Jump to content

Ibiza 19 Sport med Mercury 135 Optimax - er fart som forventet?


morgull

Recommended Posts

Har en 1997 mod Ibiza 19 Sport SE med 1999 Mercury 135 hk Optimax 2,5 V6.

 

 

juni_2014.jpg

 

Får 44 knop (GPS) med 2 personer i båten med original 21" Mercury stålpropell. Da ligger turtallet på mellom 5400 - 5500 o/min.

 

 

Hadde tidligere en Ibiza 19 Sport 1992 modell med 1998 mod Yamaha 115 hk V4. Den sto det også en 21" propell på. Da gjorde den 43 knop målt med samme GPS'en som jeg har i båten i dag. De første utgavene av Ibiza 19 Sport var noe lettere enn den modellen jeg har i dag.

 

 

Hadde kanskje forventet å få litt mer fart iom at båten har 20 hk mer. Akselrasjonen er meget bra. Det skal ikke mye tilt ut på motoren før propellen begynner å spinne i vannet når farten økes. Så vidt jeg vet så er 5500 o/min maks turtall den skal ha.

 

Er det noen knop å hente ved å sette på en litt større propell eller en Ballistic med samme stigning?

 

Er det noen som har erfaringer med samme båt og motor kombinasjon og vet hva som er optimal propell/stigning for denne?.

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...