sap_2000 Startet 28.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2014 (redigert) Svoger har en KAD 300 i båten. I går skulle jeg hjelpe han med konservering da båten var kommet på land. Tok en kikk i motorrommet for sikkerhets skyld da svoger ikke er av den typen som tilbringer mest tid der nede og så umiddelbart at ekspansjonstanken var full av brunt vann og var møkkete på innsiden. Nivået var ok. I fjor ble systemet tappet, gjennomskyllt 5 ganger med vann og så 50:50 av totalt volum med konsentrat og vann. Frostvæsken så grei før denne jobben, samt i våres når jeg sist gang stakk hodet ned i det motorrommet. - Åpnet lokket og så ikke antydning til frostvæskefarge. Bare brunt, skittent vann (rust?) - fikk så svoger til å fremskaffe en frostvæskemåler av flottørtypen for å konstatere om vannet ville tåle vinteren eller ikke ang hvor mye det hastet med å få utredet problemet. - målingen viste ca -25, så åpenbart at det hadde skjedd noe da den var -37 og klar tidligere. - slo meg ikke helt til ro med den målingen da det streifet meg at den bare måler vekten på vannet, og at saltvann er tyngre enn ferskvann, evt andre tyngre væsker som hadde blandet seg inn, så tappet litt på en flaske og sendte den med svoger hjem for en natt i fryseren. - I dag tidlig var flasken bunnfrosset, så Guds lykke at dette ikke fikk stå over vinteren. - båten, en W28 Ghibli står nå på land ferdig konservert i saltvannskretsen og med presenning på. Varmeveksleren må ut, men vil ikke rissikere at det står vann igjen i blokka med tanke på både frost og korosjon. - Tilgang til motorrommet er ikke ideel da man bare kommer inn i båten bakfra og det blir et sant styr og tappe, skylle, fylle, starte, tappe i flere omganger og så frostvæske før ny nedtapping før varmeveksler demonteres. Hadde vært mye letter å gjort denne prosessen før den kom på land, men det er for sent nå. - Planen er å ta ut impelleren og gjøre prosessen over uten å måtte fly inn og ut av båten for å koble vann til S-slangen og lad den gå et minutt eller to i hver omgang. - Så ut med varmeveksler, åpne den for å ta en titt og så levere den til et radiatorfirma om det fortsatt finnes. - Så til spørsmålene. Kan det være noe annet enn en innbyrdes lekkasje i varmeveksleren? Væskenivået har ikke sunket, og den blåser ikke væske ut av ekspansjonstank. Et problem med toppakning og/ eller manifoil ville vel gitt overtrykk såvell som væsketap om jeg tenker rett? Har studert tegning over kretsløpet og ikke funnet andre steder enn varmeveksleren hvor saltvann møter frostvæske. Har jeg oversett noe, tenkt fullstendig feil osv, så setter jeg stor pris på Innspill :-) Ser ut som jeg og Maruma må skride til verket en av dagene. Fortsettelse følger. Bilde av vannet vi tappet av i går. Ekspansjonstanken skimtes i bakgrunnen. Siste bildet jeg har av motoren fra i fjor sommer, ser man at tanken er ren, klar og har riktig farge på innholdet. Redigert 28.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Hva slags type var det på før utskiftningen og hva er det nå? En prøve til norsk oljelab av kjølevannet gir raskt svar på om det er salter eller annet i vannet. Veldig greie analyser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Normarco Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Når det kommer til analyse, som er en meget god ide, så har jeg tidligere brukt invicta som instans, veldig proft med beskrivende analyse. www.invicta.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Motoren er fra 2002 og har ca 4-500 timer på seg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 På mine kad 300 er det gul frostveske.Vil anta at det er varmeveksleren som er problemet,da det er vel den einaste plassen sjø og ferskvatn møtes i samme motor del.Frostveska kan vel tappes av i slangen som ligger på sb side av motoren,så fylle på ny.så fryser det ikkje sundt.og rusten fra blokka vil vel stoppe opp.Ta ein omgang til våren med systemrens,å ny frostveske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Høres ut som varmeveksleren. Det må være en lekkasje i den. Kan saltvannet ha gjort skade på ferskvannskretsen, og dermed brun farge? Tenker høyt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 (redigert) Det er det jeg tenker også Knugisto. Tror det har blitt litt overflaterust. En ting ang avtapping på KAD og de fleste andre marinemotorene jeg har vært borti så får man ikke ut alt. Blir igjen noen liter i blokka lavere enn tappepunktene, så i et tilfelle som dette så må det på ny frostvæske og motor bør kjøres før systemet tappes og veksler demonteres. Bare så man ikke tar sjanser når vinteren kommer og det kan bli 20-25 blå. Er nok lurt med tanke på videre korosjon også. Godt å se at dere tenker i samme baner ang sannsynlig årsak og sammenheng :-) Takk for hjelp og innspill så langt. Redigert 28.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Svogeren din er heldig nå SAP, heldig som har deg! Ingen vil ha en frostsprengt 300! Får håpe det bare er en filleting med veksleren da, er vel ikke gratis den heller...... Skal jeg ta med ei vinflaske til kosejobben, kan jo bli stas i et motorrom i en Windy mener jeg...... :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Normarco Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 (redigert) Hei Dere. Her er min teori, og løsningsforslag for vinteren. Lekkasje på varmevekseren er sannsynlig årsak og én av to hendelsesforløp er hva jeg kan tenke meg har skjedd ut fra bildet. 1. Dette kan ha vart en stund, motoren har bare blitt "småkjørt" hvor overtrykket i kjølekretsen har presset ut frostvæsken, men ikke nok til at alarm har gått, og overtrykket har gått over til undertrykk under nedkjøling og dratt inn saltvann. 2. Om motoren har blitt godt brukt, god og varm over lang tid, gjennom sommeren har dette nettop skjedd. Da skulle overtrykket presset ut all frostvæske og alarm skulle ha vist seg. Få tak i en pumpe som Dere setter på en elektrisk drill, bruk nederste punkt på motor(tappeplugg) som innløp og press frostvæske fra en bøtte. Ta ut termostat og impeller og la "drittvannet" renne ut av ekspansjonstank. Tapp så ut av tappeplugg når Dere har kjørt lenge nok, og gjør prosessen en gang til men denne gang lager Dere en sløyfe med å stikke slangen som var i bøtta ned i ekspansjonstanken, og la dette dure og gå til feelingen når Dere. Gutta hos radiatorservice, Ensjø, fikser kjøleren for Dere. Noe stumpete forklaring, men synes det er litt "vanskelig" å skrive langt på tlf, mister litt oversikten[emoji16] Hilsen fra varmere strøk. -Normarco- Redigert 29.Oktober.2014 av Normarco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Takker Normarco. Da har jeg og Maruma vært en tur i motorrommet og veksleren er ute, men ikke sikkert det var så lett det skulle være.... Mer i neste post. Først litt om prosessen med skylling. Skylte et par ganger og så tappet ut via tappeplugg på varmeveksler og avtappingsslange som går til ca midt på blokka. Mye møkk i systemet (brunt rustvann). Så fylte opp med vann, startet motor, åpnet tappeslangen og lot det renne mens vi etterfylte med hageslangen. Mye brunt vann kom ut. Slangen sees nede på bildet ved siden av foten. Vi hadde tatt ut impeller så kjørte bare noen minutter av gangen og kjente på eksosrøret underveis. Men etterhvert ble vannet endelig rent. Tappet ut alt vannet igjen og på med frostvæske. Kjørte motor noen minutter igjen Tappet så ut frostvæsken med pluggen i varmeveksleren for å la det stå mest mulig igjen i blokka. Så ut med varmeveksler. Luftfilterboksen måtte bort for å komme til festene til den aktere braketten. Dro så varmeveksler ut av den fremre braketten. De hvite feltene i ekspansjonstanken er områder hvor belegget er spylt bort. Den må også demonteres og renses, men motoren skal nok få seg en runde med systemrens og skylling til våren først. Her står den på dørken. På tide å ta en kikk inn i saltvannstussene på enden. Inn og utløp på saltvannsiden. Heldigvis ikke gjengrodd. Vi ville ikke røre den noe mer da vi var spent hva Radiatorservice (takk Normarco) vil si ved trykktesting. Svaret var ikke som forventet... Mer i neste post. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 (redigert) Så fikk veksleren seg en tur til Radiatorservice på Ensjø som etter trykktesting sa den var tett???? Det var ikke svaret jeg hadde trodd eller håpet på. Var ikke der selv, men testingen hadde foregått med trykkluft og veksleren nedsenket i vannbad. Antar de plugget innløpet på én krets og satt trykk i det andre utløpet og så etter bobler. Begge kretsene ble trykket. De kunne også fortelle at på denne veksleren, så fikk de ikke ut innmaten da det bare er lokk på ene siden og den andre siden hadde visstnok en fals i seg? De sa eneste alternativ var en ny veksler (sikkert billig...) om den lakk innvendig. Kan det virkelig stemme at VP har laget en veksler som er umulig og åpne/ reparere? Høres rart ut på meg. Har sittet og tenkt litt nå i etterkant og skjønner egentlig ikke at den kan være helt tett med mindre vi ikke har totalt misforstått kjølesytemet da det er det eneste stedet frostvæske skal møte sjøvann. Får ikke dette til å stemme hvis veksler skal være tett. - hvorfor er frostvæska blitt klar, full av rust og frysepunktet er vesentlig lavere enn -15 grader når jeg vet at det var perfekt 50:50 blanding og ren, klar væske som jeg selv byttet i fjor? - Nivået er uforandret siden i fjor - om det skulle vært noe med toppakning eller manifoil skulle uansett ikke frostvæska blitt utblandet? Heller forsvunnet og/ eller gitt overtrykk som hadde blåst ut av tanken? - rust i vannet som ikke var der tidligere sammen med at frysepunktet er endret og væska har mistet fargen skulle vel indikere saltvann? Så spørsmålet er hva gjør man nå? Vi tok med oss veksleren så vi kan gruble litt og mulig se på den selv. Kanskje prøve å trykke den, men på en annen måte hvor vi ser etter trykkfall på luftkretsen fremfor bobler i et bad. -og satt vakuum på den om vi greier. Skjønner rett og slett ikke at den kan være helt tett i lys av det som har skjedd. Et hull eller innbyrdes lekkasje bør jo ikke kunne tette seg selv eller hur? Radiatorservice utsatte den ikke for undertrykk og jeg vet ikke hvor mye trykk som ble satt på den. En tanke som slo meg er at i og med at de så etter bobler i et vannbad, og hvis lekkasjen er såpass liten så vil en luftlekkasje måtte fortrenge vannet i den andre kretsen ned til høyeste utløp før det lekker ut av selve veksleren og blir synlig i badet. Avhengig av orientering på høyeste åpne stuss kan jo det dreie seg om noen liter. Men slik burde vel fagfolk tenke på? Hadde uansett følt det bedre om den også hadde blitt vakuumtestet samt at trykktestingen foregikk med at de målte evt trykkfall i en lukket krets. Tar svært gjerne imot gode råd og innspill på veien videre. Er det andre firmaer som driver med radiatorer rundt Oslo? Redigert 30.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Ja dette er merkelig. Jeg hadde trodd det skulle boble bra når vi la den i badet med trykk. Først kjørte vi trykk på ferskvannsiden, venta i 2-3 minutter.... ingen bobler.... så kjørte vi trykk i saltvannsdelen og venta nye 2-3 minutter....gjorde enda et forsøk på ferskvannsiden. Ingen lekkasjer. To ting jeg tenker på: Hullet er så lite at rustgrumset som var igjen har tettet evt hull. Tror ikke helt på det men tanken er der. Så tenker jeg på varme, om varmen fra kjølevannet til motoren åpner evt en sprekk eller hull. Det tror jeg mere på. Må også nevne at radiatorservise gjorde dette gratis, god gammeldags kundebehandlig :-) Et bilde av veksleren på veg ned i badet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Og det er ingen varmtvannstank som evt kan veksle litt vann til seg ettersom trykket øker/synker ide ulike kretsene? Har dere levert vannprøve slik at dere vet det er saltvann? Og kameraten din har aldri lånt bort båten til noe som kan ha funnet på å etterfylle noe ved en anledning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Nei til alle spørsmålene NorDan. Det er ikke VV system på denne så ingenting er tilkoblet motoren. Har ikke levert til analyse, men vurderer det. Men kan ikke fatte hva annet en saltvann fra varmeveksleren som kan blande ut frostvæska, senke frysepunktet og lage så mye rust. Det er noe som ikke stemmer her.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Kjenner (heldigvis) ikke denne motoren, men hvordan er eksoskjølingen på denne? Jeg opplevde nøyaktig det samme og hadde da lekkasje mellom manifold og riser. Dog sank nivået noe i mitt tilfelle. Men fargen på væska kjenner jeg igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Hei igjen BenSin :-) Manifoil og turbohus er ferskvannskjølt og eksosbendet er sjøvannskjølt. Men det er ingen forbindelse eller "naboskap" på vannet mellom disse. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Jeg kan heller ikke fatte at det kan være noe annet enn veksleren. Er enig i at varmen kan utvide en liten sprekk, dermed lekkasje. Ser at timeantallet på båten er relativt lite, og dermed kan saltvannet ha fooårsaket sprekk med tanke på at det har stått lenge...? Hva med å kjøre systemrens på veksleren , da vil eventuelle rustpartikler som dekker hullet kanskje løses opp, og årsaken kan være tilstede. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båttransport D5L Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Har vært borti noe lignende på en volvo før ,eier hadde vært til flere verksted som hadde trykket veksler , men de fant ikke noe galt med veksler . Jeg fikk verksted til å trykkteste i vannbad som holdt 85 grader , da fant vi ei lita sprekk . Dette var en veksler som det gikk an å bytte innmat på . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Interessant. Takk for tipset. Det må være sjeldne tilfeller når en lekkasje ikke åpenbarer seg med trykk fra noen av de to sidene.Denne veksleren sitter i gummioppheng og har som sagt vært OK frem til i år, så vet ikke hvor sannsynlig det er at en sprekk plutselig kommer uten ytre påvirkning?Maruma: du som var på Radiatorservice, så du noen mulighet der for oppvarmet badevann?Forøvrig litt rart at et profft radiatorfirma ikke foreslår det hvis det hender at lekkasjer bare synes ved varme?Hvis det stemmer, det firmaet sa om at innsatsen ikke kan taes ut, er vi like langt uansett, men det er jo viktig å få stadfestet en årsak før man skaffer ny da VP sikkert har satt en stiv pris på veksleren. Har hørt 25-40k ikke er uvanlig... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 (redigert) Fant veksleren på Marineparts. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-26-4923.aspx 3000 EUR skulle ikke forundre meg om var 40k NOK hos VP i Norge... Best å være sikker først... Ser at sprenskissen ikke viser noe avtagbart lokk i andre enden eller innsats som egen del. Det kan jo tyde på at Radiatorservice har rett i at VP har vært smarte slik at folk må kjøpe hele sulamitten. Til sammenligning så er oljekjøleren vist med utbyttbar innsats til ca halve prisen av hele kjøleren. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-26-2749C.aspx Redigert 30.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 (redigert) Hei.Har du noe igjen av vannet, kan du ta følgende test for å sjekke hva det består av. Fyll et beger med vannet, og tilsett grønnsåpe. Så dersom du har fått sjøvann inn i systemet, burde du få et resultat lignende på glasset til venstre i bildet. Redigert 30.Oktober.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Utrolig informativt Lars! mange takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Jeg har tidligere vært borti at småsprekker er tette ved vanlige temperaturer, men åpner seg og lekker ved høyere temperaturer. Blant annet rør, varmevekslere, topplokk etc. Blant annet blir det benyttet gasser ved trykktester slik at man kan detektere selve testgassen (eks. Argon, nitrogen, etc.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 (redigert) Godt tips Lars, men jeg tror ikke det er mulighet for at det IKKE er blandet sjøvann i systemet. Væsken har mistet farge Kjølekretsen er full av rust Frostpunktet er sunket til mindre enn 10-15 minus Det har ikke minket i nivået eller vært etterfyllt noe siden skylling og bytte i fjor med perfekt 50:50 miks av tot kapasitet på systemet (ca 20l). Kjølevesken var var grei både før og lang tid etter dette byttet. Det store spørsmålet er hvor lekkasjen er/ har vært og hva som skal til for å få frem lekkasjen. Har liten tro på at motoren har leget seg selv. Så foresten ut som det var tynn blanding i det midterste glasset ditt. Har du målt frysepunktet? Redigert 30.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Verksted jeg snakket med om trykktesting av topper sa at de pleide å kjøre dem i vaskemaskina for oppvarming, så i bad som holdt rundt 80 grader. Dette fordi det i mange tilfeller kunne være tett når det var kald. vet ikke om dette er slik hos dere, men et tips.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.