Jump to content

Metallstøv i olje på Bravo 2 drev


Eslo

Recommended Posts

Hei! Tappet av olja på Bravo 2 drevet mitt i dag, og da såg eg at det var litt metallstøv på tappeskruen. Mengden var som på størrelse med svovelet på ei fyrstikke. På lufteskruen var det ingenting. Etter å ha tørket av skruen holdt eg den inn i oljestrømmen som rant ut, uten at det festet seg meir metall støv på den. Ellers var fargen på olja heilt fin. Er det normalt at det vil være litt støv på skruen, eller skal den være heilt rein?

Link to post
Share on other sites

godt mulig, jeg ville da trodd at metallstøvet samler seg i bunnen slik at magneten gjør mest nytte for seg i tappeskruen

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har Bravo 3 som jeg har ekstra kjøler på, og i tillegg fylte jeg på QMI i foreskrevet mengde i forbindelse med vårpussen tidligere i år bare for å forebygge. Var også engstelig for å få problemer med konen, men har ikke merket noe negativt i de 120 timene jeg har brukt båten etterpå. Er veldig spent hvordan oljen ser ut og om det er mindre metallspon på magnetene. Jeg har forøvrig magneter på både tappeskrue og lufteskrue.

Link to post
Share on other sites

Gearingen skal gå lettere med Teflon , blir lettere og få i gear, Problemet med drev, er hard belasting og varme utvikling som kan ødelegge oljefilmen,, her kommer teflon inn i bildet med teflon mot teflon istedet for metall . inboard gear bokser alle skulle hatt på dette etter min mening.

 

Mine kunder på en normal 27 foter med Volvo 260 diesel, de økte 2 knop på båten etter behandling motor og gear

 

Dere som spesielt har Bravo drev, se om ligger hvit film på drevet med salt,, dette betyr vært varmt. Volvo drev ikke så utsatte som Bravo 3 drev, sa dette til Mercruiser allerede i 1997 om at blir for varmt , men som og snakke til veggen..

 

ikke kjørt en sjømil uten qmi på noe som jeg eid ennå, Bilen AMG Merca med over 500 hk får full behandling motor,gear, bakaksling,servo pumpe , og kjørt den jeg solgte i fjor, 5år som om skulle rappet bilen,, fått mye juling, og ikke byttet ett komponent i motor eller driv verk. Den neste AMG nå med 650 hk, er alt behandlet med teflon

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg merket noe til lettere giring nei. Men at en båt gir noen knop ekstra med QMI kan du vel neppe mene alvorlig. I mitt tillfelle oppnådde jeg foreskrevet Max turtall på motor både før og etter QMI på både drev og motor, altså lik fart før og etter. Skal fart økes må enten turtall økes, eller propeller byttes til større, noe jeg tviler på motor har godt av. Eneste man muligens kan forventes økt med QMI er levetiden på utstyret, for friksjonen blir nok betydelig redusert med denne behandling. Har lest alt jeg har kommet over ang QMI generelt, og brukt på Bravo3 spesielt og har ikke funnet noe negativt så langt. Derfor tok jeg kjangs på å prøve.

Link to post
Share on other sites

Hvem som bruker hva, og hva noen velger å kalle det er ikke vesentlig for meg. Men at QMI (teflon) reduserer friksjon er vel nokså opplagt for de fleste. At spesielt Bravo3 drev blir varme vet de fleste som har vært borti disse godt, og varmen kommer fra friksjon. Denne friksjonen vil jeg ha så lav som mulig i mitt drev. Og da tror jeg QMI er verd å forsøke.

Link to post
Share on other sites

Marius , hvis du treffer turtall sperra på motor uansett, før og etter QMI behandling, så kanskje ide gå opp ett hakk på prop.. skal gå sakte de 200 rpm nåla instrument ,til man kommer på topp.. Smeller den rett opp i maks turtall meget fort, bytt prop, mere fart. mulig du må 2 stepp opp og

 

Kan ikke si jeg merket noe til lettere giring nei. Men at en båt gir noen knop ekstra med QMI kan du vel neppe mene alvorlig. I mitt tillfelle oppnådde jeg foreskrevet Max turtall på motor både før og etter QMI på både drev og motor, altså lik fart før og etter. Skal fart økes må enten turtall økes, eller propeller byttes til større, noe jeg tviler på motor har godt av. Eneste man muligens kan forventes økt med QMI er levetiden på utstyret, for friksjonen blir nok betydelig redusert med denne behandling. Har lest alt jeg har kommet over ang QMI generelt, og brukt på Bravo3 spesielt og har ikke funnet noe negativt så langt. Derfor tok jeg kjangs på å prøve.

 

 

Angående mine kunder ,så var det det de rapporterte til meg om fartsøkning. Og det var ikke bare 1 mann,kan si det slik. Ellers kan jeg ikke si noe mere om det. får jo mere power ut på prop, hvis mindre friksjon som går bort i varme på motor og drev

Link to post
Share on other sites

Mr.import du vil nok ha mest mulig gryn for å selge dette. Oljegigantene hadde brukt det om det fungerte tror du ikke? Har en 6syl turbodiesel med et borg warner gear om du trenger motor å gear du kan forsøke å dokumentere effekten på. Legger ved en artikkel http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-innvendig-teflonbehandling-av-motor

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

FM , jeg selger ikke dette stoff, jeg anbefaler mine kunder bruke dette ,for få mindre problemer , virket for meg, jeg har renset flere motorer og behandlet de med teflon, og set bra resultater. Du få gå inn på hjemmesiden til de som selger, og lese litt på referanser der, Erfaringer osv hva folk har hatt.

 

Qmi er jo så bra at alle verksted og motor produsenter bruker det! Eller hvordan var dette igjen!? lurium som folk tjener penger på? ja der hadde vi det ;-)

 

Ser den testen du viser til linken. Produktene ble testet på en nyoverhalt Volvo Penta KAD 42 A . en nyoverhalt motor er jo ren inni, ingen stempelringer som henger seg der, skal ikke da være noe vits og bruke motorvasken. tomgangs turtall gikk opp ,så man ser at det virker . Resultater ser man på motorer som gått endel , fått vasket stempelringer løs osv. jeg tok motorvask på en Chevy Pick up 2500 med 6,5 liter diesel v8 , 150 000 km som røk både blått, og svart når started opp kald. Etter vasken og teflonbehandling ,var aldri de neste 3 år jeg hadde den , ingen blå eller svart røk, hadde samtidlig en sjokkbehandling av injection pumpe dyserens når renset motor. Den injection rens de har qmi er kanon, Traff han bilberging karen i oslo på kaia ,kom susende i en Toyota pick up som røk svart som He..vete.. Ga ha en liter rens, så ringte han meg dagen etter på vei opp til Gardemoen og sa at 0 røyk nå.. Er opp til hver enkelt hva man vil gjøre med dette, jeg ser det virke,og bruker alle disse produkter.

Redigert av Mr. Import (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest qmi sine sider. Problemet med slike produkter er at fungerer det som produsenten forespeiler er det en overhengende fare for at feks Statoil hadde kjøpt alle rettigheter å brukt det i egne produkter. Samme elsk ville motor produsenter lagt på en dokumentert effekt og på den måten anbefalt det i sine vedlikeholds intervaller. Men akk de er jo bare smågutter kontra qmi, uten hverken økonomien, viljen eller teknologien til å forbedre smøreprodukter

Link to post
Share on other sites

Nå er jo Teflon et registrert varemerke eiet av DuPont, og DuPont mener at teflon ikke gjør noen nytte som additiv i oljer, tvert i mot kan det være skadelig, og DuPont sier derfor rett ut at Teflon ikke skal brukes som additiv i olje.

Det du egentlig mener er nok PTFE, eller Polytetrafluoreten, som er det samme som Teflon uten varemerkebeskyttelsen, og det er en fluoretenplast, legg spesielt merke til ordet plast, som i et solid materiale.
NASA har testet PTFE i oljer, og kom til følgende

NASA Lewis Research Center said in their report after testing oil additives containing PTFE,
"In the types of bearing surface contact we have looked at, we have seen no benefit. In some cases we have seen detrimental effect.
The solids in the oil tend to accumulate at inlets and act as a dam, which simply blocks the oil from entering. Instead of helping, it is actually depriving parts of lubricant"


Testing i bilmotorer er gjort av flere uavhengige aktører, og ingen tester har vist noe forbedring med slike additiver, det nærmeste var Utah Engineering

Tests done on a Chevy 6 cylinder engine by the University of Utah Engineering Experiment Station found that after treatment with the PTFE additive the test engine's friction was reduced by 13.1 percent, the output horsepower increased from 5.3 percent to 8.1 percent, and fuel economy improved as well.

Unfortunately, the same tests concluded that "There was a pressure drop across the oil filter resulting from possible clogging of small passageways." Oil analysis showed that iron contamination doubled after the treatment, indicating that engine wear increased.


Forøvrig er det største varemerke innen denne typen additiv i utlandet noe som kalles Slick 50, de brukte tidligere PTFE, men valgte for noen år siden å gå over til Zinc-d, et annet produkt som ikke virker, fordi plasten i PTFE kunne skade motorer. Flere av produsentene av slike additiver er forøvrig dømt for uriktig markedsføring i USA.

QMI inneholder PTFE, og jeg ville aldri i verden helt det på en motor, dersom det virkelig var slikt et vidundermiddel, hvorfor finnes det ikke en oljeprodusent eller bilprodusent i verden som lager produkter med PTFE og anbefaler det på egne motorer, det måtte jo vært en gullgruve.

Jeg må også legge ved deler av en artikkel

Just as we were about to go to press with this article, we were contacted by the public relations firm of Trent and Company, an outfit with a prestigious address in the Empire State Building, New York.

They advised us they were working for a company called QMI out of Lakeland, Florida, that was marketing a "technological breakthrough" product in oil additives.

Naturally, we asked them to send us all pertinent information, including any testing and research data.

What we got was pretty much what we expected.

QMI's oil additive, according to their press release, uses "ten times more PTFE resins than its closest competitor."

Using the "unique SX-6000 formula," they say they are the only company to use "aqueous dispersion resin which means the microns (particle sizes) are extensively smaller and can penetrate tight areas."

This, they claim, "completely eliminates the problem of clogged filters and oil passages."

Intrigued by their press release, we set up a telephone interview with their Vice-President of Technical Services, Mr. Owen Heatwole.

Mr. Heatwole's name was immediately recognized by us as one that had popped in earlier research of this subject as a former employee of Petrolon, a company whose name seems inextricably linked in some fashion or another with virtually every PTFE-related additive maker in the country.

Mr. Heatwole was a charming and persuasive talker with a knack for avoiding direct answers as good as any seasoned politician.

His glib pitch for his product was the best we've ever heard, but when dissected and pared down to the verifiable facts, it actually said very little.

When we asked about the ingredients in QMI's treatments, we got almost exactly the response we expected.

Mr. Heatwole said he would "have to avoid discussing specifics about the formula, for proprietary reasons."

After telling us that QMI was being used by "a major oil company," a "nuclear plant owned by a major corporation" and a "major engine manufacturer," Mr. Heatwole followed up with, "Naturally, I can't reveal their names - for proprietary reasons."

He further claimed to have extensive testing and research data available from a "major laboratory," proving conclusively how effective QMI was.

When we asked for the name of the lab, can you guess? Yup, "We can't give out that information, for proprietary reasons."

What QMI did give us was the typical "testimonials," though we must admit theirs came from more recognizable sources than usual.

They seem to have won over the likes of both Team Kawasaki and Bobby Unser, who evidently endorse and use QMI in their racing engines.

Mr. Heatwole was very proud of the fact that their product was being used in engines that he himself admitted are "torn down and completely inspected on a weekly basis."

Of course, what he left out is that those same engines are almost totally rebuilt every time they're torn down. So what does that prove in terms of his product reducing wear and promoting engine longevity? Virtually nothing.

Mr. Heatwole declined to name the source of QMI's PTFE supply "for proprietary reasons."

He bragged that their product is sold under many different private labels, but refused to identify those labels "for proprietary reasons."

When asked about the actual size of the PTFE particles used in QMI, he claimed they were measured as "sub-micron in size" by a "major motor laboratory" which he couldn't identify - you guessed it - for "proprietary reasons."

After about an hour of listening to "don't quote me on this," "I'll have to deny that if you print it," and "I can't reveal that," we asked Mr. Heatwole if there was something we could print. "Certainly," he said, "Here's a good quote for you: 'The radical growth in technology has overcome the problem areas associated with PTFE in the 1980s'"

"Not bad," we said. Then we asked to whom we might attribute this gem of wisdom. DuPont Chemical, perhaps?
"Me," said Mr. Heatwole. "I said that."

QMI's press releases like to quote the Guinness Book Of Records in saying that PTFE is "The slickest substance known to man."

Far be it from us to take exception to the Guinness Book, but we doubt that PTFE is much slicker than some of the people marketing it.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det største varemerke innen denne typen additiv i utlandet noe som kalles Slick 50, de brukte tidligere PTFE, men valgte for noen år siden å gå over til Zinc-d, et annet produkt som ikke virker, fordi plasten i PTFE kunne skade motorer. Flere av produsentene av slike additiver er forøvrig dømt for uriktig markedsføring i USA.

 

additiver inneholdende sinkforbindelser er såvidt jeg har skjønt vanlig å bruke i oljer - dvs at det er tilsatt fra fabrikk...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...