materialet og det er fort gjort å skade polyesteren. Hvis du skulle prøve det kan du bruke et IR termometer av denne sorten hvis du har http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-15278/ og følge med på at temperaturen ikke overskrider 100-120 grader, da bør du være trygg.

Link to post
Share on other sites

Da fekk eg opp skruen. Hadde eit 8mm så presset eg det inne i sporet og brukte ein skiftenøkkel. Var litt vatn inni. Ikkje meir enn 1 dl. Så skrudde eg inn igjen pluggen med håndkraft. Det var ringen pakking kun skrue. Skal vel ikkje gjøre noko anna enn teite til.

Høres ut som om den kanskje burde pakkes med noe? Det er vel litt kjedelig om det lekker inn vann?

 

Jeg har ikke så mye greie på dobbeltskrog, men vil det ikke være fornuftig å skru ut pluggen for å drenere ut mulig vann dersom båten lagres på land om vinteren?

Link to post
Share on other sites

Bruker å ha dreneringspluggen åpen hele vinteren når båten står i naustet. Det er skjelden noe mye vann der etter sessongen. men kan jo komme inn litt vann i utette gjennomføringer for ledninger slanger osv. Det er forskjellige typer plugger. enten messing eller det kan være nylonplugg. På de båtene jeg har hatt har det vært messingplugg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...