Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Da vi var hos Maritim Båtutstyr i går, var fruen på jakt etter bl.a. eggeglass med båtmotiv.

- La oss høre med snekkeravdelingen på "Zitt's Shipyard" først, forslo jeg, og se om de kan komme opp med noe brukbart!

Her er forslaget/prototypen.

eggeglass_1.jpg

 

Jaja, med litt fantasi kan det jo minne om en båt! :giggle:

eggeglass_2.jpg

 

- I morgen blir det ikke egg og bacon, sier hun nå!

eggeglass_3.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror han har en kunstner i magen han Zitt.... :wink: stilig...

 

Selv spiser vi eggene om bord av noen egge glass som datteren min laget for en ca 15 år siden. De er laget av innerste papprullen fra dopapir, skåret i passe høyde, og dekorert med Påske tegninger/farger.....bruker de ennå..

 

Først hadde jeg ikke hjerte til å kaste de, nå er de blitt en kuriositet om bord... :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var samlingen av eggeholdere ferdig. Hvis du ser at vi er fire stykker i båten allerede, så må du ta med din egen eggeholder når du kommer på besøk til frokost.

bilde

 

bilde

 

De står på tre bein, av den gode grunn at ting som står på tre bein står alltid stødig.

bilde

 

Zitha som skulle bli Wikingens navn, fikk aldri en permanent montering. Da er det praktisk å kalle nyebåten for det samme.

bilde

 

Kanskje der bak der det står et navn(Costa Plenty) i dag?

bilde

Link to post
Share on other sites

Fruen kjøpte denne blanke flaggstangen til Wikingen i sin tid, og den har vi fremdeles.

Men......

bilde

 

.......så dukket denne flaggstangen opp i Classicen,........

bilde

 

bilde

 

bilde

 

........og etter en omgang på puss-og gnikkavdelingen. ble den seende slik ut.

bilde

 

bilde

 

bilde

Til og med fruen er på gli nå.

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi er inne i en periode med pøsende regn og hagl, og utsiktene for båttur/fisketur neste uke er helt elendig. Da er det bare en ting å gjøre......drive med innetjeneste!

På hver side av toaletter her bak ligger der to........

bilde

 

........

sitteputer som ikke ser helt gode ut.

bilde

 

Denne på den ene siden og......

bilde

 

......denne på andre siden. Her har jeg vasket og pusset litt, og tror de kan reddes. Stoffet er helt og forholdsvis pent, så det vil jeg stifte på igjen når jeg finner igjen stiftemaskinen. Kanskje jeg bare skal kjøpe nytt utstyr beregnet for litt kraftigere rustfrie stifter. Noen som vet hvem som kan selge det?

bilde

 

Fruen har kjøpt luftavfukter(Meaco DD8L), som en førjulsgave til båten, og den er jamen en vidunderlig sak. Knusktørt inne da jeg kom ned i båten i dag, og 3 liter vann i baljen der bak.

bilde

 

Knusktørt sa jeg, og da mener jeg bortsett fra en lekkasje ved vinduet bak på kalesjen. Skal jeg være ærlig så synes jeg at måten vinduet er påsydd virker en tanke amatørmessig. Finnes det en fiks måte å tette dette på?

bilde

Link to post
Share on other sites

De putene får du skikk på. Rustfrie stifter: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/stifte-spikerpistoler/band-med-kramper/stifter-154066/

 

Er helt vanlig måte å sy inn kalesjevindu på dette. Det ligger en dobbelsidig tape/lim (skal ha en god tettefunksjon, men, men) imellom duk og plastvindu.

Er forøvrig enig i at dette ikke er bra. Det går ann å "bygge" om kalesjen, for å få duken på innsiden og plastvinduet

på utsiden nederst her. (da må du mest sannsynlig bytte vinduet)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det nå når du sier det, SoBo, at det er noe tape mellom sømmene. Den har jo tydeligvis sluppet fra plasten. Det er igrunnen ikke så veldig kritisk, for vannet renner langs kalesje og ut. Men jeg skal se nærmere på det, om det finnes en måte å lure systemet på, altså tette.

Takk for tips om stifter!

Link to post
Share on other sites

Vist ikke kan du skjære en liten flipp i hver ytterkant nederst. Skjære opp sømmen nede, vippe plastvinduet på utsiden av kalesjen, og sy på igjen...

 

Fikk gjort dette på en kalesje jeg hadde tidligere..var tett etter det.

Takk for tips, Ida Marie III.

Jeg tror jeg skal ta det hele litt bedre i øyesyn. Jeg har ikke sett den lekkasjen før, men så har det jo også regnet helt van(n)vittig den siste tiden.

Link to post
Share on other sites

Vist ikke kan du skjære en liten flipp i hver ytterkant nederst. Skjære opp sømmen nede, vippe plastvinduet på utsiden av kalesjen, og sy på igjen...

Det er gjort slik på vinduene i cockpitteltet på båten vår. Nederste del av vinduet ligger utenpå kalesjestoffet. Det fungerer godt som gull.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...