Sjøbliss Startet 21.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2014 Vi var (som noen vet) borti noe med drevet her i høst og tok knekken på et par propeller, og jeg trodde alt resten var i orden ... til i går. Kjørte trimmen på drevet et godt stykke frem (+10 elns) men så fort jeg gav på litt gass flyttet drevet seg frem igjen (til ca -5). Stoppet opp og kjørte det frem igjen og hørte da at hydraulikken sleit litt og så så vi at det kom olje-basert veske i havet bak oss. Dette må vel være hydraulikkveske. Nå er det slik at vi skal kjøre 23-24 nautiske mil til opplag til helgen. Det virker som om drevet står stabilt på -5 (som ikke er optimalt, men greit nok). Er det noen spesiell fare å kjøre med dette? Har fundert om jeg skulle fylt på ekstra hydraulikkveske eller om det finnes noen måte å låse tilten på? Kanskje jeg må i våtdrakt og ned å gjøre noe provisorisk tetting? Som backup plan har jeg tenkt at det blir 7-8 knops fart nedover uten å gå i plan. Det kommer til å ta sin tid ... men det lever vi med. De gutta på verkstedet får ta en titt når vi er fremme så er det vel bare å dra frem riksdaler etter riksdaler ila vinteren :( Føler det på meg at det blir en dyr tabbe .... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Veit ikke om dette har noe med bunnkjenning å gjøre, har vært en svakhet at både slangene og sylindrene har gått dukken på DPH. Uansett er det ikke noe problem å kjøre pent med drevet i nederste posisjon. Så lenge olja renner ut, blir det stående nede. Er ingen mulighet for å låse drevet i noen annen posisjon hvis ikke hydraulikken virker. Om det er noen fare for selve drevet å kjøre fort i nederste posisjon, veit jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 og med pent mener du 7-8 knop? Med drevet i -5 kan jeg fint plane, bruker sikkert mer drivstoff men var ikke noe problem å ligge i 23-24 knop med god kontroll. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Tenker under planingsfart. Men som sagt, veit ikke om det er noe problem å kjøre fortere heller. Kan ikke helt skjønne hva som kan ta skade av å kjøre fortere. Sikkert flere her som har mer kompetanse på dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Takk :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Kjenner ikke oppbyggingen av hydraulikken, men er det en mulighet for at olja renner ut i plan og vann inn når du går ut av plan? Tror ellers ikke det skal være noe problem, men har ikke drev selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Det der høres ut som om det er hydraulikk slangen til Volvo. Har skiftet selv på både styring og tilt. Stiger væskenivå i hydraulikk beholder - har du trolig en defekt hydraulikkslange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøbliss Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Mener den slangen ble bytta for 2 år siden :( dårlige greier. Vi kjører bed til Tofte til helgen så får vi den på land. Vi forsøker rolig planefart så ser vi. Takk for hjelp! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.