Jump to content

Ta ut motor i Maxi Fenix Dinette


Torbjorn75

Recommended Posts

Drevet er festet i bakkant, men i forkant sitter det kun i motoren. Du må derfor sørge for at det ikke siger ned i forkant.

Det kan gjøres sånn:

bilde

 

Gjør du ikke dette ser du at drevet kun vil henge i belgen i forkant.

 

Jeg gjorde det på land, siden det er upraktisk å bytte drev på sjøen hehe... Gjør du som på bilde over regner jeg med at det er helt trygt. Du ser at motoren må et stykke fram før den er fri av klokoplingen.

 

Vi får se når vi er ferdige å studere, drømmen er å seile langt da.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Du ligger vel på land regner jeg med ;-)

 

Hvis det er trangt fremfor motor, kan du bikke drevet litt bak/- oppover ved å ta et tau i underkant av drevet og få et drag fremover mot baugen.

 

Har du bilder?

 

Du holder til i nærheten, så jeg kan jo ta en tur og kikke på hvis du vil - jeg har nylig gjort det samme på prosjektbåten.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Båten ligger på sjøen, så har ikke så lyst til å løfte så mye i drevet, må være forsiktig med belgen.

 

Ellers så fikk vi ikke løs sving hjulet?

Plan B. Er å sage ut et spor i benken slik at jeg får motoren lenger frem.

Ellers så tar jeg mot tips med takk.

Bor du i Bergen ? Båten ligger på Tysnes nå i vinter.

Link to post
Share on other sites

Ser problemet i bildene fra den andre tråden du løftet frem under her - det er jo ikke mye plass til motor når båten er bygget som den er.

 

- og den er på sjøen.

 

Hadde den vært på land så er dette greit rett frem å løfte frem og ut skjiten i ett stykke som Mulligan beskrev der.. Du har ikke fortalt hvorfor du gjør dette nå. Skal du bytte motor og beholde drev?

 

På prosjektbåtens MD5A er der et mellomstykke mellom motor og drev:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...