Jump to content

Kartplotter på Android nettbrett, Navionics? Alternativer?


roaardal

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt et Samsung nettbrett, og er på leting etter et skikkelig navigasjons program, leste om Navionics marine europe, men kan ikke finne det i android butikken, er det noen som har erfaring med dette? Noen som kan si hvor jeg kan laste det ned?
Eller om noen vet om andre programmer som er bra?

Link to post
Share on other sites

Seapilot: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.seapilot.android

 

Navionics Boating Europe HD: https://play.google.com/store/apps/details?id=it.navionics.singleAppEuropeHD

 

Har brukt begge disse på nettbrett (og telefon) og er godt fornøyd med begge to, litt enklere å komme i gang med Navionics muligens, men er godt fornøyd med begge. En fordel med Seapilot er at du kan få opp live AIS (brukte telefon som wifi til nettbrett da nettbrettet mitt bare har wifi). Men selv om SeaPilot kanskje er litt mer "tungt" å bruke synes jeg kanskje at den trekker det lengste strået om jeg måtte velge 1. Men uansett greit å ha 2 muligheter synes jeg - har begge også installert på telefon. Kjører vanligvis med oversikt på nettbrett og zoomet kraftig inn på telefon.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

En fordel med Seapilot er at du kan få opp live AIS

 

Hee? Live, AIS? Hvordan kobler du AIS-mottakeren til dette systemet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan se andre sine AIS ved bruk av mobilnett, som jeg beskrev over bruker jeg telefonen som en wifi spot mot nettbrettet. Er nok litt forsinkelse i forhold til AIS systemet iom. at det går over mobilnett, men var til god hjelp ved å planlegge kryssing mellom fergene som durer mellom Moss - Horten. Er ikke noe AIS sende funksjonalitet, da må man nok handle inn skikkelig utstyr :wink:

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår hva du mener Sanztra, men Marinetraffic, Wesselfinder og de andre systemene er IKKE live. Der kan du risikere 5 - 10 minutters forsinkelse. Og dessuten, - disse systemene er avhengig av basestasjoner som plukker opp AIS-signalene i VHF båndet og sender de til en sentral som så legger det ut på internett. Dette er stasjoner som drives av privatpersoner. Og det skjer stadig vekk at disse stasjonene ikke er i drift. Marinetraffic og de andre tilsvarende systemene er leketøy og ikke et navigasjonsverktøy. Gøy å sitte hjemme fremfor PC'n og se hvor kompissen befinner seg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Seapilots AIS via Internet kommer från Sjöfartsverkets nät och har en fördröjning som är försumbar, antar att det i andra länder också kommer från officiella nät. Vi har haft täckning för Seapilots AIS i hela Kattegatt med Internet via Net 1 och yttre antenn. En annan stor fördel med Seapilot är att zoomnivåerna följer normala papperkort, inget försvinner i zoomning utan att man fattar att man är i ett sjökort med för stor skala precis som papperskorten

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Seapilots AIS via Internet eller mobil fra Sjöfartsverkets nett høres jo mye sikrere ut enn Marinetraffic og lignende. Men hva med Norge? Har Seapilot tilgang til det norske Sjøfartsverkets AIS nett (eller hvem det nå er som står for dette)?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Seapilots AIS via Internet eller mobil fra Sjöfartsverkets nett høres jo mye sikrere ut enn Marinetraffic og lignende. Men hva med Norge? Har Seapilot tilgang til det norske Sjøfartsverkets AIS nett (eller hvem det nå er som står for dette)?

Vi har inte använt Seapilot i Norge men väl i Danmark och där fungerar det som i Sverige.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Du kan se andre sine AIS ved bruk av mobilnett, som jeg beskrev over bruker jeg telefonen som en wifi spot mot nettbrettet. Er nok litt forsinkelse i forhold til AIS systemet iom. at det går over mobilnett, men var til god hjelp ved å planlegge kryssing mellom fergene som durer mellom Moss - Horten. Er ikke noe AIS sende funksjonalitet, da må man nok handle inn skikkelig utstyr :wink:

Mulig jeg er usedvanlig defensiv, men ved navigasjon hadde jeg aldri turt å stole på noe annet enn AIS-data min egen AIS-antenne ombord. Som kartplotter er SeaPilot og nettbrett ok når man er inneforstått med begrensningene. Siden AIS-data feedes via mobildata, må det påregnes forsinkelser uansett kilde.

Jeg har testet SeaPilot en del i Breiangen. Jeg innser at ting kan ha endret seg de siste månedene, men jeg opplevde til tider samme forsinkelser på AIS-data som ved bruk av MarineTraffic.

Når man leser på Kystverkets hjemmesider, virker de ikke like fleksible som svenskene til å dele data med "Gud og hvermann".

Det store spørsmålet er: hva eller hvem er kilden til norske AIS-data?

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...