Jump to content

Kjøpe billig, ny, Suzuki DF140ATL av "ikke autorisert forhandler"?


Flipper86

Recommended Posts

Har lyst på ny båtmotor og fikk ikke noe mindre lyst etter at jeg fant fabrikkny 2015 Suzuki DF140ATL til 89900,- inkl. frakt, mva. og nødvendig tilbehør. Se link nedenfor.

 

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?engine_effect_from=140&engine_effect_to=150&sort=3&type=2&ref=fas&finnkode=50560965&searchclickthrough=true

 

Risikoen, om det er rett ord, er at mxbike.no som selger motoren ikke er autorisert forhandler så garantien kan ikke gå gjennom importøren, men gjennom mxbike.no og da et lokalt verksted, ifølge dem selv.

 

Hva skjer om mxbike.no går konkurs og det skulle være en alvorlig fabrikkfeil på motoren? Hva annet bør man tenke over før man evt. svir av 90000,- på en slik motor hos en uautorisert forhandler? Noen som har erfaringer med slike kjøp?

Link to post
Share on other sites

"MXbike.no" ser ut til å være et enkeltmannsforetak og følgelig uten noen kontrollerbare regnskapsopplysninger registrert i offentlige registre.

 

Slik styrer jeg alltid unna når det gjelder kjøp i denne prisklasen. Billig kan fort bli dyrt.

 

Regner med fyren skal ha forskuddsbetaling for å bestille inn en påhengsmotor til denne summen da privatøkonomien neppe tilsier at han kan sitte inne med varelager eller forskuddsbetale sine underleveranser uten å ha pengene fra kunde på konto først. Og hva gjør man da når han går under jorda?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at alternativet brukt er en 2007 med 820 timer til 79000,-, mest sannsynlig gått i saltvann, og null garanti igjen. Da hadde jeg heller kjøpt fabrikkny til 90000,-, men så er det "kun" 20000,- opp til et sikkert kjøp hos forhandler.

 

Hadde jeg visst at mxbike.no var et solid "firma" med god økonomi og gode tilbakemeldinger fra kunder så hadde jeg nok tatt sjansen, men jeg føler at det blir litt vel risky å putte 90000,- i lomma på et enkeltmannsforetak. Så jeg må nok i tenkeboksen litt, og se om jeg finner ut mer om mxbike.no

Link to post
Share on other sites

Du må velge mellom pest eller kolera... hvis ting ser litt for bra ut til å være sant så er det ofte det :smiley:

Men nå er jo kvaliteten på disse motorene såpass bra at man kan jo være heldig.

 

Jeg ville kanskje heller ha vurdert den nye Mercury F115 modellen som faktisk har større sylindervolum enn DF140, men mye lavere vekt.

Den er relativt rimelig hos Bakken Motor (autorisert forhandler), dvs. ca kr 93.000. Kan også fås med CT (command thrust) girhus (samme som V6/Verado modellene) mot et lite pristillegg hvis man har en litt større båt.

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51779608&searchclickthrough=true

 

DF140 er jo egentlig en oppjustert DF115 så den er ikke kjent for å yte ekte 140 hk. Så forskjellen mellom disse motorene i reell ytelse er ikke stor iallefall.

Vedlikeholdsmessig har den nye Mercuryen også en del fordeler mot konkurrentene. Bl.a. justeringsfrie ventiler.

 

Jeg har nettopp bestilt en Mercury F115, så dette blir spennende :smiley:

 

bilde

 

Det dukker opp en del ville tilbud på finn innimellom, eller hva sier folket om denne ???

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=53299795&WT.synd_type=finnbox

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at alternativet brukt er en 2007 med 820 timer til 79000,-, mest sannsynlig gått i saltvann, og null garanti igjen. Da hadde jeg heller kjøpt fabrikkny til 90000,-, men så er det "kun" 20000,- opp til et sikkert kjøp hos forhandler.

 

Her har man med andre ord tre alternativer for kjøp av en slik motor:

 

1. Brukt 2007 model til 79.000 med reklamasjonsrett overfor selger

2. Ny 2015 - model til 90.000 med uavklart garanti, men reklamasjonsrett overfor selger

3. Ny 2015 - model til 110.000 med avklart garanti og reklamasjons som gir trygghet for de neste fem årene

 

Interessante alternativer og viser nok en gang mitt poeng at brukte påhengsmotorer er grovt overprisete! Forskjellen på en 2007 og 2015 model er 11.000 kroner eller et verditap på 1500 kroner i året når disse prisene legges til grunn. SÅ igjen, kjøp nytt og selg brukt!

 

Jeg ville i alle fall ha valgt bort alternativ 1.

Link to post
Share on other sites

En enkel tanke: ved å kjøpe fra en paralellimportør ødelegger man inntektsgrunnlaget for den "vanlige importøren". Så går det et par år, og den vanlige importøren må legge ned fordi ingen kjøper motorer lengre fra std importør som tar høyde for reklamasjoner/service/ettermarked osv. Forskjellen på 20.000 på en motor utgjør ca 1/20 av hva en arbeidstaker koster arbeidsgiver.

 

Er det bare jeg som tenker at gråimport ikke er helt greit?

 

mvh

Windy37GM

Link to post
Share on other sites

Hadde nok ikke fått dårlig samvittiget om jeg ikke ga bort 20 000,- til Erling Sande ved et motorkjøp, men jeg hadde nok irritert meg grønn om jeg kjøpte en ny motor til 90000,-, motor død, og stått der uten hjelp fra selger og ikke hatt noen form for garanti...

Redigert av Flipper86 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, i alle fall er du ikke i et flertall for folk reiser mann av huse på Harrytur og gleder seg over at 200-kroners grensen skal økes til 500 til tross for klare advarsler fra handelsnæringen i Norge. Folk flest tenker egen lommebok og driter stort sett i konsekvensene, dessverre.

 

Egentlig er dette bare tull for mange sitt vedkommende.

Jeg har bestilt et stort antall småting over mange år på ebay, og mye av dette finnes ikke i handelen i Norge.

Ofte ligger prisen mellom 200 og 500 kroner, noe som gjør det uforholdsmessig dyrt med frakt, tollklareringsgebyr og moms.

Handelsnæringen har m.a.o ikke tapt noe særlig på meg i allefall, selv om jeg må tenke på egen lommebok.

Overlater til de med større lommebøker og tenke konsekvenser :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde nok ikke fått dårlig samvittiget om jeg ikke ga bort 20 000,- til Erling Sande ved et motorkjøp, men jeg hadde nok irritert meg grønn om jeg kjøpte en ny motor til 90000,-, motor død, og stått der uten hjelp fra selger og ikke hatt noen form for garanti...

 

Som nevnt, den nye Mercury 4-takt 2,1 liter 115 hk får du for 93.000 hos autorisert forhandler i Norge.

Et lett valg da synes jeg :smiley:

 

Min båt er faktisk godkjent for 140 hk men de potensiellt 2-3 ekstra knopene fra 42/43-45/46 knop trenger jeg ikke, særlig når det innebærer høyere vekt og høyere pris.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, til den prisen så er det lett å tenke ugler i mosen. Men, kanskje det også er et kupp? Kjenner jeg blir helt virrum når jeg ser sånne annonser.

 

Jeg sendte epost til selger og spurte om prisen virkelig var korrekt, men har ikke fått noe svar...

Hvis det var den optimaxen til 32k du refererte til.

 

Vedr. mxbike annonsen så var det litt snodig at de tar innbytte på motorer i Troms...

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Som nevnt, den nye Mercury 4-takt 2,1 liter 115 hk får du for 93.000 hos autorisert forhandler i Norge.

Et lett valg da synes jeg :smiley:

 

Min båt er faktisk godkjent for 140 hk men de potensiellt 2-3 ekstra knopene fra 42/43-45/46 knop trenger jeg ikke, særlig når det innebærer høyere vekt og høyere pris.

 

Har en 97` Yamaha 115hk V4 nå på en Flipper 620, ca. 800kg uten motor, og kunne tenkt meg litt mer fres og høyere toppfart enn 30 knop som båten gjør i dag. Derfor vil jeg opp til 140/150 hk. ( For å ikke snakke om støy/forbruk/eksos :) Kan ikke se for meg at det blir noe bedre ytelse av å bytte en 115 hk to-takt til en 115 hk fire-takt?

Link to post
Share on other sites

I tester gjort med DF115 og DF140 som nå er samme motor sylindervolummessig med 2044 kubikk, så skiller det 2-3 knop på toppfarten under optimale forhold.

Det vil si at forskjellen mellom disse er relativt marginal og de har jo samme bunndraget. DF140 er altså egentlig en motor i 115 hk klassen, bare litt opptrimmet effektmessig.

Mercurys nye 115 hk har 2068 kubikk og veier 16 kg mindre, så at du greit burde få mere enn 30 knop er nok ganske sannsynlig,

 

Men hvis du ønsker vesentlig mere kraft må du nok opp til 150 hk klassen der motorene har fra 2,6 til 3,0 liter sylindervolum.

Beste kjøpet i den klassen er nok Mercurys nye F150 som har mest kubikk (3,0 liter) og lavest vekt med 206 kg.

Men Suzukis DF150 er jo en velprøvd og sterk motor, men vekta øker jo litt da. Men Flipper 620 har kanskje ikke noe problem med det ?

Men prisen blir jo en annen om man ikke finner et pent brukt kupp (og det hender jo).

 

DF140 er ikke i nærheten av 150-hk klassen styrkemessig, men så skiller det jo nesten 40 kg vekt også opp til DF150.

Det handler også om dreiemoment og hvor stor propell man kan laste på uten at det blir for tungt å dra, både m.h.t. til stigning og diameter.

DF140 har også et mere begrenset fullgass turtallsområde på 600 rpm (5600-6200) mens DF115 har 1000 rpm (5000-6000), i likhet med Mercurys F115.

 

Nye Mercury F115 fås som nevnt også med større girhus slik at den kan dra tyngre båter mere effektivt ved hjelp av større propelldiameter, altså samme propellstørrelse som 150+ hk-klassen.

Det ligger ganske overbevisende tester ute på nett som viser dette.

 

Se f.eks. videoen her, der både standard og Command Thrust girhus blir testet http://www.tradeboats.com.au/tradeaboat-reviews/engines/1407/video-mercury-fourstroke-f115-outboard/

 

Min båt er ca 550 kg uten motor, så jeg valgte standard girhus, også siden jeg har noen propeller liggende som passer til det.

Men for båter over 700 kg er nok CT girhus ideelt.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke df140 litt større volum enn df 115? Mener å huske det. Riktignok ikke mye. Veier vel også et par kilo mindre. Har selv df140 på skibsplast 655. Topper på 33 knop, så du burde klare det samme på flipperen vil jeg tro..

 

Den gamle DF115 hadde 1950 kubikk ja, men fra 2012 når lean-burn serien kom fikk de samme sylindervolum. DF100A/DF115A/DF140A

 

http://trollingfiske.org/forum/topic/2031-oppgraderte-suzuki-motorer-df100a-df115a-og-df140a/

 

Skibsplast oppgir forøvrig 37 knop toppfart på 655 med 135 hk.

Hvis det stemmer så ser man hva mye kubikk kan utgjøre på toppfart, siden det antagelig da gjelder V6 2-takt 135 hk http://www.skibsplast.no/index.php?m=modell&m_action=vis_modell&p_id=17&tb=3&meny=5

 

Her en som oppgir 39 knop med DF140.. kan det stemme da tro ? https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/skibsplast-655-r707

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...