Jump to content

Jollekjøring, barn under 16 år.


t&k

Recommended Posts

Heisann

Vi er godt i gang med høsten og det er på tide å planlegge neste sesong:)

Jeg lurer på hvordan dere som barn barn stiller dere til barn og jollekjøring..?

jeg synes reglene er litt dumme. Gutten vår på traks 10 år er født med rednindsvest... vært på sjøen i hele sitt liv og kjørt båt i mange år. Nå har han lyst på ny jolle. Han har kjørt gummibåt med 5 hk som han håndterer utmerket. Egentlig så går jo også denne for fort, han får den opp i 16 knop en en god dag. Reglene sier max 10 hk, 8 meter og max 10 knop. Hvilken bensinmotor er det som ikke gjør mere enn 10 knop på en liten jolle?? Loven er ikke realistisk... jeg kan jo evt kjøpe en "snekke" på 23 fot til guttungen og sette på en 10 hester :) Da klarer vi kanskje å holde oss innfor reglene.

Det er jo kjempe fint om barna kunne steget i gradene og lært seg båtvett fra de er små. Slik det er nå kan du sette deg bak rattet når du er 16 år og har tatt båtførerprøven uten en eneste erfaring med å kjøre båt. Da er 49 fot og mange tonn helt ok. og det uten praktisk prøve... jeg synes ikke dette henger på greip... guttungen sparer til egen jolle og vil ha ratt neste sommer... jeg må si meg skeptisk til dette da dette ikke er lov i forhold til at farten vil bli for høy... tror neppe en "hjulvisp" fra biltema blir populært...

Jeg vet at på deler av sørlanet så kjører barna uansett og at politiet velger å lukke øynene... hva gjør dere ? vi har båt på østlandet og der vil jeg dro det er mere kontroll...

En lov er en lov, ja da vet det.. men tror neppe det er båtfolk som har laget denne.

Poster på nytt da det forrige ble slettet, viste ikke at det ikke var lov å bruke store bokstaver i emnefeltet

Link to post
Share on other sites

Man kan være uenig i en lov men det er uansett smart å følge den, og selv om han er skuffet vil det lære din sønn at lover er til for å følges og ikke noe man gir blaffen i. Han har uansett tid nok. Jeg er sikker på at din sønn blir en god og sjøvant kaptein på egen skute en dag, og at han allerede nå fører båten mer forsvarlig enn 16-åringen som skal tøffe seg for kjæresten i pappas digre RIB.

 

Jeg pleier å tenke at det værste som kan skje er ikke at han blir stoppet av politiet og får en eller annen mild straff, men at det skjer en ulykke (som kan skje den beste). Tenk deg følgende scenario: Din sønn kjører glad og fornøyd sin nye jolle med 25 HK gjennom et sund. I et han passerer en kajakpadler ryker en styrewire (http://www.nettavisen.no/232450.html) båten slenges til side og til tross for dødmannsknapp er det nok fart i båten til at den renner kajaken i senk og padleren drukner. Du kreves for et 2-sifret millionbeløp i erstatning og forsikringsselskapet betaler ikke.

 

Unsannsynlig? Joda. Men konsekvensen hvis noe skjer (og ulykker skjer stadig vekk) er så enormt mye værre hvis du er en lovbryter når det skjer.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Krimart, konsekvensene kan bli meget alvorlige.

 

Kan vel sette ratt i gummijolla hvis det er der skoen trykker.

 

At 16 år kan være en noe høy grense, er jeg enig i, men 10-11 er etter mitt syn for lavt.

 

At ei jolle med 5 hk og maks 16 knop freser rundt, er vel ikke første prioritet for politiet.

 

En 10 foter med kanskje 9,9 HK med en 10-åring bak rattet blir nok for drøy å svelge for de fleste.

 

Å respektere lover og regler med en god forklaring på hvorfor det er slik, er kanskje noe av det viktigste vi kan lære de håpefulle.

Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg aldri gitt guttungen en rask liten gummijolle som første båt. Hos meg fikk han lov til å ro alene da han var en 4-5 år, han holdt seg da bare rundt stranda, og båten.

En 5 hk ble satt på da han var 8, båten gjorde da 14 knop på full fart. Nå er han snart 15 og har fått en liten rib med 9.9 hk, som gjør 18 knop med han oppi.

Er klar over at det ikke er lov, men så lenge han er i syne, så tillater jeg det uten problemer. Han bruker ikke båten alene, noe jeg ikke gir han lov til før han blir 16.

Link to post
Share on other sites

Hei, t&k!

Jeg skjønner godt din og din sønns frustrasjon pga denne loven, men det er verdt å tenke på de konsekvensene den kan gi!

Mitt forslag er: Sett opp et realistisk spareprogram for din sønn, og gi ham løfte om å gange opp sparebeløpet så mange ganger du føler er nødvendig for at det kan bli en skikkelig båt på 16-års dagen. Gå inn på Finn.no og se hva han da kan anskaffe seg. Kanskje han roer seg, og finner nok inspirasjon til å holde ut.

Link to post
Share on other sites

Hei, t&k!

Jeg skjønner godt din og din sønns frustrasjon pga denne loven, men det er verdt å tenke på de konsekvensene den kan gi!

Mitt forslag er: Sett opp et realistisk spareprogram for din sønn, og gi ham løfte om å gange opp sparebeløpet så mange ganger du føler er nødvendig for at det kan bli en skikkelig båt på 16-års dagen. Gå inn på Finn.no og se hva han da kan anskaffe seg. Kanskje han roer seg, og finner nok inspirasjon til å holde ut.

 

Det høres ut som ett veldig godt forslag Wiking! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Å respektere lover og regler med en god forklaring på hvorfor det er slik, er kanskje noe av det viktigste vi kan lære de håpefulle.

 

Veldig enig med deg i dette Nomen. Det er lett å se seg navleblind og gå glipp av det store bildet. Som foresatt må en ikke vise for mye vakling til unger/ungdom i sin mest påvirkelige alder. Kritisk tenkning ja takk, men da må man ha kunnskap til å tegne det "store bildet" i forhold til konsekvenser, det være seg juridiske, rent praktiske/fysiske og holdningsmessige. Jeg er ikke sikker på at unger/ungdom alltid like godt evner å se et større bilde og kan ha god kritisk tenkning, da må man som foresatt være veiviseren. Som veiviser tror jeg det er viktig å være tydelig og avgrensende, ikke usikker og vaklende.

 

Hvilken holdning gutten får presentert fra sine foresatte i forhold til lover og regler har nok mye større praktisk betydning enn om han ender opp med å kjøre båt i 10 eller 15 knop. I nær fremtid skal gutten ta egne avgjørelser uten de foresatte til stede, da er det for seint....

 

Har man da som barn/ungdom bagasjen til å være sikker og konsekvent i sin avgjørelse, eller usikker og la seg presse til noe man ikke vil, som igjen setter en i en sårbar situasjon?

----

Aldersgrense sier jo noe om at man i den alderen ikke er nok utviklet og har nødvendig kunnskap og erafring til å gjøre det loven hindrer en i å gjøre. Og dernest sider den at det er vi voksne som skal veilede og bestemme over barn i den alderen. Og tar vi den helt ut så veileder også loven foresatte som selv ikke er i stand til å veilede egne barn.

 

Om en ser på selve loven så hindrer den rent praktisk barnet fra å føre en båt i stor fart. Dvs at loven hindrer en i å gjøre noe som etter alle fysiske lover øker sjansen vesentlig for at man kan skade seg selv og andre. Det bør egentlig ikke være vanskelig å respektere.

 

Og om man gir ved dørene, hva er neste? Ungene er ikke dumme og har man som foresatt ikke prinsipp om å følge lover og regler så blir man fort utfordret. Å gjøre seg selv en bjørnetjenste er det vel noe som heter, som igjen kan ramme ungen/ungdommen.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å kjøre båt i mer en 10 knop selv om du ikke er 16 år.

 

Mulig dette er noe for sønnen din:

 

§ 6.Konkurransekjøring

Personer som har fylt 13 år kan føre fritidsbåt som nevnt i § 5 i organisert trenings- eller konkurransekjøring når:

a) trenings- eller konkurransekjøring foregår på bane godkjent av vedkommende myndighet, b) banen er tilfredsstillende merket, c) føreren har gjennomgått sikkerhetsopplæring under kontroll av leder autorisert i henhold til internasjonale konkurranseregler, d) fritidsbåten er utstyrt og utrustet i henhold til internasjonale konkurranseregler, og e) trenings- eller konkurransekjøring arrangeres av norsk båtforening med minst 50 medlemmer.

Ansvarlig organisasjon eller arrangør skal i god tid før trenings- eller konkurransekjøringen begynner melde fra til lokal politimyndighet og på anmodning dokumentere at punktene a til og med e er tilfredsstilt.

 

Link to post
Share on other sites

Om man skal forsøke å forstå loven som legger begrensninger på hva slags båter som kan føres av barn under 16 år, blir det feil å bare se på ferdigheter. Det kan godt tenkes at en gutt på 10 år har tilstrekkelige ferdigheter til å føre en hvilken som helst båt, men det er ikke nok å være i besittelse av ferdigheter når det gjelder slike ting. Man må også kunne stilles til ansvar for sine handlinger og det er her en gutt på 10 år kommer til kort uansett hvor dyktig han er. Alle foreldre burde også være klar over det faktum at de ofte ikke er skikket til å gi en objektiv vurdering av sine egne barn i slike sammenhenger. En 10-åring kan godt være det de fleste oppfatter som en ordentlig villstyring uten at foreldrene oppfatter det på den måten. Det er selvsagt stor forskjell på folk når det kommer til slike ting som selvinnsikt og vurdering av sine egne barn, men det er viktig å være klar over at ditt inntrykk kan være påvirket uten at du nødvendigvis er klar over det selv.

 

Så hvis hensikten med denne tråden er å prøve å få en slags aksept for å bryte loven med henvisning til at poden er en svært dyktig båtfører, i tillegg til at mange gjør det på sørlandet, vil jeg på det sterkeste oppfordre til å tenke gjennom dette noen ganger til. Hvis hensikten bare var å lufte litt frustrasjon, er jo det forståelig, men da hjelper det kanskje å få litt andre synspunkter.

Link to post
Share on other sites

jeg er femten år og lærte meg å kjøre båt med slepe jolla og gikk senere over til en 15 foting med ti hk i sommer. den går ca 10 knop, men har hvert fornøyd med det. jeg har i hvert fall kost meg like mye på sjøen som andre ungdommer med joller som går 20 knop, men jeg kjører hvertfall lovlig

Redigert av magnush10 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man skal forsøke å forstå loven som legger begrensninger på hva slags båter som kan føres av barn under 16 år, blir det feil å bare se på ferdigheter. Det kan godt tenkes at en gutt på 10 år har tilstrekkelige ferdigheter til å føre en hvilken som helst båt, men det er ikke nok å være i besittelse av ferdigheter når det gjelder slike ting. Man må også kunne stilles til ansvar for sine handlinger og det er her en gutt på 10 år kommer til kort uansett hvor dyktig han er. Alle foreldre burde også være klar over det faktum at de ofte ikke er skikket til å gi en objektiv vurdering av sine egne barn i slike sammenhenger.

Veldig enig i dette. Hvis jeg som far skal være den som skal vurdere om min ti-åring er skikket til å føre en båt i 20-25 knop, så blir det omtrent det samme som å si at jeg også skal vurdere/bestemme om min 15-åring skal få lov å kjøre bil.

Link to post
Share on other sites

Hva var så galt med å satse på en snekke med liten diesel da?

Har hatt etpar elever i sin tid til Båtførerprøven der dette var det de disponerte, og hørte aldri noen klaging fra de om at det gikk for sakte. Derimot var de kjempestolte over å ha "stor " båt å dra på tur med og fiske fra.

 

Dette har med holdninger å gjøre......våre holdninger, ikke ungenes. Det er vi som er forbildene og danner grunnlaget for fremtidig oppførsel på sjøen. Uenige i reglene eller ikke...hold dere til dem!

Link to post
Share on other sites

Min yngste sønn kjøpte seg en 21 fots snekke med en 8 hk diesel som gjorde ca 6,5 kn på max og 5,5 kn masjfart.Hadde utrolig mye glede av den og lærte å mekke diesel. Brukte ca en liter i timen! Det synes jeg og min sønn var et langt bedre valg enn en jolle med ti hk. Det er en tvilsom vei å tøye lovverket fordi Olemann er snill og grei. Opplevde for øvrig at en liten pjokk presterte å kjøre en jolle opp på en flytebrygge. Heldigvis uten å skade seg selv eller andre. En ting er ferdigheter , en annen ting er ansvar og vurderingevne. Det har ikke barn i tilstrekkelig grad.


Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...