Mr_Stian Startet 9.November.2014 Del på Facebook Startet 9.November.2014 Heisann alle sammen. For litt under ett år siden så bestemte jeg og resten av familien at vi ville prøve båtlivet. Besteforeldrene til madammen hadde tidligere hatt en scand classic 25 fot, og jeg likte og designen på denne båten, så da ble det til at vi fant oss en slik gammel traver. Båten vi havnet opp med hadde sett bedre dager. Selv om båten hadde vert i samme eie veldig lenge så har vedkommende trodd at han var veldig handy, og har gjort mye av arbeidet selv, noe som viser veldig godt igjen i båten. I sovekabinen var det mye fukt når jeg kjøpte den, så jeg fikk den billig. Vi ville ha en billig båt sånn at vi kunne prøve oss på båtlivet. Har nå hatt den en sesong, og den har ikke blitt brukt veldig mye. Mye av grunnen er at fukten har gjort sitt med interiøret. Belegget på vegger og tak begynte og løsne, og det lukter greit av båten. Så nå står den på land klar for vintersesongens oppgraderinger. Planen for denne vinteren er hvertfall og få i stand innendørs. Vi skal pusse alt treverk (som egentlig er i bra stand, bare slitt) og lakke på ny. Nye puter og gardiner fikk vi før denne sesongen så det er i orden. Så skal alt belegg på vegger ned, alle plater i tak skal ned og lages nye. Har litt lekkasjer her og der så skal finne disse og prøve og stoppe de. Mer om det senere. Hvis ikke dette tar for lang tid så skal begge konsollene ute (noe usikker på begrepet, der hvor stolene, kjøkken og vask etc er) tas ut og lages nye. Her er det gjort ufattelig dårlig arbeid fra forrige eiger da han byttet disse! Bare se på bildene. Når jeg begynner på dette så skal alle plater på gulvet byttes. Ellers så er motor en VP MD21A som jeg har slitt litt med. Den lakk sjøvann inn i oljen gjennom sjøvannspumpen så denne er ny. Gikk ikke og bare bytte simmerringer på denne da sporene i akslingen var for dype. Sliter også med at motor blir for varm etter en liten stund. Går fint hvis jeg går 4-5 knop, men alt over dette så blir den alt for varm. Hadde ute varmeveksler i vinter og den så sånn passe grei ut (for meg hvertfal). Nytt sjøvannsfilter er og satt på. Så hvis jeg får tid så ryker motor ut av båten, da det er alt for trangt til og gjøre noe med dette i båten... Er ganske handy av meg, men har lite erfaring med båt så kommer nok til og spørre en masse underveis så håper dere er tålmodige og at dere svarer selv om spørsmålene kanskje kan være veldig åpenbare for dere som har drevet med dette lenge! :) Så litt bilder av båten og hvor langt vi er kommet med nedriving: Ut på tur ifra i sommer: Og på land klar for vinterens arbeid. I selvlagd krybbe. Skulle hatt båten noe høyere, men er min første gang med båt på land! Og så litt av status på hva vi har og gjøre fremover! Mye arbeid som dere kan se: Vakkert teppe! :) Og så ute: Fantastiskt håndarbeid! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Har begynt og rive inne så nå ser den sånn ut: I den sammenheng så har jeg noen spørsmål. Den lekker ifra 2 av vinduene. Fant en tråd tidligere som sa at en skulle skjære av pakningen på utsiden av vinduet i høyde med alu listen og bruke sikafleks. Er det sånn at lekkasjen kun pleier og komme mellom vindu og pakning? Hva med mellom glassfiber og listene? Jeg har litt lekasje kan du si: Noen som har noen gode tips til dette? I tillegg så kan det se ut som det lekker fra gjennomføringen til spylerveske dysene. Det er kun disse to og gjennomføringen til lanterner som kan være mulig lekkasjepunkter som jeg kan se. Finnes det andre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Fant ett dårlig bilde av innsiden med puter og gardiner. Takk til svigermor for og sy nye puter og gardiner :-) Og ett til av utsiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Heisann og velkommen på forumet ! Er dette en halvfabrikat/selvbygger versjon av classic`n eller er den verftsbygd ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Mener det er en verftsbygd båt. Hvordan hadde jeg sett hvis det ikke er? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Litt usikker....men bryterpanelet er orginalt plassert nede til venstre for rattet, mulig det er flyttet opp og kortet på din båt. Skal bli spennende å følge tråden din og se hvilke løsninger du velger. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Veldig spennende da jeg har samme prosjektet men ikke så omfattende enn så lenge:) håper du dokumenterer med masse bilder så skal jeg legge ut bilder av det jeg gjør:) var interesant med litt lavere sitteplass for førerstolen...har fått tak i en snekker som skal lage nye moduler for meg og kanskje senke høyden noe...men skal beholde original målene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Sitteplassen til førerstolen er noe jeg ønsker og gjøre noe med, da det er alt for trangt mellom ratt og stol. Sitter ikke bra der. Men vet ikke helt enda hvordan jeg skal løse det. Har mange gode ideer til hva jeg vil gjøre, men må bare få tid til alt. Ikke så enkelt når en har jobb og 2 små barn som tar tid! ;) Så derfor vi konsentrerer oss om og få innsiden bra i første omgang. For da er det enklere og bruke båten til neste sesong. Kanskje prøve en overnatting og da! :) Men er det noen som har noen tips anngående og få tettet vinduene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Skal du gjøre den jobben skikkelig, så kommer man ikke utenom å ta ut rutene og skifte tettinger. Men...det har jeg hørt er en skikkelig møkkajobb med knekte skruer, bannskap og eder, så den metoden med utvendig tetting veg hjelp av sika eller tech-7 er nok å foretrekke. I hvertfall verdt et forsøk etter min mening, da det tross alt er en god gammal bruksbåt vi snakker om Jeg gjorde det på et par av vinduene på " solsiden " av vår, og det har nå holdt tett i snart 4 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Har ikke mange andre tips enn det som nevnt tidligere med silikon på utsiden og stramme skruer på innsiden.Hvordan ser det ut hvis du skrur av metall lister på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Skal du gjøre den jobben skikkelig, så kommer man ikke utenom å ta ut rutene og skifte tettinger. Men...det har jeg hørt er en skikkelig møkkajobb med knekte skruer, bannskap og eder, så den metoden med utvendig tetting veg hjelp av sika eller tech-7 er nok å foretrekke. I hvertfall verdt et forsøk etter min mening, da det tross alt er en god gammal bruksbåt vi snakker om Jeg gjorde det på et par av vinduene på " solsiden " av vår, og det har nå holdt tett i snart 4 år. Tror jeg må legge litt vekt på god gammel bruksbåt. Er jo godt over 30 år gammel. Så tror jeg prøver og fuger vinduene først. På det ene bildet lengre oppe så har jeg tatt av den nederste listen inne på det ene vinduet hvor lekkasjen er verst. Så det lekker litt kan man si. Får bare håpe at det kun er pakningen mot vinduet som lekker! :) Og det at skruer knekker kan jeg bekrefte. Bare på den ene listen så knakk 2 skruer. Og på en av de korte så røk sporet så den må borres ut! Bare synd jeg må av med alle listene for og få nytt belegg på veggene. Når det gjelder det belegget, hvor får jeg tak i dette? Og finnes det noen gode tråder som illustrerer hvordan man legger på nytt på en grei måte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Maritim,Best Marine har jeg sett selger skrogtrekk:) finnes vel mange tråder som inneholder tips om prosessen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Jeg solgte classicen min i sommer. Gjorde mye oppgraderinger og oppussing av den. Det kan også bli lekkasje mellom skrog og overbygg. Da må fenderlisten av for å sjekke og utbedre. Tankene som ligger under stikkøyene er også en svakhet, de ligger ann mot skroget og med en teppebit mellom. Fukt kan ligge der og føre til rusthull i tankene. Da vil diesel renne i skottet, ikke mulig å se, men lukt vil merkes godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Velkommen til forumet! Skal følge tråden din videre :) Ang tetting av vinduer som lekker, er min erfaring at tec7 på utsiden fungerer som bare det. På begge sider av alu-listen, altså både mot glass og mot gelcoat. Har gjort dette på et par båter, og det har vært helt tett etterpå. Om det evt er noen små sprekker som ikke egner seg for tec7, finner noe som heter creeping crack cure, som fungerer bra. Flyter som vann, men herder og blir hard. Alu-listen på innsiden må du vel uansett løsne for å feste skottbekledningen. Når det gjelder fenderlist, så har jeg også her brukt tec7, og fuget både på overside og underside av fenderlista. Det "riktige" å gjøre er jo å ta av fenderlista, og legge inn ny tetting mellom skrogog dekk, men det er en helv... jobb... :-) Skottbekledning/skrogtrekk kjøper du på alle de forskjellige båtutstyrsbutikkene. Finnes i masse forskjellige farger og strukturer. Kred til svigers for fine puter, forresten! Lykke til videre - husk, masse bilder :-)) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Vil bli masse bilder etterhvert. Angående diesel tankene så er jeg klar over dette. Styrbord tank er koblet vekk, men mistenker at det fremdeles er diesel på den og at den lekker. Så den skal ut i løpet av vinteren. Til mitt bruk så holder den ene tanken i massevis. Ser og dere nevner fenderlist. Jeg mangler ca 1,5 meter list bakerst på styrbord side. Hadde tenkt og enten få tak i denne biten eller bytte hele listen. Er dette noe som en lett får tak i? Når jeg først har den av er det bare og smøre på med sika da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Det selges fenderlister på disse forskjellige sjappene, Maritim, SeaSea etc.. Finnes et hav av forskjellige typer og fasonger. Skal du gjøre dette skikkelig, tar du av hele den gamle fenderlista, og så skal dekket heves opp fra skroget èn cm eller to med f.eks kiler. Så fjernes alle gamle limrester før det limes på nytt med egnet lim, f,eks Sika/Tec7. Deretter tres den nye fenderlista på.. Ganske omfattende, og bælete å holde på med. Du finner garantert en tråd her inne som beskriver gangen i det, hvis du søker litt :-) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Å bytte fenderlist er veldig enkelt. Jeg grua meg noe voldsomt, men til ingen grunn viste det seg. Jeg tok ikke overbygg og skrog fra hverandre, bare tettet med tec7 der det var åpen samt satt på noen nye skruer, skiver og muttere på leppa der det var nødvendig. Ny fenderlidt ble kokt i en halv oljetønne med krabbekoker under. Varmet opp vannet med fenderlista ca 1,time. Vi var 5stk som gjorde det. 1 som fraktet tønna på sekketralle rundt båten, 1 som tok den opp fra tønna, to som dro i den og en som banket den på plass. Borret hull i enden av lista helt akter på båten, og tredde en spiker nedi, slik at den satt fast når vi strakk lista. Vi brukte ca 3min for å få den på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Du kan godt få gjenta den jobben Jørn:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Spennede prosjekt du er i gang med, skal følge med! Du virker så ordentlig og nøye, at dette klarer du fint! Stå på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wester Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Nydelig båt, som sikkert blir silke-strøken etter oppgraderinger. Jeg har bestandig likt Scand Clasic veldig godt. Det er en utrolig linjelekker snekke fra storhetstiden i norsk lystbåtindustri :) Den har utrolig praktiske løsninger også, og er en ypperlig familie båt. Lykke til med prosjektet, som skal bli veldig artig å følge med på! Driver selv og pusser opp litt på min Marex 770, men på langt nær så omfattende som det du begir deg ut på her. //Wester Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 (redigert) Du kan godt få gjenta den jobben Jørn:)Hehe, dekker du diesel så er ikke det noe problem ;) Redigert 10.November.2014 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Hehe:))hvor holder du til Jørn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Fineste byen i Østfold: Fredrikstad :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Ikke så langt unna da:) kommer langt for ett par hundre da??:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 15.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2014 Da har jeg fått tatt en ny økt i båten. Ting tar tid og ser jeg har mye jobb foran meg. Har i dag fått tatt ut all gammel skottbekledning med unntak av stikkabinene. Alle takplatene er og nede. Stikkabinene er fort gjort heldigvis. Fikk ikke tatt disse da vi tok ut styrbord tank og da ble det liggende en del diesel igjen som jeg ikke fikk tatt opp. Det var ganske tydelig hvorfor det har vert en del ekstra båtlukt i denne båten. Jeg var jo klar over at den ene tanken var lekk og at den var koblet fra. Tok det som en selvfølge at tanken da var tømt. Det var den altså ikke. Er ganske mye igjen faktisk. Så når denne lekker så kommer det ut litt og litt. Godt den er ute hvertfal. Glemte og ta bilde av denne. Har og gjort klar til og fugl vinduene ute. Fikk ikke gjort dette da det ikke var helt tørt. Håper ikke det regner til i morgen så får jeg fuget da. Her er litt bilder hvertfal. Sånn ser det nå ut inne: Og her har tanken vert. Har litt jobb med og fjerne diesel: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.