Jump to content

hvordan bli sjarkfisker


Sjøføggeln

Recommended Posts

Hei.

Jeg er 18 år og har altid drømt om og bli sjarkfisker, til tross for at jeg har agronomutdannelse og har odelsrett. men det er en god del år til jeg skal ta over gården, så i mellomtiden vil jeg prøve meg som fisker, har brukt de siste to årene til og lese meg opp på litt lover og regler, og sammlet litt info om det utstyret jeg akter og bruke. men jeg vil gjerne høre andres sine meninger og erfaringer rundt temaet. planen er og kjøpe meg båt som er mellom 31-36 fot, slik at jeg kan fiske i åpen klasse, og slipper og kjøpe kvote. båten skal rigges med Oilwind autolinersystem og to-fire juksamaskiner, event med mulighet for makrelldorging. har også tenkt litt på mindre notbruk, men har ikke lagt så mye tid i det. Jeg kommer fra Flatanger og tenker litt på nybygg (Folla 31) fra Folla Boat a/s. men har ikke så god kjennskap til båttypen, og om hvor mye jeg kan påvirke til og få egene løsninger på sjarken. eller er dette bortkasten, og burde jeg heller kjøpe en brukt sjark? men der igjen, så støter jeg på problemer med å få den fiskeriregistrert, slik jeg har forstått det, så må sjarken være nybygg, eller fortsatt være registrert. Sjarken skal brukes til ''heimfeske'' i Flatanger, Nord-Trøndelag, og da levere til Rørvik, eller Sandnesberget i Osen. men jeg må også kunne gå opp til Lofoten å Finnmarka. har tidligere erfaringer fra krabbefiske med levering til mottak, og selv drevet fiske med egen sjark i 3 år, da med garn,line og juksa.

 

trenger også råd om:

 

finansiering

 

utrustning på dekk,lugar, og utstyr som jeg bør ha ellers ombord.

 

 

Takk for alle svar

Link to post
Share on other sites

Hei. Flott at du vil satse på dette yrket, men her som i andre næringer er det steintøfft i starten. Du bør ha fleire ting som teinefiske etter krabbe osv. på de årstidene du ikke kan ro fiske. Du vil også få en begrensing siden du ikke har kvote, åpen gruppe har en frikvote men den ble ikke fisket opp i år, så der er det muligheter. Lofoten og Lofotfisket er også preget av mafiatakter da du kan få mye reduksjon 30 % på landet fisk før du har fått fisken på kaien. Vet fiskerioppsynet ser på en løsning der ved mottakskontrollene. Oilwind er ett flott system men det er ett rimeligere system også med samme egnesystem. ( Rophs autoliner. ) Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei.flott at du vil bli fisker:) alle båter kan fiskeriregistreres,bare den er rigget for fiske og ikke er strukturert ut av fiske.men er en forutsetning at du står i fiskerimantallet A el B.fiske på åpen gruppe va i år et kappfiske.mange som fikk mye torsk.kjenning som fikk 130tonn rund.vet ikke når det ble stopp,va vel rundt april?? Autoline på sjark har jeg lite erfaring med,en sjark hær med det.islandsk speedsjark 10meter.men er lite han har fisket.dyrt ang.ville nokk godt for en brukt sjark på 35fot rigget for garn jukse teine. Så juksafiske etter torsk. Garnfisket etter sei og raskfisk og teinefiske etter taskekrabbe høst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...