Jump to content

VP/Marna mb10a, ventilene sitter fast. Er det håp for den?


Rikki Tikki

Recommended Posts

Håh. Fantastisk. Du gir meg håp og godt mot. Er det dekslet på siden som skal av eller gjør jeg dette gjennom innsug/eksoskanal?

Hvordan organiserer jeg dette med sliping i praksis? planen min var å demontere toppen for så å leevre den inn, men det så litt anderledes ut enn jeg hadde tenkt. Tar jeg da ut ventilene for å levere de til et motorverksted? Kan jeg slipe i sylinderen selv? Disse trenger nok en kraftigere overhaling enn kun slipepasta.

 

De ventilene som sitter får jeg heller ikke dreiet/snurret rundt og tenker derav at de har rustet fast. Kvier meg for å gå løs på de med tang, noen tips rundt dette? Har fått en god dose WD40 nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri skrudd på Marna, men ventilfjærer og klips skal være bak et sidedeksel. Når fjærer og klips er av er det kun smøring og lirking som er mulig. De burde være mulige å få ut.

 

Om det kun er rust burde de kunne la seg slipe inn med pasta. Hvis ikke må nesten motoren leveres inn til noen som har egnet slipeverktøy. Jeg for min del ville ha prøvd selv først. Først og fremst en runde med roterende stålbørste for å få vekk all rusten, deretter innslipning med pasta. Jeg tipper det største problemet her er at de sitter pga rust på ventilstammen, ikke mekanisk slitasje i ventiler/seter. Prøv, så ser du;-)

Link to post
Share on other sites

Eit tips, som eg såg i ei gammel bok om overhaling av bilmotor:

Lag deg ei trefjøl av noka slag og bor høveligge hol, slik at du får "parkert" ventilane der mens overhalinga pågår. Dermed so har du oversikten når dette skal setjast sammen so ventilane får plassen sin igjen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Før du setter himmel og jord i bevegelse for å demontere ventilene, ville jeg ha forsket litt på hvorfor de er blitt dynket så ettertrykkelig med vann at alt er rustet fast. Hvor er lekkasjen hen? Har du en sprekk i toppen eller blokka, kan det hende man blir nødt til å se annerledes på renoveringsjobben.... Men hvis dette er kjent stoff, og bare er snakk om f. eks en pakning, så er det jo bare å gyve på. Legg ut litt bilder til oss andre som ikke har Marna, da... :)

Link to post
Share on other sites

Før du setter himmel og jord i bevegelse for å demontere ventilene, ville jeg ha forsket litt på hvorfor de er blitt dynket så ettertrykkelig med vann at alt er rustet fast.

Du har så rett. Årsaken er sjøvannskjøling uten kran. Mao så ble eksosen fylt og sjøvann skjøvet inn i blokken. For de som har interesse for årsaken, så kan de lese denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/111530-marna-mb10a-dytter-vann-gjennom-forgasser-mvideo/.
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri skrudd på Marna, men ventilfjærer og klips skal være bak et sidedeksel.

bilde

Beklager at bildet er opp-ned, men her ser dere altså innsug i midten og eksoskanal(her festes manifolden). Over eksosen(nederst på bildet) er ekspansjonstank som er festet til topp, som nå er fjernet. Det er altså her ventilene sitter. Øverst på bildet under eksosen(over på bildet) så sitter det ett deksel,- Er det dette jeg må demontere for å løsne fjærene til ventilene?

 

PS. Beklager rotete forklaring.

Link to post
Share on other sites

Ta ut skruen som eg har kalla 1 so vil eg tru dekselet kjem av, og du får tilkomst til ventilfjørene. Rørstussen som eg har kalla 2 vil eg tru er til veivhusventilasjon, slangen derifrå skal til motorens luftinnsug.

 

Magne

Takk så mye for det Magne.

Jeg løsnet denne skruen sist, men dekslet satt så godt fast at jeg ikke fikk rikket det med muskelkraft. Jeg turde ikke da å gjøre noe mer med det, da jeg ikke var sikker på om jeg skulle inn der å styre. Men da tenker jeg at jeg slår et skrujern inn på siden der i morgen, så skal det nok løsne. Det stemmer også at nr 2 på det tegnede bilde er en slangestuss som går inn i (ender inntil) luftfilteret.

 

Når jeg har åpnet dekslet så antar jeg at jeg skjønner hva jeg skal gjøre for å løsne fjærene. Jeg skal fortsette å legge ut bilder gjennom prosjektet, slik at tråden blir nyttig for andre som er i "samme båt".

Redigert av kapten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strålende. Takk for tips. Tenker du noe allá dette gitt at den passer på en drill?

Når jeg skal finslipe med slipepasta siden, legger jeg da ned ventilen i ventilsetet og roterer den rundt?

 

Ikke bruk drill! Kjøp et sånt treskaft med sugekopp som er laget til formålet. Så ruller du frem og tilbake mellom håndflatene. Ventiler skal slipes frem og tilbake, ikke rindt og rundt. Slip til seter og ventiler har fått en matt grå, jevn flate med ca 3mm bredde. Deretter tar du en blyant, setter en strek på tvers av tetningsflaten på ventieln på fire steder (3-6-9-12), setter den i og vrir litt frem og tilbake. Om strekene er borte når du tar den ut igjen har du gjort en god slipejobb. Hvis ikke, må du slipe litt til. Enkelt arbeid, men du blir varm i hendene og trett i armene;-))

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å kjøre på. Ifølge brukerveiledningen skulle lokket på siden bare kunne vippes av etter å ha løsnet bolten.

http://www.marna.no/Motoroversikt/MB10A-Marna-S-T-12 Pakningen går sikkert i stykker, men du kan nok lage en ny, eller bruke pakningssilikon. Dersom du får vippet ut kilene som holder ventilfjærene så er vel ventilene løse. Men det er kan vel være litt knotete å få lirket dem ut uten å bruke mye makt, kanskje. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk drill! Kjøp et sånt treskaft med sugekopp som er laget til formålet.

Drillen var tiltenkt stålbørsten. Men takk for tipset. Jeg må kjøpe slipepasta uansett, så da plukker jeg med meg en ventilsliper med sugekopp i samme slengen. Høres veldig smart ut dette tipset med å tegne "klokken" på ventilene :thumbsup:

 

 

Pakningen går sikkert i stykker, men du kan nok lage en ny, eller bruke pakningssilikon.

Strålende. Takk for hjelpen. Da forsøker jeg vippe av dekslet, jeg antar at pakningssilikon vil holde mer enn nok her.

 

Jeg sendte mail til Marna motor angående ventilene, da jeg tenkte det er greit å få tips fra noen med god kjenskap til denne spesifikke motoren. Og svar skulle jeg få! Sendte mail i går kveld og fikk svar før jeg kom meg ut av sengen i dag tidlig. Bra kundeservice!

 

Svar fra Marna:

[extract]Hei !

Det er stor sjanse for at du klarer å løsne ventilene.

Du kan begynne med å spaye på rustløser , å la dette stå og trekke en stund.

Det er riktig at du må ta av manifoil og den luka som du beskriver.

De pleier vanligvis ikke å sitte hardere en at kammen presser dem op når du tørner motoren forsiktig.

Da vil du vanligvis kunne få tak i toppen av ventilen og kunne jobbe den opp. Ventil låser for fjærene må selvfølgelig demonteres.

Du kan evt jobbe dem noen ganger , at du dunker dem forsiktig ned og kamaksel presser dem opp igjen.

Du kan bruke en stålbørste på ventilseter og ventiler for å gjøre dem rene. Ikke annet slipeutstyr da du vil ødelegge profilen med dette. Du kan videre bruke litt slipepasta og jobbe ventiler med denne,

mot ventilseter.

Det er viktig at du ikke bytter rekkefølge på noen av ventilen, da hver ventil er slipt på lengde til sin plass.

Du kan prøve å blåse med munnen inn i porten på siden av motoren , for å sjekke at den tetter før du begynner å montere igjen.

Du trenger da en ny topppakning og manifoilpakning.

Håper dette var til hjelp.[/extract]

Link to post
Share on other sites

Når du skal løsne bolt 1, er det mange som gjør feilen ved bare å skru den løs/mot klokken. Forsøk heller å løsne og stramme annhver gang. Først får du kansje bare vridd 1mm fram og tilbake, men etter en stund får du vridd 2mm osv. Mange har ikke tålmodighet til å lirke ting løst over tid. Så ender man opp med å bruke masse tid fordi bolten knekker og man må bore ut, gjenge opp igjen på nytt osv. På gamle ting fulle av rust er det viktig å bruke laaaang tid hvis ting sitter. Det løsner som regel til slutt. Bestill deg likegodt ny pakning hos Marna. Sikkert en korkpakning. Silicon betyr bare at du må kline med dette hver gang dekselet skal av for sjekk av ventilklaring etc.

Bestill deg samtidig nye kobber frostplugger hos Marna, og så slår du ut de gamle og gjør skikkelig rent i kjølekappen slik det er beskrevet på Marnas hjemmeside. Skal gjøres hvert 10.år hvis du har saltvannskjøling. Regner med du også ordner deg ei kran før du setter den i båten igjen.

Ny toppakning hører selvsagt også med når du tar av toppen.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar Honduras. Bolten til dekslet er løsnet/skrudd av og i god form. Så er bare dekslet som sitter godt i pakningen. Mao så burde dette lett kunne vippes løs. Høres dog lurt ut dette med bytte av forstplugger/rengjøring, selv om det er få år siden det var gjort sist+ at den er jo praktisk talt ferkvannskjølt.

 

Sjøvannskjølingen på min går ikke gjennom motoren, men er der kun for å kjøle eksosen. Sjøvannet går rett fra pumpe/impeller til stussen/utgangen av manifoilen for så å gå ut i eksosen å kjøle denne. Jeg kan altså per nå stenge inntaket av denne, men da går impelleren tørr. Så jeg tenker å koble til et T-stykke eller lignende (ikke satt meg inn i hvordan jeg tenker dette praksis enda), som jeg kobler etter impeller for å kunne slå denne over,- altså ut sammen med eksempelvis hullet til lensepumpen.

 

Ferskvannskjølingen går i en sløyfe under båten som blir drevet av en impeller som sitter parallelt med den andre i samme pumpehus, altså på samme stag. Den bryteren som sitter på termostathuset på en sjøvannskjølt Marna skal kunne vris om slik at vannet føres over rekken.

 

Det jeg registrerte når jeg skrudde av pumpehuset og toppdekslet var at det ikke var termostat der per nå. Trenger jeg altså ikke det når jeg kjører ferskvannskjøling?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Sabb 2H med samme kjølingsprinsipp som du har. Der var det termostat i ferskvannssystemet. Men har sett andre løsninger også, bl. a bare en kran der en manuelt justerer vannstrømmen gjennom kjølevannssløyfa under båten. Der var det heller ikke noe termometer på motoren, så da tar man alt på "gefûhlen".

 

Kom til å tenke på at jeg ville vært forsiktig med bruk av verktøy når du skal trekke ut ventilene, slik at du unngår å lage merker som blir vanskelige å slipe bort. Ville så langt det er mulig brukt tre i prosessen med å benne / vippe opp ventilene etter hodet. Blir spennende å høre om det blir liv i doningen. Sideventilerte motorer er noe av det festligste i båtbransjen, makalaust rolig gange. Grisekult.

Link to post
Share on other sites

Ja riktig. Det som bekymrer meg at motoren da kan gå kaldere enn den burde. Jeg har hverken termostat eller temp-måler. Jeg ser at jeg burde få dette installert. Tenker at dette burde være førstepri. Hvertfall når jeg nå har til hensikt å bruke båten i vinter.

 

Smart det du nevner ved bruk av treværk. Dette burde selvfølgelig være en selvfølge, men når jeg blir revet med så er det absolutt greit å ha dette printet i bakhodet.

 

Bestilte meg pakningssett fra Marna nå. Håper å få alt slipt og klart ila helgen, slik at jeg kan montere det til uken når jeg får pakningene.

bilde

Redigert av kapten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å løsne deksel, ville jeg vært forsiktig med å dunke inn skrujern. Prøv først med en trekloss og hammer, legg trekloss mot kant av deksel og gi noen slag flere plasser rundt langs kanten. Ser ut på bilde som om deksel stikker litt ut over kant av blokk på sider, så her bør noen slag til slutt kunne gjøre susen for å få løsnet dekselet. Trekloss / teflonstav / gummiklubbe anbefales framfor metall mot metall, blir fort sår som kan gi plunder med tetthet siden.

Link to post
Share on other sites

Fikk i går løsnet dekslet, samt den ene innsugsventilen. Selv med WD40 over flere dager og slag med massiv kraft vil ikke ventilene på eksos sidene la seg rikke.

 

bilde

 

Det er altså de ytterste ventilene dere ser på bildet.

 

 

bilde

 

Tenker at jeg burde klare å hamre de ned da de står i åpen posisjon. Noen tips å triks? Har til nå lagt treverk på ventilen får å hamre de ned.

 

bilde

 

som dere ser så henger ventilene igjen og står nå i spenn, så jeg er vel avhengig av å få de ned for å demontere de?

 

bilde

 

Skjønner ikke hvordan jeg skal demontere/få av fjær. Ser ingen logisk forklaring annet enn at fjærskål er skrudd på? I så tilfelle er denne da lings?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

For det første, å hamre på ein ventil er det verste du kan gjera, hvis du då bøyer den, er løpet omtrent kjørt :headbang:

Men å løysa ventiler er ikkje noka stor heksekunst, press opp den skiva som ligg under enden på ventilfjøra, so losnar to små kiler, som so skal plukkast pent ut. Dei er klemt på plass av den skiva og ligg i inngrep i spor på ventilstammen. OBS: Desse tinga er låst fast av ventilfjørene, og som alltid når det gjeld fjører so er sannsynligheten der for at noko vil spretta veggimellom, so du ikkje finn det igjen.

Når det gjeld å få ventilen laus. ville eg heller prøvd å komma til under der med eit kubein og pressa den opp (uten å bøya den) enn å slå på den

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Sjekk skissen på side 25/26 i brukerveiledningen som det er linket til tidligere i tråden, Den viser hvordan ventilene er montert, ingen gjenger bare 2 koniske halvsirkel-formede låsesplinter. Det er disse man ser mellom fjærskivene og ventilstammene på bildet ditt over her. Så man må presse sammen fjæra og få plukket ut splintene, så kan du trekke av fjæra. Her må det lirkes og lures med stor tålmodighet, kan det virke som. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...