Jump to content

Hva slags tetningslist til lukene i cockpitbenkene?


Goodwill

Recommended Posts

I løpet av denne nokså regnvåte høsten erfarte jeg at det kom regnvann ned i lasterommet i cockpiten på Prelude, og videre ned i kjølsvinet. En god del vann som måtte pumpes ut. Ugreit. Jeg er temmelig sikker på at det er lastelukene i cockpitbenkene som er synderen. Jeg innbiller meg at det her skal være en tetningslist på luka, eller hva? Noen som kan svare på hva slags list det skal være, og hvor man kan få tak i slikt?

Link to post
Share on other sites

En hvilken som helst gummilist som også tåler litt mekanisk slitasje burde kunne gjøre jobben, vil jeg tro.

 

Jeg kjenner ikke disse listene, men jeg tror jeg ville sett etter noe med en profil ala dette: http://www.old.rodin.no/kategoriliste/karosseri/lister-gummimatter-isolasjon/tetningslister-dorlister/tetningslist-d-list-lim-epdm/

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har du original teak i cockpitten i Mambaen din? I min er den skrudd med en zillion skruer. Over tid har noen fikset litt på teak som har løsnet og erstattet noen originalskruer her og der med lengre skruer, resultatet sier seg selv, lekkasjer. Små men allikevel.

.

Så lenge båten ligger på sjøen får jeg ikke noe vann inn da det dreneres ut bak før det rekker å gjøre noe utav seg. Men sist vinter ble båten stående på land med nesa litt lavt. Vann samlet seg i cockpit, lakk ned litt her og der, fulgt kjølsvinet fremover og la seg på dørken sånn ca utenfor dodøra. Fant drypp-punktet som da ble rett over motoren og satt opp ei balje som samlet vannet frem til frosten kom og løste problemet.

 

Har ikke finstudert cockpitlukene på Mamba 29 men om de er laget på samme måten som på Mamba 311 så skal det ikke være mulig med lekkasjer rundt selve lukene, eller behov for noen tetningslister.

Link to post
Share on other sites

Og den holder tett, Hakkanen? 6 mm er passe tykkelse?

Nå har ikke jeg samme båten som deg Goodwill, men hos meg holder det tett ja. Kan spyle og styre på uten lekkasje. Disse 6 millimeterne blir komprimert til om lag 2-3mm når lukene er igjen. Da presses de sammen ovenfra, det er altså ikke slik at listene er montert slik at de tetter på siden av lukene hos meg, de ligger under kanten og presses dermed ned mot kanten. Fordelen med den tetningslista er vel mest bredden, hvis du avfetter og får limen til å henge skikkelig skal det litt til før tettingen løsner eller forskyver seg. Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På comforten er det pakninger som likner mer på gummi enn neoprene. Kan godt hende de er originale, fra byggeår. Har sett noen tilsvarende pakninger på båtbutikken her, men det er uten lin på de, så det må man ordne selv.

Ganske solide greier, gummi tvers igjennom. Min erfaring med neoprene er at de blir flatklemt over tid. -dog er det på motorromsluka på Grandezzaen, som veier betydelig mer enn benkeluka på en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...