Jump to content

DPS drev Rustfri F4 propell tæring innvendig


Capt.

Recommended Posts

Hei

Har nettopp begynnt å ta service på mitt 2007 DPS drev med vp f4 rustfrie propellere. I den forbindelse oppdaget jeg at fremre propell ser ut som den er "makkspist" innvendig - noen tanker om hva som kan gjøre dette og om dette er noe som lar seg reparere (winrace?) eller lignende. Propellen er forøvrig helt fin utvendig.

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19052/20141024_112219.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei. kjøpte båten i vår så jeg kjenner ikke til hvor mye tidligere eier har ligget på landstrøm men i sommer har båten ligget mye med landstrøm. Anodene er "normalt" tæret vil jeg si - ca 70% igjen av de.Synest det er rart at det er propellen som får det siden den skal vere rustfri.. Ligger forøvrig alltid med batteriene (batteribryter) av når jeg ligger på landstrøm slik at det bare er for vedlikeholdsladning.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på dette, men med såpass omfattende tæring kan jeg ikke skjønne annet enn at elektrolytisk tæring er årsaken.

Hvorvidt strømmen er av eller ei har ingen betydning, da strømledningen vil fungere som en jordledning, der båten (drev/propell) er lederen mot bunnen.

 

Les forøvrig denne: http://www.mildebatlag.org/strom.pdf

Forklarer godt problemene med tæring på en forholdsvis enkel måte.

 

Så finnes det helt sikkert andre på forumet som kan gi oss en forklaring på hvordan dette unngås :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Har lite greie på dette selv så jeg må nok ha noe assistanse for å feilsøke på dette :worry: . Jeg hadde mye rur og groe på propellene og iflg en maskinsjef jeg seilte ilag med så var rur på propellen et godt tegn siden iflg han så festet ikke rur seg hvis en hadde jordfeil men det er nok ikke tilfelle da med mindre tæringen har oppstått tidligere. :pray:

Link to post
Share on other sites

Ikke bare fakta her. Sjekk om du på utsiden, motsatt av kavitetene på bildet kan se små prikker eller knappenålstikk på utsiden av propellen. Hvis du finner det, så er korrosjonsformet 'pitting corrosion'. Da vil ikke en gang vår herre kunne fikse propellen. Langt mindre noen jordisk skapning eller foretak. Skal se om jeg har et tilsvarende bilde. Der var'n:

 

korr140304a.jpg

 

De store gopene er utgangen på korrosjonsangrepet. På den delen som er nærmest på bildet ser du en del flekker. Det er inngangen på korrosjonen. Inne i materialet kan det være store kaviteter. Materialet på dette bildet her er AISI 316. Og jeg tror ikke propellen din er laget av mer korrosjonsbestandig materiale enn dette. Her har det ikke vært galvanisk tæring. Det er en pumpedel der pumpen har pumpet sjøvann med en del forurensing.

 

Dernest dette med rur på propellen og jordfeil. Se på strøm som et tynt teppe av elektroner som ligger på metalloverflaten. Det gjør at metalloverflaten blir negativt ladet. Sjøvann vrimler at positivt ladde ioner (kalk, magnesium osv.) Disse ionene klistrer seg til metalloverflaten. Belegget blir etter kort tid noen atomplan tykt og etter hvert nokså diffusjonstett. Det virker som om rur finner dette belegget attraktivt å slå seg ned på.

 

Noe av det vi gjør med anoder er å pumpe elektroner inn i materialet som skal beskyttes. På skip kan man eksempelvis bruke likerettere i stedet for anoder. Da har man en plusspol i sjøen, isolert fra skroget. Og så kobles minuspolen til skroget. Og så begynner sjøens ioner og lime seg på. Samtidig erstatter likeretteren elektroner som ville gå tapt som følge av korrosjonsprosessen. Usikkerheten med dette er naturligvis om det skulle bli en strømovergang mellom plusspolen og skroget. Det vil kunne føre til galloperende korrosjon. På de offshoreinstallasjonene jeg har jobbet brukes anoder til korrosjonsbeskyttelse.

Link to post
Share on other sites

Hei. Eneste plass jeg ser tæring er som vist på bildet. Jeg skal sende propellen inn til winrace for å se om de kan repareres over helgen :pray: . Så ser det ut til at jeg må investere i skilletrafo for å unngå dette for fremtiden. Det jeg synest er rart er at jeg ikke kan se tæring andre plasser på drev propeller etc. Jeg vet heller ikke om hele propellen er rustfri eller om dette området er av en annen legering?

Link to post
Share on other sites

Glemte å legge til, hvis du ikke finner noe på utsiden så kan det være kavitasjon.

 

Jeg tror ikke dette er elektrisk betinget. Men skilletrafo er vel uansett greit. Vær oppmerksom på at strømmer på avveie fra egne batterier har mer enn nok kapasitet til å ødelegge, de også.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig du sier så. Men for meg kan dette være synonymt med kavitasjon. Et eller annet sted blant noen hundre bilder har jeg bilder av en bekreftet kavitasjonstæring. Det ser mistenkelig lik ut. Kavitetene kan også her bli dype og kronglete i strukturen. Og det er vel knapt et eneste metall/stål som står seg mot kavitasjon, i større eller mindre grad.

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare å sende en oppdatering. Iflg Winrace så er det ikke hensiktmessig å reparere pga kostnad :-( men det positive er at de mener det skyldes " slagg og dårlig kvalitet på støyp" ifra Volvo. Så det positive er at da har jeg kanskje ikke tæring :-)

 

Jeg synes dette er en plausibel forklaring på skadene en ser på bildet. For meg ser det ut som det er støpefeil som har ligget like under overflaten. Antakelig er det bare å late som ingen ting og kjøre videre.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg ikke Winrace er videre kompetente innen korrosjon. Men jeg for så vidt enig i at ødeleggelsen ikke er elektrisk betinget.

Etter over 30 års erfaring med div. propeller reparasjoner og ellers all annen kompetanse innenfor dette feltet , så burde vel deres erfaringer, kunnskap etc. over så lang tid ha en viss formening om dette, f. eks ang.korrosjon etc.?

Link to post
Share on other sites

Bare 30 år? Jeg har relevant universitetsutdannelse og 45 års erfaring med konstruksjon, vedlikehold og feilsøking på vannkraftmaskiner.

 

Unnskyld, kunne ikke la være. :wflag: Selvfølgelig er det ikke bare alder og ansenitet som avgjør.

Jeg har stor repekt for Huldas ekspertise og innlegg på Bp, selv om vi kanskje er litt uenige denne gangen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...