Jump to content

Hvor stort batteri passer til min uttern D68?


pannelars

Recommended Posts

Hvis du har Verado motor er vel generatoren på 70Ah. Da kan du lade større batterier enn du har plass til.... Det er vel en skillediode/rele tillknyttet som fordeler ladingen til de to batteriene. Hvor stor batterilapasitet kunne du tenke deg? Startbatteriet er vel stort nok, den brukes vel kun til start av motoren og eventuelt ankervinsj?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en cummins 150 hk motor. Stemmer står en skillerele uten at jeg har sjekket den nærmere.

 

Tenker i grunn å sette inn så stor sommulig når jeg først bytter. Mulig det er en dum tanke men:)

 

Start batteri går til motor og anervisnj. Forbruk = kjøleskap, lys, lyd anlegg, kartplotter, luft varmer fra motor, vannpumpe, det jeg kom på nå i farten hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en D66, derav Verado-motor.... du har D68, derav innenbords....og Cummins.

 

Hvis du bruker forbruksbatteriet over en helg og har vanlig bly-syre batteri må du kjøre flere timer før batteriet er vesentlig oppladet. Det ville være best uansett om du kunne lade batteriet via landstrøm. Du kan sikkert kjøpe 150-200Ah batteri hvis du har plass...

Link to post
Share on other sites

Tenker i grunn å sette inn så stor sommulig når jeg først bytter. Mulig det er en dum tanke men:)

Ingen dum tanke det :yesnod:

 

 

Takk for det. Er syre batterier å anbefale til båt?

Siden du har planende båt er jo vekt et tema også. Jeg ville gått for AGM istedenfor tradisjonelle syrebatterier. Siden du heller ikke har tilgang til landstrøm er det jo også en fordel at de tar mer strøm under lading, og dermed lades fortere.

 

Et lite tips. Jeg kjøpte akkurat et nytt batteri til jolla. Kjørte innom Maritim og spurte om å få "vinterpris" på et AGM batteri, det fikk jeg. Det var rimelig fra før, men med ekstra rabatt ble det et greit valg i forhold til vanlig syrebatteri. Jolla er ni år gammel og har hatt et Varta AGM siden den var ny, men det konket i våres (antagelig pga grov mishandling :giggle:) og holdt med et nødskrik i sommer. Da kjøpte jeg et 60 Ah syrebatteri av typen "fritid". Det holdt en drøy måned (denne gangen uten annen mishandling en hasardiøs kjøring i grov sjø :giggle: ), og valgte derfor å gå tilbake til AGM. Strålende fornøyd med batteriet så langt. Ps; i moderskipet har jeg åpne syrebatterier, men her er ikke vekt et tema, ikke får de den samme fysiske julingen heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...