Jump to content

Ferdig med hus, mer enn klar for båt igjen!


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

Vi solgte vår Nidelv 24 i mars pga salg og kjøp av bolig. Så denne sesongen har vi vært uten båt. Med tanke på den tiden vi har brukt på hus og oppussing, var dette en klok avgjørelse, selv om det var hardt uten båt på sommeren. Men nå står huset der, med balkong og baldakin uten gravemaskin i hagan (fritt etter Ø Sunde) , og vi er klare for båtlivet igjen :yesnod:

 

Sannsynligheten er stor for at det blir en Baltic fra midten av 80 tallet. Er ikke mange av dem på Finn nå, men har lagret også de som er utløpt på dato. er en mulighet for at disse fremdeles er til salgs..

 

Det jeg synes er vanskelig, er å vite hva som er den fornuftige prisen. Båtene er priset fra 250K til over 450K og ser ganske så like ut i annonsene..

 

Hva er svakheter man skal se etter? Skal man styre unna de med BMW? Dette er noen av spm vi har..

 

Tips fra de med erfaringer mottas gjerne :thumbsup:

 

mvh

Geir Emil

 

 

Link to post
Share on other sites

BMW er det ikke noe galt med om den er normalt vedlikeholdt og ivaretatt, men jeg ville nå heller vurdert motorstørrelse som litt viktig for denne båten. Da er BMW ekskludert. Tror en Baltic bør ha minst 220-250 HK motor.

 

Lykke til med jakten. Har hatt BMW (les forøvrig siste Båtmagasinet med intervju med en Nidelv 28 eier som har denne motoren), men ville nå foretrukket VP til denne båten.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke vanelig med så store maskiner i Balticen på 80-tallet. Dette skroget er vel ikke planene ? Det ble vel levert flest med TAMD40 (158hk) og jeg tror ikke det er så mye å vinne i marsjfart ved å øke til 220-250hk. Det skjedde en del underveis på skroget som gjorde at de stadig økte hestene, marsj/toppfart. Etter 2000 fikk den vel 25 knop med 290 hk, men det er et annet skrog under vann og med lenger aksling. Men her er det nok andre som kjenner historien bedre enn meg. Uannsett vil du jo få masse god-båt for pengene ! Lykke til, Gew !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for innspill! De fleste av båtene vi har sett på innenfor budsjett har ikke de største motorene - 200hk++, men for oss som har vært vant til marsjfart på 6 knop i medvind vil en Baltic med marsjfart på 12-15 knop være racerbåt;)

 

Er mer opptatt av at vi får en motor som kan holde noen år til, go da ser jeg jo noen eksemplarer hvor motor er overhalt for 100K og mer. Usikkerhetsmomentet er jo motoren, farge på puter og falmet lakk er jo greiere og hanskes med enn motor..

Link to post
Share on other sites

jag köpte ju själv en Baltic som var i ett gott skick tycker jag. ändå gör jag om hela elsystemet, och 100 andra grejer :). skulle satsat på en båt med en tamd41 eller nyare. i min sitter det en jätte klump ford 2704et.

 

men jag tycker även att det är viktigt att andra grejerna i båten är i bra skick med visst en motor kostar massvis med pengar att byta ut men där kan du eventuellt ha igen lite pengar. medans att dynor, elsystem m.m är en förutsättning att det ska vara helt och i bra ordning och det förväntar sig en eventuellt köpare.

 

jag hade hålt mig undan tex BMW motorer då vad jag har förstått kan det vara svårt att få tag i delar om någon värmeväxlare eller dylikt går sönder. tamd40 tycker jag är i absolut klenaste laget.

 

är fortsatt intresserad om någon annan vet vad som skiljer Baltic från 80-talet till dom nyare. förutom då att det är akterspegelsroder och bakflyttad axel.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt BMW i en Master 820, og må si det var en veldig god motor, helt tørr, røykfri oppstart og fin gange.

Det var litt varierende plastarbeide på 80`talls Baltic, ble levert noen "mandagsbåter". En Baltic jeg tittet på før jeg kjøpte Master`en hadde veldig løs pulpit og ved nærmere ettersyn, ganske store krakkeleringer i/ved omtrent alle skruehull i hele overbygget (pulpit, kryssholt osv)

Skroget er det samme på 80-90-00 modellene. Trenger minst 200hk for å komme skikkelig ut av vannet. Kjører du 90% av tiden i 7knop har det jo ikke så mye og si, men skroget kommer aldri til sin rett med 158hk (Volvo).

Nidelv folket kalte forresten Baltic for "Lasaron i smoking" på 80-90 tallet :giggle: (pga noen dårlige eksemplarer) Men jeg tror vel Baltic`en har vist sin kvalitet i årenes løp :thumbsup:

I eldre båter er motor det viktigst (dyreste) så sjekk nøye opp, kanskje en med byttemotor eller dokumentert overhaling er noe å gå for. Ellers er vel baugpropell og ankervinsj "må ha" på bruktmarkede.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Det var ikke vanelig med så store maskiner i Balticen på 80-tallet. Dette skroget er vel ikke planene ? Det ble vel levert flest med TAMD40 (158hk) og jeg tror ikke det er så mye å vinne i marsjfart ved å øke til 220-250hk. Det skjedde en del underveis på skroget som gjorde at de stadig økte hestene, marsj/toppfart. Etter 2000 fikk den vel 25 knop med 290 hk

Joda, det er da noe å hente med større motor i en gammel Baltic. Jeg hadde en 84-modell med 97-modell KAMD-42. Den ga vel 218 Hk på aksling, og jeg toppet på 24 knop. Fin marsjfart i 18-20 knop.

Link to post
Share on other sites

Har nå vært i kontakt med en som har en Baltic med nyere motorinst - Steyr 246 hk med gangtid på 388 timer. Venter på bilder og mer info, men motoralternativet virker bra. Skepsisen min ligger i (før bilder og tilstandsrapport ellers) at Båten ligger i Os og jeg bor i Røyken. Å bruke store summer på frakt er uaktuelt, så da blir det hentetur i såfall...

Link to post
Share on other sites

Har nå vært i kontakt med en som har en Baltic med nyere motorinst - Steyr 246 hk med gangtid på 388 timer. Venter på bilder og mer info, men motoralternativet virker bra. Skepsisen min ligger i (før bilder og tilstandsrapport ellers) at Båten ligger i Os og jeg bor i Røyken. Å bruke store summer på frakt er uaktuelt, så da blir det hentetur i såfall...

JA til henteturtråd! :pray::clap::clap::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da her jeg fått noe mer info ang båten i Os, samt noen bilder fra utsiden og motor. Legger ikke de ut, men så langt ser det bra ut.

Selger oppgir følgende:

 

Når det kommer til båten så har den teakdørk innvendig, helt ny kalesje.

Det følger med nye (brukte) rekker til hele båten da noen av de som står på er knekt.

håndpumpen på toalettet er defekt, så det følger med komplett nytt Jabsco elektrisk toalett.

Det står en 2bluss koketopp i pentry men har kjøpt inn en 3bluss komfyr som må bygges om da vi ønsket komfyr i stedet.

Motor går som en klokke, det er nettopp byttet alle dieselfiltre og zinkanoder.

Den trenger oljeskift og ny registerreim, oljefilter og alt til registerjobben følger med, inkl. vannpumpen.

 

I tillegg har han sjekket at frakt kommer på ca 15K og det trodde jeg faktisk skulle være verre.

 

Prisen er oppgitt til 250 000,-

 

Hva tenker ekspertisen rundt dette?

 

Finnes det noen båtfolk i nærområdet til Os, som kan ta en befaring hvis denne blir mer aktuell?

Link to post
Share on other sites

Da her jeg fått noe mer info ang båten i Os, samt noen bilder fra utsiden og motor. Legger ikke de ut, men så langt ser det bra ut.

Selger oppgir følgende:

 

Når det kommer til båten så har den teakdørk innvendig, helt ny kalesje.

Det følger med nye (brukte) rekker til hele båten da noen av de som står på er knekt.

håndpumpen på toalettet er defekt, så det følger med komplett nytt Jabsco elektrisk toalett.

Det står en 2bluss koketopp i pentry men har kjøpt inn en 3bluss komfyr som må bygges om da vi ønsket komfyr i stedet.

Motor går som en klokke, det er nettopp byttet alle dieselfiltre og zinkanoder.

Den trenger oljeskift og ny registerreim, oljefilter og alt til registerjobben følger med, inkl. vannpumpen.

 

I tillegg har han sjekket at frakt kommer på ca 15K og det trodde jeg faktisk skulle være verre.

 

Prisen er oppgitt til 250 000,-

 

Hva tenker ekspertisen rundt dette?

 

Finnes det noen båtfolk i nærområdet til Os, som kan ta en befaring hvis denne blir mer aktuell?

For meg virker dette som en grei pris. Mulighetene for gode kjøp er etter min mening helt klart der du har en eldre båt med nyere motor. Og om denne båten i tillegg har viktig utstyr som ankervinsj og baugpropell, så ville jeg kalle det et godt kjøp hvis resten ser greit ut.

Link to post
Share on other sites

Hadde båten vært spekket med utsyr og ellers som ny hadde vel prisen vært det dobbelte, til en slik pris( 250) må man svelge noen kameler og brette opp ermene og ordne litt selv. Regn med både tid og penger. Ankervinsj og baugpropell koster litt, men varer lenge med litt stell. Monterer du dette selv er det mye og spare.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...