Jump to content

Lekkasje i hydraulikk DPH-A drev


Sjøbliss

Recommended Posts

Vi var (som noen vet) borti noe med drevet her i høst og tok knekken på et par propeller, og jeg trodde alt resten var i orden ... til i går. Kjørte trimmen på drevet et godt stykke frem (+10 elns) men så fort jeg gav på litt gass flyttet drevet seg frem igjen (til ca -5). Stoppet opp og kjørte det frem igjen og hørte da at hydraulikken sleit litt og så så vi at det kom olje-basert veske i havet bak oss. Dette må vel være hydraulikkveske.

 

Nå er det slik at vi skal kjøre 23-24 nautiske mil til opplag til helgen. Det virker som om drevet står stabilt på -5 (som ikke er optimalt, men greit nok). Er det noen spesiell fare å kjøre med dette? Har fundert om jeg skulle fylt på ekstra hydraulikkveske eller om det finnes noen måte å låse tilten på? Kanskje jeg må i våtdrakt og ned å gjøre noe provisorisk tetting? Som backup plan har jeg tenkt at det blir 7-8 knops fart nedover uten å gå i plan. Det kommer til å ta sin tid ... men det lever vi med.

 

De gutta på verkstedet får ta en titt når vi er fremme så er det vel bare å dra frem riksdaler etter riksdaler ila vinteren :( Føler det på meg at det blir en dyr tabbe ....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Veit ikke om dette har noe med bunnkjenning å gjøre, har vært en svakhet at både slangene og sylindrene har gått dukken på DPH.

Uansett er det ikke noe problem å kjøre pent med drevet i nederste posisjon.

Så lenge olja renner ut, blir det stående nede.

Er ingen mulighet for å låse drevet i noen annen posisjon hvis ikke hydraulikken virker.

Om det er noen fare for selve drevet å kjøre fort i nederste posisjon, veit jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

og med pent mener du 7-8 knop? Med drevet i -5 kan jeg fint plane, bruker sikkert mer drivstoff men var ikke noe problem å ligge i 23-24 knop med god kontroll.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Mener den slangen ble bytta for 2 år siden :( dårlige greier. Vi kjører bed til Tofte til helgen så får vi den på land. Vi forsøker rolig planefart så ser vi. Takk for hjelp!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...