Jump to content

Erstatte kad 42 med Hyundai 270, noen som har formeninger om dette


WGM36

Recommended Posts

Har lyst til å oppgradere til nye Hyundai 270 motorer, pris og trua på merket er gode.

Men er jo veldig i tvil, motorene jeg har går bra, men tenker vel sånn at skal jeg bytte får jeg gjøre det mens jeg fortsatt kan få litt igjen for de gamle maskinistene.

Vil drevet mitt (dp290) tåle 60 nm og 40 hester mer, eller bør jeg bytte drev med det samme.

Håper jo at jeg vil få litt mere trykk med nye motorer, litt høyere marsjfart, litt lavere forbruk, lavere støynivå og kunne holde båten i plan i lavere hastigheter.

Båten vil bli ca 300 kg lettere med nye Hyundai motorer.

Håper guruene her inne har noen gode råd og meninger om dette.

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Hvem forhandler og tar service på Hyundai? hvordan er deletigang? har de adapter for Volvo drev? hva er prisdifferansen på Hyundai kontra Volvo Dserie eller Cummins i samme størrelse. En annen ting er hvordan dreiemoment/effektkurve er i forhold til Volvoen? Det er ikke sikkert at dem er noe sterkere i det området du vanligvis oppererer i?

Link to post
Share on other sites

Forhandler er Telemark trade.

Pris ca 180000 for 270 med volvo adapter.

Kontrollinstrument fås i flere versjoner, vire, full elektronisk, halv elektronisk, analog og digital visning. Kan mer eller mindre bruke det jeg har, men bytter nok i tilfelle til fullelektronisk vil jeg tro.

Har ikke sjekket service punkter, men begynner visst å bli noen på vestkysten i Sverige, har ikke sjekket Norge enda.

Litt opplysninger om motoren her:

“- Extra glädjande är den ökade effekten från 250 till 270 hk tillsammans med det 15 % högre vridmomentet (från 490 till hela 565 Nm) redan från låga 1800 till 2600 rpm. Dessutom har vi fått lägre inbyggnadshöjd jämfört med dagens redan kompakta motor, vilket ytterligare kommer att förenkla framtida motorbyten.” fortsätter Svante Fogelhamre; Marin säljansvarig, Diesel Power AB.

 

Håper den vil være i nærheten av prestandaene til kad300.

Mvh Terje

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er Hyundai den nye varianten av Kinabølgen vi har sett i det siste? Lurer litt siden vi finner mengder av billig Hyundai håndverktøy f.eks på Europris, billige varmepumper av samme merke på Netthandelen osv. Kommer dette merke fra Sør Korea eller noe sånn? Merker jeg er litt skeptisk til å kjøpe noe såpass dyrt av et slikt merke, selv om jeg må innrømme at jeg har varmepumpe av samme merke på hytta. Men der var prisen så lav og risikoen såpass liten at jeg fant ut det likevel var verdt det. Å kjøpe motor til 180.000,- av såpass ukjent herkomst hadde jeg nok ikke våget. Og å skifte motor og beholde de gamle drevene har vel lite for seg, om målet er problemfri fremdrift? Gamle drev og økt belastning lukter trøbbel...

Link to post
Share on other sites

Så då tolkar eg det slik at du får S250 I utgave med 270hk? ( effekten er vel rekna på motoraksel? )

Har du sjekka pris på instrument og kontrollutstyr også?

s270 er en videreutvikling av s250 lavere byggemål blant annet, har ikke sjekket pris på instrumentering og kontrollutstyr nøye, men ca 20-30 båtpenger blir borte der.

Hyundai er vel 4 største motorfabrikk i verden, kan ikke helt se for meg at de leverer noe som skulle være dårligere en noe annet, men er skeptisk selv jeg.

Mener de sa det var 255 hk på propellen, skal sjekke det nærmere.

Drevene vil bli overhalt, ser ingen grunn til å bytte hvis de takler motoren.

bilde

Mvh Terje

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ein fristande tanke; både auka effekt, betydeleg vektreduksjon, plassbesparelse og redusert forbruk. støymessig ser det bra ut også.

Har du fått indikasjon på kor lenge denne marineversjonen har vore produsert og kor mange som faktisk er ute i markedet?

 

Her i landet er vel Hyundai relativt ukjent i marineversjon, så det er vel lite erfaringskunnskap tilgjengeleg.

( men sikkert mange som er skeptisk.. :-)

Link to post
Share on other sites

Kan hende Hyundai er kjempe marine motorer, men jeg tror du vil ødelegge annenhåndsverdien på båten.

Ukjente marinemotorer i Norge, uten forhandlere er skjelden god butikk.

Har 2 stk KAD42 selv og må si jeg er strålende fornøyd med disse, 6.5-7tonn båt, topper 36-37knop med lite last.

Økonomi turtall i følge Volvo penta er 3100 omdr, og da gjør båten 25-27knop og ca 50L i timen.

Tror jeg heller legger pengene i nyere båt enn å bytte ut noe som fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke vært skeptisk i det hele tatt. Ser ut som strålende motorer. Og ser for meg at de til og ned er bedre en vp og mercruiser. Vil tro drevene tåler dette fint. Med rettere kurve en 42 motoren er nok ikke belastningen noe særlig større. Båten blir jo også en del lettere.

eneste negative er forhandler nettverket

Link to post
Share on other sites

Annenhåndsverdi tror jeg ikke vil bety noe om 6-7år, ganske trygg på at de velger en båt med 6-7 år gamle Hyundai motorer kontra 25 år gamle kad motorer.

Kad 44 eller 300, da kan jeg beholde de jeg har, bytter eventuelt for å få nye motorer, bli kvitt noen kg, støynivå og forbruk.

Tror ikke kostnadene vil overstige kr 250000, tror jeg bør få rundt 150000 for de jeg har.

Føler jeg kommer svært godt ut økonomisk, men skeptisk så det holder. :yesnod:

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Er Hyundai den nye varianten av Kinabølgen vi har sett i det siste? Lurer litt siden vi finner mengder av billig Hyundai håndverktøy f.eks på Europris, billige varmepumper av samme merke på Netthandelen osv. Kommer dette merke fra Sør Korea eller noe sånn? Merker jeg er litt skeptisk til å kjøpe noe såpass dyrt av et slikt merke, selv om jeg må innrømme at jeg har varmepumpe av samme merke på hytta. Men der var prisen så lav og risikoen såpass liten at jeg fant ut det likevel var verdt det. Å kjøpe motor til 180.000,- av såpass ukjent herkomst hadde jeg nok ikke våget. Og å skifte motor og beholde de gamle drevene har vel lite for seg, om målet er problemfri fremdrift? Gamle drev og økt belastning lukter trøbbel...

 

Hyundai har produsert biler under eget merke i 40 år så de er jo ikke helt ferske som motorprodusenter akkurat.

Her er noen av de andre produktområdene til Hyundai http://www.hyundai.eu/en

 

"Hyundai Shipbuilding Division, the world's number one shipbuilder, leads the global shipbuilding industry with a 15% share of the market" http://english.hhi.co.kr/biz/ship_over

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er i tenkeboksen angående motor bytte selv. Vil bytte mine kad44 i enten 2 D4 300, eller 2 D6 330. Har fått et godt tilbud på nye motorer, men er litt i tvil om det vil svare seg. Jeg vet at jeg aldri vil få pengene igjen, men som TS skriver, så er det noe med nye motorer, mtp drifts sikkerhet og følelsen av å ha nye motorer.

Jeg ser at vektøkningen for min del fra KAD44 til D& er en 40-50 kg pr motor, noe båten skulle klare fint.

Link to post
Share on other sites

"Hyundai Shipbuilding Division, the world's number one shipbuilder, leads the global shipbuilding industry with a 15% share of the market" http://english.hhi.co.kr/biz/ship_over

 

Veldig OT.

Skal mest sannsynlig flytte til Korea for en periode fra våren av for å være med på ferdigstillelsen av ett medium size Heavy lift skip, som bygges på ett Huyndai verft.

Link to post
Share on other sites

 

Hyundai har produsert biler under eget merke i 40 år så de er jo ikke helt ferske som motorprodusenter akkurat.

 

Neida. Men bilene deres er også kjent som billigbiler, og ikke nødvendigvis verdens beste kvalitet. Hvorfor bytte til noe "billig" av usikker kvalitet som gjør båten vanskeligere å selge når den tid kommer?

Link to post
Share on other sites

Her tar du feil index.Hva får deg til å tro at Hyundai motoren vil senke bruktverdien mer enn Volvo P? Jeg og mange med meg ser det som en stor fordel at det ikke er VP i båten.

De var ett billigmerke ang.biler på 80-90 tallet som Toyota,Mazda.osv på 70 tallet,men det er lenge siden.Både Hyundai og Kia har nå normale priser på bilene og med lange garantier.Det eneste de henger litt etter på i forhold til de europeiske bilene er kanskje kjøreegenskapene.

Link to post
Share on other sites

Motorene er sikkert bra de, men det er jo markedet du må rette deg etter om du ikke skal ha motoene til du dør. Tapet på Hyundai motoer blir ganske sikkert betydelig større enn på Volvo eller andre kjente merker med et bedre servicenivå og anerkjent kvalitet.

 

Selv har jeg erfaring fra Volvo, Farrymann og Perkins båtmotorer, og alle har vært meget bra til mitt bruk, uten noen problemer. Farrymann er sjelden vare i dag, men ble vel brukt mye tidligere. Veldig gode motorer, men også den gangen var det vanskeligere med deler etc enn f eks Volvo og Perkins. Nå finner du vel knapt en leverandør på denne motoren? Selv Perkins har litt problemer med leveranser i Sverige f eks. I Oslo er det veldig bra, men hvordan det er utover i landet vet jeg ikke. Volvodeler (forbruksdeler) får du vel nesten overalt...

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har krystallkule. Men ang VP så har eg hørt fleire som har problem med deler til vanlige eldre motorer, kjølere feks. Noen som kan bekrefte det ?

Det er sjølvsagt ikkje framtidsretta å halde liv i gamle fritidsbåtmotorer hverken miljømessig eller forretningsmessig for VP. Set du inn nye VP av D serien no så vil nok ha mindre verdifall vs Hyundai, men neppe større enn mellomlegget. Og i mellomtida har du smidigare båt med mindre støy og lavare vekt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bil og båt er umulig å samenlikne økonomisk! en 25 år gammel bil får du kasta etter deg, mens en 25år gammel båt kan ha mange fine bruksår igjen og vær værdt hundretusner! Jeg synes Hyundaimotoren virker spennende, og personlig tror jeg ikke det er noen dårligere motor enn Volvo Yanmar og Cummins! Problemet er om det finnes forhandlernett og autoriserte verksted her i Norge. Problemer kan oppstå på alle motorer! Vi vet ingenting om teknisk konstruksjon og driftsikkerhet.

Uansett hadde det vært bra med en konkurent og litt outsider på markedet. På papiret virker den spennende i forhold til vekt støy og ytelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...