tuffff Startet 22.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2014 (redigert) Dette er en Mitsubishi industrimotor 4 DQ 50 firesylindret 50 hk. I følge tidligere eier bruker denne noe olje. "Noe" er i dette tilfelle og etterfylle mer enn en gang i løpet av sommeren. Er dette et problem - forutsatt at en faktisk husker å etterfylle? Hva kan i så fall oljeforbruket komme av? Noen maskinkyndige som kan komme med kvalifiserte tips? Redigert 22.Oktober.2014 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Litt oljeforbruk skal alle motorer ha. Om det blir så mye at det er plagsomt eller at det ryker blått av eksosen så er det et problem. Ellers er det muligens bare noe å følge litt med på. Oljeforbruk skyldes oftest en av to ting: Slitte ventiltetninger eller slitte/slappe skraperinger på stemplene. Ventiltetninger kan ofte skiftes uten å ta av toppen, ved bruk av trykkluft for å holde ventilene oppe. Stempelringer er en større operasjon, jeg ville ha sjekket tetningene først. Hvis den bruker så mye at det er et problem da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Og hvis en fyller på for mye olje. Er motoren litt på skrå og peilepinnen på det høyeste punktet, kan det fort litt mye olje i troa. Følg med om ikke oljeforbruket minker når nivået nærmer seg 1/2. Sommer og sommer fru Blom, det som er interessant er antall, timer før en må etterfylle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Ja, det er litt upresist, men jeg overtar båten i løpet av uken og har ikke noe annet å gå etter. Jeg får bare se til neste sommer og holde litt øye med dette. Motoren starter lett og går pent. Ikke noe blårøyk som jeg observerte i hvert fall. Den har ca. 2.300 timer på telleren, men det burde vel ikke være noe problem for en slik motor. Det er en -83 modell så vidt jeg vet. Stempelringene var det første som slo meg, og ventiltetningene var det første forslaget til papsønnen som er bilmekaniker, så da er vi fler som har sammenfallende konklusjoner i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.