Jump to content

Oppgradere fra maxi fenix til 37-40 fot seilbåt - råd?


jacobno

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Familen trenger større båt. Vi har seilt vår kjære maxi fenix i 6 år, men det blir for trangt med fem ombord. Jeg er av typen som liker å trimme seil og seile fort, men er ikke fanatisk regatta seiler så kategorien blir vel "performance cruiser". Båten må være rimlig stiv og trygg i ruskevær. Med fem ombord trenger vi endel tomleplass, særlig i cockpiten. Hvis jeg var gjort av penger ville jeg kjøpt arcona 380. Budsjettet ligger imidlertid på ca 1 mill. og kan strekkes noe for drømmebåten. Jeg har sett litt på Dufour GL 375/380. Jeg foretrekker egentlig L bysse, men båten virker ellers som en god mix av comfort og "performance". Litt lite seilareal muligens. Er byggekvaliteten på disse båtene ok? Kom gjerne med alternative båter som dere tenker ville passe oss.

 

Link to post
Share on other sites

40.7 har slike banansofaer i salongen som mange finner det mindre komfortabelt å strekke seg ut på. Ellers en fin båt.

 

Har også hatt min Bavaria 38 Match i noen år nå uten å oppleve noen problemer. Men til 5 stk som skal vase og tomle rundt vil jeg anbefale 42 istf. 38, det er snakk om 38 små føtter. Match MÅ være (ordentlig!) forsterket i kjølsvinet pga. konstruksjons/produksjonsfeil, men det tror jeg alle som er solgt av norsk forhandler er. Jeg synes de har god ergonomi i cockpit og på dekk, men 42 har altså ikke L-bysse. Og noen vil nok synes disse båtene er litt for "enkle" i innredning mv.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk til alle for gode innspill. Dufour 40, First 40.7 og Dehler 39 ser definitivt skarpere ut enn Dufour 375 GL med tanke på seilføring og ballast. Salona 37/38 er også en kandidat. Ble litt bekymret for kjølproblemer etter å ha lest denne triste historien om en First 40.7, men kjølinnfestningen er kanskje tilsvarende på Dufour og Dehler? Hører gjerne noen kommentarer i forhold til byggekvalitet/kvalitetskontroll og andre erfaringer med disse båtene.

Link to post
Share on other sites

jeg tror alle disse båtene er sterke nok til normal bruk. Om du ønsker noe som er lit ekstra solid så blir det gjerne dyrere. Min opplevelse er at det er mye mer moro å seile en performancecruiser fremfor en ren volumbåt. Båten blir da gjerne litt smalere i forskipet og man må gjerne opp et par fot for å få like god plass. Håndteringsmessig er det gjerne enklere å seile en stivere båt, og man vil seile på dager da andre gjerne går for motor.

 

Du bør også sjekke ut Elan, de lager gode og raske båter. En eldre X-yachts eller Luffe kan også være et alternativ.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Synes båten som moosewine linker til gir mye for pengene. Godt utstyrt båt med LYS 1,37 god motor, god seilgarderobe og fungerende innredning for 800k ser ut som et godt kjøp. Båten har ligget ute enstund og har kanskje prutningsmon?

Link to post
Share on other sites

 

 

Synes båten som moosewine linker til gir mye for pengene. Godt utstyrt båt med LYS 1,37 god motor, god seilgarderobe og fungerende innredning for 800k ser ut som et godt kjøp. Båten har ligget ute enstund og har kanskje prutningsmon?

 

 

 

Imponerende lav vekt på den båten! 42 fot på 6,5 tonn. Klare racing-intensjoner antakelig. Innredningen ser heller ikke så verst ut, sånn sett. Tipper denne seiler godt ja!

 

 

42 fot og 6,5 tonn. Høres ut for meg en som har intensjoner om regatta og 10 mann på ripa. Sikkert utrolig i bra i lettvind. Men fin

 

Pene linjer på den båten. Ballast/disp. er solid på 0.36. Populær båt Sør-Afrika ser det ut til. Jeg er imidlertid skeptisk til om hun egner seg til shorthanded seiling (2 voksne + 3 barn). Fenixen har jeg også seilt endel alene med god erfaring, men jeg ser for meg at soloseiling blir ufordrende med båter i denne størrelsen?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at den eneste gangen båten virker for stor er første gangen du tar den ut fra havn solo, ellers kommer 3 fot syken veldig fort. Større båt krever at ting blir gjort i riktig rekkefølge til riktig tid. Ellers er det bare fordeler. Wincher er større, alt er litt større men same same. Kjøp den største båten du har økonomi til. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Grand Soleil , går ikke de for å være relativt greie performance cruisere? Denne, f.eks..? 3 lugarer, godt utstyrt og mye nytt. Naboen har en slik og det er kvalitetsbåter. Dette er en 1998 modell så helt ny er den jo ikke og skal nok lenger ned i pris. Står ikke mye om motor og timer, og bad/toa løsning, så det er kanskje det største ankepunktet..

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei remiremi,

 

Har absolut sett på Grand Soleil også. Etter råd her har jeg nå faktisk sett mest på 40 fotere:

 

Dehler 39 SQ

X-40/x-412

Grand Soleil 40

 

First 40.7

Salona 40

Dufour 40E

 

Slik jeg har fortsått ligger Dehler, X-yacht og Grand Soleil hakket over de andre i byggekvalitet, men jeg har ikke førstehånds erfaring med noen av disse båtene enda. Enkelte har luftet bekymring runt korrosjon av den galvaniserte stålrammen i Grand Soleil og X-Yacht i eldre båter, men jeg har ikke sett konkrete eksempler på det. Noen som vet om det er et problem? Dehler og GS er vel litt mer cruising venlig, mens X er den raskete båten?

Redigert av jacobno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X-40, Arcona 400 og GS40 var dyrere båter enn de andre du nevner når de var nye. I bruktmarkedet har X-40 og Arcona 400 hatt høyere bruktpriser er mitt inntrykk, mens GS40 ligger litt lavere. Dehler 39 har en forbausende lav bruktverdi til sammenligning, selv om de på mange måter ellers er sammenlignbare. Kanskje har det noe med at litt av luksusfølelsen er borte grunnet et litt enklere design/utførelse innvendig?. En 10 år gammel X-40 eller Arcona 400 vil ligge godt over den prisantydningen du ga i starten, så av den grunn mener jeg at Dehleren er et godt alternativ til First, Salona og Dufour (husk Elan også, eller kanskje en Comfortina 39 eller 42 nå når du først nevner litt dyrere båter...). Uansett er alt dette bra båter, så det blir jo en vurdering av hva man trives i, hvilke preferanser man har med layout og utstyr, alt kontra pris. Når det gjelder hvem som er raskest så sier jo ratingtallene det meste om det. Du kan sjekke disse her: http://www.norlys.org/Lys/lysliste.do

 

Jeg har ikke noe inntrykk av at det er problemer med stålrammen i båtene du nevner, og en slik konstruksjon gir jo en mye bedre og stivere båt. Blykjøl er en annen stor fordel.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, X-40 blir nok for dyr, men X-412 er et alternativ. Elan 40 har pene linjer og inredning, men kommer litt dårligere ut på ratinglistene enn Dehler 39 SQ og GS40. Ikke sikkert det vil bety så mye for oss. Dufour 40 hadde veldig varierende rating forøvrig. Jeg kjøper ikke båt med jernkjøl igjen. Det jeg er mer usikker på er hvor dyp kjøl jeg bør ha. Tenker at ca 2 m gir grei performance/cruising ratio. 2.40 virker litt dypt for cruising. Kommentarer?

 

Dehler 39 SQ

Elan 40

Grand Soleil 40

x-412

First 40.7

Salona 40

Dufour 40E

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...