Jump to content

Fins det vannavstøtende briller til bruk i regnvær?


Mastiff

Recommended Posts

Vanligvis får du meg ikke ut av huset (eller helst hytta) hvis det regner! Men under hummerfisket må jeg jo ut og trekke teiner iblant, uansett hvor fuktig været er. Og det plagsomme er at hvis det regner, er det umulig å guffe noe særlig på båten. Med en gang jeg kommer over ti knop, ser jeg nesten ingenting på grunn av vannet som pisker i øynene. Jeg tør ikke sette meg ned bak vindskjermen og kjøre, for da ser jeg heller ikke godt nok. Det er altfor mange teinedobber, hvorav ikke alle er like godt synlige (den beste er fyren som bruker en halvliters Cola-flaske der han har en navnelapp inni!), og jeg vil fortrinnsvis unngå tau i propellen. Men fins det noen slags briller man kan bruke under sånne forhold som avstøter vann? En kompis har en spesialutgave av Volvo som er levert med vannavstøtende frontrute. Han trenger nesten ikke bruke vindusviskerne! Så fins det noe sånt tilgjengelig på markedet? Jeg har søkt på "vannavstøtende briller " og "water repellent glasses", men får bare opp frontruter og sånt. Er det virkelig ingen som har tenkt på å dekke dette markedet, for hobbyfiskere med planende båter? Det må jo kunne selge som hakka møkk! :lol:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat disse vi brukte i milten, veldig gode og tåler en støyt. Prøvde en stund med rain repellent på klare skibriller i mangel på alternaltiver der og da, var ikke fornøyd i det hele tatt, blir mye gjenskinn og sånt i sollys, dessuten løser det seg opp på to sekunder av saltvann

Link to post
Share on other sites

LD, interessant! Får teste det først hvis ikke de taktiske brillene tar unna vannet av seg selv. Det er jo et billig råd. Jeg var forresten ute med et par billige vernebriller i dag. De fungerte etter hensikten, men dugget litt selv om det ikke regnet. Så det trengs nok noe duggfritt, som militærbrillene, når det blir skikkelig fuktig i lufta.

Link to post
Share on other sites

Et velkjent produmkt som også virker er Zalo. En dråpe gnies tynt ut på begge sider av brilleglassene.

 

I hine hårde dager når kjørte mye motorsykkel, vasket vi visiret med Zalo, og skylte av med vann. Hjalp noe mot dugg på innsiden av visir.

 

Ellers bruker jeg briller sjøl, er noe dritt når det er regn og vind på sjøen. Tror ikke noe vidundermiddel finnes, for samtidig å ha rene og klare glass. Blir litt sånn "Rolf Wesenlund" stil med brillene helt ytterst på nesa, og kikke over.

Link to post
Share on other sites

Skal du unngå dugg, så må du vel opp til alpinbriller med dobble glass. Som med alt annet, så blir det kondens/ dugg når en kald overflate møter en varmere luft. Enkle glass holder lavere temp enn luften mellom glass og øyet ditt,- glasset blir nedkjølt av luften når du beveger deg fremover med båten...

Link to post
Share on other sites

Søringen, jeg bruker ikke briller. Jeg trenger briller for å kjøre fort i regnvær.

 

Eureka, de taktiske brillene skal være duggfrie, så vi får se.

 

Nå bør vel hummeren bli bekymret, når det satses på militært utstyr :lol:

 

Kanskje jeg må kjøpe meg nattbriller neste høst, så hummersesongen kan utvides etter at klokka stilles og det blir fort mørkt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Å ja, her er det full krig nå! Jeg er lei av roghummer... :wink: Hm... Du sier noe. Da kan man jo også se purken, som helt sikkert er ute hele natta for å sjekke om noen trekker teiner mellom solnedgang eller soloppgang! :giggle: En dårlig nummer to etter søndagsfredningen som den mest idiotiske regelen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...