Jump to content

spørsmål rundt fortøying til påler


Navic II

Recommended Posts

Hei.

Relativt fersk i egen båt, men har fått en del fine timer på vannet i år, og mulig dette er et dumt tema, men min erfaring på å legge til er hovedsaklig longside og i "vanlige" båtplasser (utrigger etc) men nå sitter jeg å funderer litt på hvordan man enklest legger til på plasser der det er baug mot brygge og påler akter (eller omvendt).

ser for meg at dette kan bli svært klønete å drive med om man f-eks er alene i båten, og/eller der det blir litt avstand (typ båten blir litt liten) mellom brygge og påler.

Også er jo spørsmålet, bruker man å fortøye i to påler, evt separat eller i kryss, eller i en?

Klønete forklart, men håper dere skjønner hva jeg tenker på. :)

Benytter anledningen til å ønske alle en fin kveld.

Link to post
Share on other sites

Legg slipline rundt / gjennom pålen mens du sakte siger forbi. Tampen surres fast med slakk, eller du tar den med deg til baugen for å bremse siget. Slipline fra baug til brygge, så er det bare å justere til riktige lengder. Det er selvfølgelig en stor fordel å klargjøre alt tauverk i fritt lende før du går inn mot plassen.

Jeg har ikke opplevd å ikke ligge godt med fortøyning i en påle akter og to i baugen mot brygga.

Redigert av Big Horn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er mer permanent plass med påler du har...

Har hatt snekke liggende i Glomma ved Sarpsborg, og her brukes ofte to påler akter til fortøyning. Båtene ligger ut fra land, dvs med strømmen inn fra siden. Det er hyggeligere å legge til midt på sommeren enn i vårflommen, for å si det sånn.

Opplegget jeg har kjørt er følgende:

I hver påle er det skrudd en skikkelig ring elle krok. På denne har jeg festet ei lita enkeltblokk, f.eks Biltema 25-4685 ved hjelp av en liten sjakkel i mellom.

 

Har tredd en tamp gjennom blokka, og hengt opp ei vanlig fireliters spykevæske-kanne fylt med sand (22' Polar, så vurder vekten). I kryss til pullertene bak. Ha en ferdig løkke/øye på enden som skal over pullertene.

En fordel om den ene trinsa henger litt lavere enn den andre slik at ikke tampene gnisser i kryssningspunktet. Så ikke noe vatring når du setter dem opp med andre ord.

I passe avstand mellom blokken og pullerten, har jeg slått en knute på tampen. Når jeg bakker ut og slipper tampene, blir fortøyningsøyene dermed hengene klare ved pålene, enkle å ta tak i for hånd eller med båtshaka.

I tillegg har jeg et tau slått fra (øvre) påle (for oss som ligger i sidestrøm) til brygga. På brygga har jeg ferdige tilmålte tamper med øye og rykkdempere liggende klart.

 

Når jeg kom alene og skulle tre snekka inn på plass i 2 knops sidestrøm, gled jeg inn mellom pålene skrått opp mot strømmen. I det jeg passerte pålene mens jeg sto til rors bak, grep jeg øvre tamp og tredde den på nærmeste puller bak, så tok jeg tak i tauet fra påle til land, og gikk fram på baugen, dro meg til land og huket på fremre fortøyninger. Dermed har du kontroll over båten hele tiden. Deretter kunne jeg gå bak igjen, ta den nedre løkka med båtshaken og dra båten til midten i båsen ved å krysse tampene.

Håper den forklaringen ga mening...

 

Nå spørs det hvor høye påler du har, men jeg tilpasset slik at kannene var over vann når båten lå fortøyd. Da er det noe vekt i dem. Andre sverget til høyere vekt og at de skulle være under vann, men jeg forsto aldri helt vitsen med det. Men har man gjort det på samme måte siden krigen så...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for detaljert tips Honduras. :) men jeg har ikke fast plass ved påler (og derfor kan vel ikke regne med at fortøyningene er klare på pålene, men heller bare nakne rundstokker med en ring), og heller ikke lagt til ved en kai med pålefortøyning enda, men det kommer garantert i løpet av neste sesong, så jeg får høste litt tips og krysse fingra for at det går bra. oftest gjør det jo det, men det kan godt hende at jeg kommer til å fungere som god ettermiddags-underholdning for de heldige som sitter på brygga. :D

men men, øvelse gjør vel mester, og jeg kjører sjeldent alene, så det skal vel gå på et vis. i verste fall kan jeg jo håpe på at en snill sjel kommer til unnsetning og tar i mot på land hvis det blir veldig vanskelig. om noen flere har noen raske "pointers" så skrik bare ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...