Jump to content

Lykkelige, ferske storbåt-eiere! (Bavaria 35 sport)


geirfunkel

Recommended Posts

Hei Alle sammen!

 

Har i et par sesonger vært en passiv deltager her, og med stor interesse lest mange av deres erfaringer, dog noen dyrkjøpte..

 

Vi har nettopp blitt lykkelige eiere av en 2007 Bavaria 35 sport, 2x VP D4 225, som for oss er en svær sak :)

 

Båten er nøye fulgt opp av tidligere eiere, og servicer utført hvert år.

 

I år skal vi ta den opp medio nov for å legges inn på varmt lager. (16 + grader.)

Der skal vi pusle med den gjennom vinteren.

Nye puter og tepper skal på plass.

 

Sesongen er i gang igjen i mars for vår del..

 

Og da, dere erfarne.. Hva vil dere anbefale oss å gjøre av service på motor og drev?

 

Kan legge til at båten er dønn strøken, ingen lekkasjer noe sted. Oljer og belger ser praktisk talt ubrukt ut..

 

(VP verkstedet vil ha kr 32 000,- for service på motor og drev)

 

Full service på motor og drev i sept i fjor med bytte av belger.

 

Tenker at lagring inne, skåner for en del tæring..

 

Spent på svar her :)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.. og det jeg reflekterte litt over er prisen på service.. 20 liten VP olje koster 12-1500 kroner.. så om en sier 2000 kroner i olje, pluss filter en kan vel si 4000 kroner for dette.. Da er 28 lapper til jobben. og med 800 kroner timen er det ei snau ukes arbeid for en mann.. Dette er kriminelt etter mitt syn

Link to post
Share on other sites

Før en slår fast hva som er dyrt så bør en vel vite nøyaktig hva som skal utføres på motor og drev. Men når det handler om dette og skru på båtmotorer om det så er bare service så er mekaniker verd noen kroner ekstra dette begrunner jeg med att alt som dreier seg om skruing på innenbordsmotorer så er det meste håpløst og vanskelig og komme til.

Link to post
Share on other sites

Før en slår fast hva som er dyrt så bør en vel vite nøyaktig hva som skal utføres på motor og drev. Men når det handler om dette og skru på båtmotorer om det så er bare service så er mekaniker verd noen kroner ekstra dette begrunner jeg med att alt som dreier seg om skruing på innenbordsmotorer så er det meste håpløst og vanskelig og komme til.

Tja.. Har kun erfaring med Vallø Marina fra 2006, og de imponerte ikke på annen måte enn inkompetansenivået til både mekaniker og verksmester.. Det var rett og slett skremmende :nonod: .. saken har vært kommentert i tidligere tråd her på forumet.. Så verdien av mekanikere nok "så som så" den, dessverre

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, dette ser ut som "full service" for meg..

 

Tenker å ta olje og filter selv, men siden den skal stå varmt i de mnd den skal være ute av vannet, vurderer jeg bare nøye sjekk og inspeksjon på oljer, filter osv på både drev og motor. Bytter anoder..

 

Bør drevet tas av?

Link to post
Share on other sites

Ja, dette ser ut som "full service" for meg..

 

Tenker å ta olje og filter selv, men siden den skal stå varmt i de mnd den skal være ute av vannet, vurderer jeg bare nøye sjekk og inspeksjon på oljer, filter osv på både drev og motor. Bytter anoder..

 

Bør drevet tas av?

Hvis du frykter tyveri kan skje er svaret ja. Ellers kan det godt stå på. Du inspiserer og drevet og bytter olje på det like bra om det er på eller av båten. Sink kan også lettvint byttes om drevet fortsatt er på båten. Inspeksjon består egentlig bare i å sjekke oljen som tømmes ut, sjekke drivknuten (den belgen som har drivknuten må være tett for vann utenfra) og bytte sink + olje (husk nye o-ringer) vil jeg si. Alt annet er overhaling, og det ville ikke jeg gjort før man har registrert ulyder, sett oljefilm på sjøen som kommer fra drevene eller lignende.

 

For øvrig lykke til med ny og flott båt., Serviceprisen må jeg si meg enig med de som hevder "ran". Selv om det går noen lapper på å kjøpe alle filtrene, er det billig å gjøre selv versus service tydeligvis. Alle garantier har vel også gått ut, så ikke noen grunn til å ta service for å beholde de?

Link to post
Share on other sites

Takk for super veiledning og utfyllende svar, Jori!!

 

Er litt i denne gaten jeg hadde tenkt :)

 

Båten står innelåst på varmt lager 200 meter fra der jeg bor.. ikke redd for tyveri der.

Bare hyggelig. Glemte å si at belgene er anbefalt å bytte hvert 2 år. Noen bytter hvert år andre bytter med 5 år i mellom, går like bra i alle tilfellene er mitt inntrykk fra diverse diskusjoner her på forumet. Personlig er jeg på og bytter hvert 2 år.

Link to post
Share on other sites

Selv om det går noen lapper på å kjøpe alle filtrene, er det billig å gjøre selv versus service tydeligvis. Alle garantier har vel også gått ut, så ikke noen grunn til å ta service for å beholde de?

 

Garanti er en ting. Forsikring er like aktuelt . Ingen grunn til å overlate vedlikeholdet til verksted hvis du selv kan gjøre det skikkelig. (Personlig gjør jeg unntak for registerreim.)

 

I forbindelse med tegning av forsikring på nyinnkjøpt båt fikk jeg spørsmål om jeg ville ha motorskadeforsikring for kr. 1400 pr år. Her et utdrag av maildialogen med forsikringsselskapet:

 

J: Takk for det. Er ikke motorskade uaktuelt på 8 år gammel motor uansett?

 

F: Motorskade gjelder helt til motor er 15 år!

 

J: Og da er kravet løpende vedlikehold/service på autorisert verksted?

Mekker en del selv ser du.....

 

F: I utgangspunktet er det ikke noe krav til at vedlikehold skal skje gjennom autorisert verksted, men at det forutsettes at båt og motor vedlikeholdes i forsvarlig stand.

Se utklipp av vilkår nedenfor.

 

Forsikringen omfatter ikke:

• Skade som skyldes varmegang i motor uansett årsak.

• Skade på seil, med mindre skaden har oppstått som følge av annen erstatningsmessig skade.

• At utenbordsmotor, ror eller propell er løsnet eller mistet, med mindre sikrede godtgjør at det skyldes støtning • Skade som skyldes, eller er en følge av snø, istyngde, frost og issprengning, eller berøring med is. Likevel erstattes skader forårsaket av berøring med is når båten ligger fortøyd i boblehavn tilhørende båtforening, marina o.l.

• Skade som sikrede eller den som er ansvarlig for båten har voldt forsettlig.

• Skade som sikrede eller den som er ansvarlig for båten har voldt ved grov uaktsomhet. Det avgjøres under hensyn til skyldgraden og omstendighetene for øvrig om selskapet skal betale noe og i tilfelle hvor mye.

• Skade som importør, selger eller reparatør er ansvarlig for. Fører ikke sikredes krav fram, og skaden ellers er erstatningsmessig, dekker selskapet likevel skaden.

• Skade som oppstår under trening eller deltakelse i hastighetsregatta for motorbåter.

• Skade som oppstår mens båten benyttes i yrke eller erverv.

• Den del av skaden som skyldes materialtretthet, råte, korrosjon eller annen tæring eller slitasje. Likevel erstattes følgeskaden hvis årsaken til skaden faller inn under pkt. 3 eller 4.

• Skade som er oppstått mens båten er utleid. Hvis det er avtalt og fremgår av forsikringsbeviset, omfatter forsikringen også skade som har oppstått mens båten er utleid. Denne utvidelsen gjelder kun båter inntil 20 fot og motorer inntil 50 hk.

• Avsavn eller tapt inntekt.

• Verdiforringelse.

• Tap av arbeidsfortjeneste.

• Skade som er oppstått på maskinell utrustning og fast montert tilbehør eldre enn 15 år, regnet fra dokumentert kjøps- eller første gangs monteringsdato som nytt. Hvis det ikke kan dokumenteres hvilken dag skaden/feilen oppstod, skal den anses som inntruffet den dagen skaden meldes selskapet.

• Skader som kommer inn under fabrikantens/leverandørens garanti eller serviceavtale.

Fører sikredes krav mot fabrikanten/leverandøren ikke frem, og skaden faller inn under de øvrige punkter i vilkårets punkt for maskinskadeforsikring, erstatter selskapet allikevel skaden. Selskapet overtar i så fall sikredes krav mot fabrikant/leverandør.

 

J: Da synes jeg det er en rimelig forsikring og tegner den. Takk.

 

 

F: Da er det lagt til og jeg sender ny forsikringsavtale på båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg skal omformulere meg fra det jeg skrev i går.

 

Å ta service selv betinger at du har kunnskapen eller kan/ vil tilegne deg kunnskapen før du setter igang.

 

Dersom du ikke vet helt hva du skal gjøre og hvordan, så kan det å få autorisert mekaniker til

å ta jobben, forsåvidt vel anvendte penger. Men da må du være til stede selv for å lære og suge til deg det du klarer, spørre og bli kjent med motor.

 

Jeg tok ikke service på D6 motoren før jeg hadde vært til stede under en service selv.

 

Så lik sett er det lurt med verkstedservice, men vær med.

 

Får du hjelp av noen som kjenner motoren, så gjør du det selv, eller at du søker opp info selv her på forumet.

 

Siden det er nykjøpt bruktbåt, så er det jo også alltids et moment å få en autorisert mekaniker til å gå over motoren, at alt er på stell, og se til at servicebulletinenen er oppdatert.

 

Men har du lyst og evne til å ta service selv, gjør det, og gled deg over å gjøre det selv.

Olje på motor bytter du mens båten ligger på vannet, siden du må gi den en lunk før pumping.

Link to post
Share on other sites

 

Møkkalasset: ble litt nysgjerrig på hvilket forsikringsselskap som gir motorskadeforsikring opp til 15 år jeg?

Det behøver ikke være noen hemmelighet. Eika Forsikring. (Småsparebankenes forsikringsselskap.)

 

Jeg kan føye til at de også opptrådte veldig ryddig og raskt da min båt havarerte. 14 dager etter at jeg satt lettere forslått i lettbåten, lå det "ny" båt ved brygga. Riktignok hadde jeg vært aktiv i forhold til å bidra med informasjon og dokumentasjon, men både takstmann og saksbehandler var ryddige og reale, slik at oppgjør ble tilfredsstillende både mht nivå og fremdrift på erstatningsutbetaling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...