Jump to content

Bo i båt. Hvor i landet bor dere.


KennethStrand

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor mange som er her inne som bor i båt, og hvor dere ligger. Kunne vært moro og funnet andre i samme kommune eller fylke som og bruker båten som bolig. Pr dags dato bor jeg i Ørsta. Her inne er vi nå bare to båter hvor der bor folk i. Tror det er mange som ligger spredt i de forskjellige fylkene. Kanskje man på sikt kunne fått samlet flere i samme havn.

Link to post
Share on other sites

Selv bor jeg fortsatt på land, men jeg er litt nysgjerrig på hva slags fasiliteter dere som bor i båt trenger på land, hva dere har selv ombord, og hva dere må klare dere uten.

 

Selv har jeg en drøm om å flytte i båt, men kona nekter før vi samtidig setter kurs for varmere strøk, så det er nok fort 15 år igjen enda... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvor mange som er her inne som bor i båt, og hvor dere ligger. Kunne vært moro og funnet andre i samme kommune eller fylke som og bruker båten som bolig. Pr dags dato bor jeg i Ørsta. Her inne er vi nå bare to båter hvor der bor folk i. Tror det er mange som ligger spredt i de forskjellige fylkene.

Jeg bor rett utenfor Stavanger i en 44 fots seilbåt. Her i havna er jeg den eneste som bor fast, men det har i perioder vært enkelte som har brukt båtene sine som bolig. Dette har oftest vært folk som jobber i olja eller som bor ombord mellom salg og kjøp av hus. Så noe båtboermiljø har det ikke vært her, men det har nå gått greit for min del som er mye på jobb og aktiviteter andre steder enn hjemme. Vet det også bor noen mer sentralt i Stavanger, i Sandnes og muligens i Tananger, men har ikke kontakt med disse. Eierne av havna her jeg bor har vært greie og lagt ting til rette for at jeg skal ha det bra. Sånn sett har de jo en gratis vaktmann, det har blitt noen kvelder og netter der jeg har ordnet opp i dårlige fortøyninger og også en del ganger jeg har måttet kontakte de driftsansvarlige i havna for å gi beskjed om ting som henger og slenger. De setter pris på dette da det koster langt mindre å fikse opp i ting tidlig enn å la det gå for langt.

 

Selv bor jeg fortsatt på land, men jeg er litt nysgjerrig på hva slags fasiliteter dere som bor i båt trenger på land, hva dere har selv ombord, og hva dere må klare dere uten.

Kan ikke snakke for andre, men kan jo si litt om hvordan jeg har det.

 

Ombord har jeg alt jeg trenger bortsett fra vaskemaskin. Så klesvasken tar jeg stort sett hos mine foreldre, men også en sjelden gang hos venner og på jobb. Har forsåvidt tre bad og kan montere en vaskemaskin i det badet jeg ikke bruker, men så lenge min kjære mor synes det er helt greit prioriterer jeg heller andre ting :wink: Av viktige ting for å leve godt har jeg kjøleskap, pottebrenner og gasskomfyr ombord, trenger egentlig ikke så mye mer enn det. Monterte en 24" Finlux i salongen til å se film på, holder fint så lenge man sitter nærme :giggle:

 

Holder primært varmen med pottebrenneren, men også elektrisk når jeg ønsker rask temperaturheving når jeg kommer hjem på kvelden. Det er lagt opp til 220V stikk i alle rom bortsett fra badene. Så med 16A kurs i havna holdes båten med både lading/strømforsyning, varmtvann og strøm til de elektriske ovnene. De elektriske består av 2 stk små panelovner, en i rederlugaren framme og en der med kartbordet + et par vifteovner fra Europris. Har også en slik "forsikringsgodkjent" vifteovn fra Maritim, men den støyer langt mer enn dem fra Europris. Litt varme kommer også fra avfukteren, en Maeco DDL8.

 

Med 300-liters vanntank (med mulighet for totalt 600 liter, en tank står foreløpig tom) er dette nok til at jeg får dusjet i helgene. I ukedagene tas det stellet på jobb. Et par elektriske kverndasser og 275-liters septiktank gjør at det går lenge mellom hver gang jeg er nødt å ta meg en tur og gjødsle fjorden. Dassene bruker ferskvann, noe som gir mindre fare for urinstein og mindre lukt. Septiktanken har dobbel lufting, noe som også er med på å hindre dårlig lukt.

 

Båten er delvis isolert etter første året da jeg hadde ute store deler av innredningen i salongen og fremre lugar. Tok en generell oppussing da, både når det gjelder isolasjon, maling og litt fiks av lekkasjer, dørker og diverse detaljer i tre. Limte på Maritims 10mm isolasjon, noen steder i flere lag. Betydelig forskjell, det går langt raskere å varme opp båten nå i forhold til før. I tillegg unngås så mye kondens inni skap og bak benker og slikt. De aktre lugarene er ikke isolert, men har forsåvidt heller ikke det store behovet der heller. Den ene lugaren brukes til lagringsplass for stæsj og klær mens den andre er ledig for gjester på tur. Kondens er jo alltid en greie med båt, også i mitt tilfelle. Derfor var noe av det første jeg gjorde å montere flere lufteventiler og ikke minst sørge for luftsirkulasjon i alle skap og under benker. Også alle dørene inne har fått montert ventiler slik at det alltid skal være en viss sirkulasjon ombord. I tillegg avfukter pottebrenneren lufta vinterstid og avfukteren om våren og høsten.

 

Så har vel det meste jeg trenger ombord, i tillegg selvfølgelig verktøy og annet utstyr. Da jeg flyttet ombord måtte jeg ta skikkelig tak og selge/hive/gi bort det jeg eide. Bodde i en 60-kvadrats leilighet, så endte opp med 38 fulle bossekker i kontaineren i tillegg til det som ble solgt og gitt bort. Kun det viktigste igjen, slik som klær og ting til hobbyene. En seilbåt er ikke innbruddssikker, derfor lagrer jeg aldri dyrt utstyr ombord når jeg ikke er der selv. Har et stor garasje til veteranbilen der noe blir lagret og også noe hos mine foreldre og på jobb. Slik løser det seg egentlig greit, har ikke savnet mengden med ting jeg hadde før. Det meste var jo bare tullball å ha, ting som ikke blir brukt er det bare å kvitte seg med (båtboerfilosofi, før var filosofien at jeg alltid kommer til å få bruk for det en vakker dag :wink: ). Et enklere liv, men også rikere liv på andre vis. En frihet som absolutt kan anbefales :thumbsup:

 

Folk bor i både enklere og bedre utstyrte båter enn min, men det blir litt etter hvilke krav man selv har. For min del var det viktig at det var full ståhøyde ombord. Strak aksling, opplegg for septik, dusjmuligheter og pottebrenner var også avgjørende for valg av båt. Strak aksling fordi det er driftssikkert og pottebrenner fordi jeg vil ha noe jeg kan la stå og brenne i måneder i strekk uten å være redd for feilmeldinger, brann og slitte lagre. Det jeg savner mest er baugpropell (et mareritt i å bakke inn i båsen i sidevind) og separat dusjnisje/kabinett. En pottebrenner med vannslynge og radiatorer hadde også vært kjekt. Men for min del kjøpte jeg før prisene sank og hadde derfor dessverre ikke råd til verken større eller bedre utstyrt båt. Det får bli i neste omgang :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi bor fortsatt på land, men flytter mest sannsynligvis i båt i løpet av desember. Hjemmehavna blir da Tromsø. :smiley:

 

Håper det ikke er krise at jeg bryter inn i tråden litt, kan jeg spørre i hvilken havn? Flytter til båt i løpet av våren forhåpentligvis, blir boende i 2 år i utgangspunktet :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heia, jeg har vinterhavn i Egersund i år. Bra fasiliteter lave priser, fint dusjanlegg og toaletter i relativt nye bygninger. Jobber selv på båt her, 1 mnd på og en av. Bruker båten som bolig når samboer er på besøk. Ellers er jeg ombord i arbeidsbåt. Har praktisert denne livsform i over 10 år. Seilt 1/1 system, og bodd friperiodene ombord i egen båt 90 % av tiden.Er innom der jeg har postadresse og slår den ...plenen, og lurer på hvorfor jeg enda har hus. Antar det er redsel for å slippe helt tak.. Er heldig og har samboer som flytter der jeg vil. Barna er voksne og da er det ikke den utfordringen som holder igjen lenger. Vurderer å slippe taket i hus og alt skrotet som følger med det å ha hus for å likesågodt ha båt som helårsbolig. Har en vinterisolert Westbas 29 offshore nå, men den blir noe trang i lengden. Har bodd der fast i periode uten hus..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det har vært lite respons på denne tråden her. Håper det er flere som vil skrive litt om hvor de bor rundt om i Norge. Jeg er på jakt etter en ny havn fordi jeg bare fikk leie plass her en liten periode nå i vinter. Så jeg lurer på om det er flere her i Møre og Romsdal som bor i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i båt i Grimstad. Totalt er vi 19 personer fordelt på 14 båter. Av disse er 8 båter/personer studenter ved Universitetet i Agder. Det er et svært trivelig miljø med hjelpsomme mennesker. Fasilitetene er gode. Den finnes også noen få båtboere i Kristiansand, Lillesand og Arendal. De fleste velger Grimstad fordi det er mye bedre beskyttet mot vær og vind.

Redigert av beneteau_vennen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...