Jump to content

Venstre foreslår å oppheve avgiftsfritak for diesel til båt


tilplan

Recommended Posts

Ventre fikk for litt siden forslag til å øke avgiftene på "avgiftsfri" diesel. Den gang ble både entrepenører, bønder og båteiere rammet. Nå er det forslag om å oppheve avgiftsfritak for diesel til båtmotorer for å få inn 35 mill. Satser på at de ikke får gjennomslag denne gangen også.

http://www.tu.no/samferdsel/2014/11/03/venstre-vil-tvinge-regjeringen-til-a-gjore-ladbare-hybrider-til-billigbiler

Link to post
Share on other sites

Diesel til privatbil er belagt med en veiavgift, man kan vel ikke påstå at båter sliter særlig mye på veiene?

Allikevel betaler jeg opptil 2 kr. mindre for diesel til bilen enn jeg gjør til båten - det virker noe merkelig på meg...

Link to post
Share on other sites

Ser ut som prisene på båtdiesel her "sørpå" i landet er like høye, eller faktisk høyere enn autodiesel prisen, kontra hva som betales på vestlandet og nordover for samme produkt. Det eneste possitive er jo at den såkalte avgiftsfrie båtdieselen ikke inneholder biotilsetning, noe som jo kan være ,eller kan bli et stort problem under langtidslagring. (vinteropplag).

Link to post
Share on other sites

Pumpe pris i marinaene rundt Bergen ligger som regel mellom 10 og 11 kr literen.

Autodiesel ligger fra 12 til 14 kr alt etter hvilken ukedag det er.

 

Venstre gjør dette utelukkende for å redde oss fra klima endring.... Snakk om symbolpolitikk...

Link to post
Share on other sites

Men vi vil jo ha klimaendring! Båtsesongen er kort nok som den er. Hvis denne avgiftsendringen gjør at flere velger båt med bensinmotorer kommer vi raskere til togradersmålet :-) Heia venstre......

Link to post
Share on other sites

Tydelig at det er en del marinaer sørpå som skor seg rått på båtfolket. I Møre og Romsdal er det stort sett 3 kr. billigere for avg.fri (grønn) diesel. Ingen grunn til fritidsbåter skal ha billigere diesel enn privatbiler. I hvert fall ikke etter at HK.avgiften forsvant

Link to post
Share on other sites

"Båt diesel og båt diesel fru Blom".. Betalte like mye (eller mer) for båt-diesel i Kristiansand (Hartmanns brygge) i sommer, sammenlignet med den prisen som var på vanlig auto-diesel oppe i byen.?

Men tenk hvor dyr dieselen på marinaen blir dersom denne dieselen får like høy avgift som på land? Da blir det vel som i Sverige med priser opp i over kr 17,-/liter.

Link to post
Share on other sites

Men vi vil jo ha klimaendring! Båtsesongen er kort nok som den er. Hvis denne avgiftsendringen gjør at flere velger båt med bensinmotorer kommer vi raskere til togradersmålet :-) Heia venstre......

 

Regner med at du ikke bor på vestlandet eller nordover da vi risikerer at sesongen blir veldig kort hvis vi når togradersmålet...

Link to post
Share on other sites

Nei, hat fører ingen vei, men det er en merkelig påstand fra venstre sin side. Dyrere diesel vil føre til en skift mot store bensinmotorer som har betydelig høyere utslipp enn dieselmotorer. Så hva blir vinninga da?

 

Norge er forøvrig et merkelig land hvor det å kreve høyere avgifter på en forbruksvare av mange oppleves som "valgflesk". Det må jo være sånn siden den foreslåtte avgiftsøkningen ikke har noen praktiske fordeler. Ikke noe særlig med penger i statskassa og miljøeffekten kan jo bli motsatt.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Tviler på de får gjennomslag for slik galskap med denne regjeringen, men ved et regjerings bytte derimot, vil det nok la seg gjøre..

 

Ser pumpeprisen på båtdiesel her er for tiden 9,97.

Link to post
Share on other sites

Avgiftsfri og avgiftsfri fru Blom. Prisene varierer. Noen ganger er marinadieselen dyrere enn autodiesel. Uansett er alt høyt priset her i oljelandet. Fylte opp bilen i Hirtshals før hjemreise i går. Literpris 9,35. Og den er også avgiftsbelagt. Selv korrigert for valutakurs er det under billigste "avgiftsfrie" her til lands. Kjøpte øl til 4 kroner flaska også, men det er en annen sak. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvor mange land rundt oss gir båteiere, fritidsbåter, den tilsvarende avgifstmessige fordelen? Morsomt å lese at folket her mener at bensinmotorer er verre miljømessig enn bensinmotorer. Mener dere det samme om dieselbiler versus bensinbiler? Og enda morsommere at denne tråden får leve! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvor mange land rundt oss gir båteiere, fritidsbåter, den tilsvarende avgifstmessige fordelen? Morsomt å lese at folket her mener at bensinmotorer er verre miljømessig enn bensinmotorer. Mener dere det samme om dieselbiler versus bensinbiler? Og enda morsommere at denne tråden får leve! :giggle:

Du må skille mellom lokale og globale virkninger av avgass utslipp. Lokalt i byområder er bensin best. I globale sammenhnger er dieselmotorer best. Det er bare å sammenligne hva en båt på ca 30 ft med bensin kontra dieselmotor forbruker av drivstoff og derav utslipp. Husk også at det trengs betydelig større bensinmotor enn diselmotor for å få båten i plan. Skulle jeg byttet min D6-330 med bensinmotor måtte jeg valgt kanskje 2 stk bensin motorer for å oppnå samme dreimoment og kraft fra 7 til 17 knop.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Nei, hat fører ingen vei, men det er en merkelig påstand fra venstre sin side. Dyrere diesel vil føre til en skift mot store bensinmotorer som har betydelig høyere utslipp enn dieselmotorer. Så hva blir vinninga da?

Du har rett i att bensinmotorer stort sett bruker mer drivstoff. Derfor er det merkelig at du konkluderer med at folk nå vil velge bensinmotorer. Bensin er vel fortsatt dyrere en diesel og motorene bruker mer.
Link to post
Share on other sites

Du har rett i att bensinmotorer stort sett bruker mer drivstoff. Derfor er det merkelig at du konkluderer med at folk nå vil velge bensinmotorer. Bensin er vel fortsatt dyrere en diesel og motorene bruker mer.

Fordi bensinmotorene er mye billigere i innkjøp!

Sushi

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at de mener å ha noe tilgode etter å ha fjernet hk-avgiften. For bil snakkes det om å dreie avgifter over til bruk og bort fra kjøp av bil. De kan bruke samme argument her, men for min del vil det ikke hjelpe miljøet. Vil kjøre like mye uansett. Håper nå at de finner bedre måter å dekke det inn, både økonomisk og for miljøet.

Link to post
Share on other sites

Du skal vel ikke lenger enn til ett av våre nærmeste naboland for å finne et land som ikke har avgift på diesel overhodet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvilket land er det og hva er prisen? England? Kjenner du til flere andre land også?

 

En rask kikk viser at man f.eks i Cowes kan få marine diesel til en pris av 1,09 pund per liter som omregnet blir noe sånn som 11,80 per liter. http://www.cowesharbourcommission.co.uk/cowes_harbour_fuels

 

Til sammenligning får/fikk man diesel på Oksenøya til 10,50 eller noe sånt.

 

Noen bedre?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...