Jump to content

Svarte jernstaker - særnorsk fenomen?


tobixen

Recommended Posts

Jeg skribler på en artikkelserie om staker på båtwiki'en - og det slår meg at de svarte jernstakene ikke er å finne i de internasjonale standardene. Jeg kan heller ikke huske å ha sett svarte jernstaker andre steder. Blir det riktig å si at det er en særnorsk greie?

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Stake fwiw.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hva du mener- 456,1 i int betegnelser er Stake, Perch, Pole. Den ikke være i jern. Men et fast merke som er en stake er det. Og den markerer grunn som den er festet til.

 

Men de færreste land har en kysstripe med så mye stein som oss, så at det er fler her enn generelt i verden. Men jeg har sett disse rundt i Europa ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

staker er farga og flytende.

Oups :-) Da får jeg google litt mer på stake, perch og pole :-) Her har jeg litt rettearbeid å gjøre på båtwiki'en ja ...

 

... men ihht "IALA-standarden" har det vel ikke så mye å si om et sjømerke er fast eller flytende - det er samme "semantikk" uansett, mtp fargekoding, evt toppmerke (som kystverket ikke bruker, fordi det koster for mye i vedlikehold), evt lyskarakteristikk, refleksmerking og ikke minst betydning. En svart jern...søyle? ... jernstang, faktisk, ihht kystverket ... bør være malt med røde striper for å komme innenfor IALA-standardene?

 

Apropos IALA, jeg merker meg at ...

 

* Lateralmerker (aka sideavmerking) bør benyttes for å markere ytterpunktene av en led. I Norge brukes røde og grønne staker ofte for å markere relativt frittliggende grunner, av og til finner man også de røde og grønne stakene plassert "omvendt" rundt en grunne for å markere at man skal gå "til styrbord eller til babord" for grunna ... det hadde vært bedre å bruke kardinalmerker?

 

* Senterledsmerker er "safe water mark" på engelsk, her benyttes de ofte til å markere "midtlinje" i en trafikert led (altså, "man bør holde til styrbord for senterledsmerket") - ihht wikipedia (og jeg fant konkrete eksempler i fotobiblioteket på commons) brukes de ofte til å markere slutten av en trang led (altså, "herfra kan du seile som du vil - nå er det dypt vann på alle kanter!")

Link to post
Share on other sites

staker er farga og flytende. Søyler av jern og tre står på faste punkt. Jernsøyle blir rette ordet for slike. Trodde det het stake jeg også tidligere!

 

Tja her på Østlandet mener jeg nå vi sier stake om den jernstanga som er festet til en grunne. Noen ganger blir nok også jernstake brukt. Det lærte jeg av min farfar som tilbragte helse sitt yrkesliv på båt langs kysten.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Også offisielt i båtførerprøver brukte man jernstake, men det offisielle er nå jernstang.

 

Som språklig er feil ettersom en stake er en stang brukt til merke, redskap o.l.

Mens en stang ikke sier noe om bruken. En jernstang vil like gjerne være noe du kjøper som råvare for å lage noe av.

Men kystverket er ikke lingvister...

 

Man kan ha rett uten å få rett.

Link to post
Share on other sites

 

Tja her på Østlandet mener jeg nå vi sier stake om den jernstanga som er festet til en grunne. Noen ganger blir nok også jernstake brukt. Det lærte jeg av min farfar som tilbragte helse sitt yrkesliv på båt langs kysten.

Dette har også jeg vokst opp med her på Østlandet. Vestlendingene tror jeg kaller det for stang(stong).

Link to post
Share on other sites

jeg ble ihvertfal kristisert for at jeg kalte jernsøyle en stake Jeg husker ikke om det var i marinen eller noen her på forumet som gjorde det, men mulig det var i Marinen for at vi skulle skille staker og søyle på utkikk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Man må skille mellom flytende og faste merker. En stake, uansett farge eller materiale, er et flytende merke. Faste merker er båker, varder og søyler. Jernsøyler kan enten være er rett jernstang, men mange har også en kule på toppen.

Min gamle navigasjons lærer fra slutten av '60-tallet var rimelig konsekvent ( i bifaget "Kystseilas"), han kalte det kun ved sitt rette navn "Søyle", i betydningen "Jernsøyle". Altså, en stake og en søyle et to vidt forskjellige sjømerker.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Jeg skribler på en artikkelserie om staker på båtwiki'en - og det slår meg at de svarte jernstakene ikke er å finne i de internasjonale standardene. Jeg kan heller ikke huske å ha sett svarte jernstaker andre steder. Blir det riktig å si at det er en særnorsk greie?

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Stake fwiw.

 

de finnes i Sverige

 

symbolen i kartet er l53b.gif (fast uten 'Stg' nå for tiden)

 

symbolen er lodrett....hvilket betyder att det er ett fast sjømerke !

 

(flytende sjømerker luter)

 

 

de fleste stenger har en tavle på seg idag, denne står i Albrektsund

 

brodspade2.JPG

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Man må skille mellom flytende og faste merker. En stake, uansett farge eller materiale, er et flytende merke. Faste merker er båker, varder og søyler. Jernsøyler kan enten være er rett jernstang, men mange har også en kule på toppen.

Min gamle navigasjons lærer fra slutten av '60-tallet var rimelig konsekvent ( i bifaget "Kystseilas"), han kalte det kun ved sitt rette navn "Søyle", i betydningen "Jernsøyle". Altså, en stake og en søyle et to vidt forskjellige sjømerker.

 

Carwell

Det samme har jeg lært! velger å følge det jeg lært av navigasjon i marinen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Man må skille mellom flytende og faste merker.

IALA legger ikke noe slikt skille SVJV - uten at jeg har lest orginalteksten. Montering er underordnet, farver, toppmerke og evt lyskarakteristikk angir betydning av staken. Her er en IALA-kompatibel jernstang i Finland: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fixed_isolated_danger_mark.jpg - merk røde ringer og to kuler som toppmerke.

 

Svarte jernstenger er visst i bruk i UK også: http://blog.peregrinesea.com/2011/08/londoner-and-shamrock.html (midt på siden, søk etter "iron pole")

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De kan være vanskelig å se mot mørk bakgrunn som f.eks svarte berg. Holdte på kjøre på en engang. Min flaueste historie som gikk bra.

De er vanskelig å se i mørket også. Jeg gikk på grunn en gang på en strekning jeg trodde jeg kjente godt nok (rundt sydspissen på Tromsøya) - visste egentlig godt om den staken ... eh, søyla ... og det skjæret, men hadde vel glemt av det. Stod på fordekket og speidet fremover, plutselig ble jeg var på staken, sprang i cockpit og skiftet kurs, men da var det allerede for sent (vi kom oss av - 24 fots seilbåt uten fungerende motor - husker ikke om vi fikk mye hjelp fra vinden, men vi plasserte vekta vår godt på siden og fikk krenget båten en del).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg heter dette stake.. og jeg mener også at dette et mest brukt og riktig benevnelse.. Det at en lager staken av "jernstang" kan så være..

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...