Jump to content

Kvalitet på båthengere


Kapteinbåt

Recommended Posts

Kjøpte meg båt tidligere i sommer og da dukket skjølvsagt spørsmålet om kjøp av båt henger også. Såg på mange merker både på nett og hos butikker. Stive priser gitt, men kordan er det med kvalitet og holdbarhet. Eg må seie eg er en smule skeptisk til desse hengerene som kun er satt sammen med U-bøyler. Er det noko styrke i desse hengerene?

 

Har kjøpt henger, så dette er ingen kjøpstråd, bere litt nyskjerrig på kva erfaring andre har med båthenger.

 

Eg enda opp med en brukt heilsveist Brenderup Premium henger til ca halv pris i forhold til ny:)

I ugangspuktet skeptisk til brukt, men tok sjansen:)

Link to post
Share on other sites

Brukt henger kan jo bety ubetydelig brukt, og pent brukt.

Mange slike hengere er kjørt svært få km, og om de ikke er saltvannskjørt med manglende spyling etterpå så kan jo en slik henger være like fin etter 10 år, og vare i 20-30 år uten større problemer.

 

Kjøpte en Tredal båthenger i 2010 pga det fine Spirax fjæringssystemet og tippramma.

 

Har en mindre Tredal varehenger kjøpt i 1990 fra før av, og den funker flott enda. Spirax fjæring på den også.

Produsert i 1982 står det på den, så da hadde den stått på lager i 8 år... :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om problemer med selve konstruksjonen i noen av hengerne (bortsett fra da min far skulle parkere en båthenger hos meg, tok rennafart og krøllet den rundt en lyktestolpe... Ble ikke rett etterpå, hverken hovedbjelke i henger eller lyktestolpe :rolleyes: ).

 

Er jo hjullagere, evt. bremser og elektriske kontaktpunkter som ødelegges hvis en ikke er forsiktig ved ikke å få sjøvann inn på delene. Største faren er vel å låne ut hengeren sin til uvørne / likegyldige bekjente som er mer redd for båten sin enn lånt henger. Og ikke la henger med brems stå med håndbrekket på i lengre perioder.

Link to post
Share on other sites

Er klar over problematikken med saltvann og bremser/hjullager. Men min henger blir nok berre brukt i nærområdet, dvs båten ligg berre nokre mil unna:) Hengeren har rulle ca 5000km sidan handelen uten problemer, så antar den er grei.

Hovedsaklig for at eg kjøpte denne brukt var nettopp på dette med konstruksjonen på nyere hengere. Båthengeren er lang og brei så kjekk å bruke til å frakte materialer osv også:)

 

Men frågan var egentlig retta mot skjølve konstksjonen på hengere.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny Tysse båthenger i 2010.

Største type med en aksel. "Billig" og dårlig henger, med grusomme kjøreegenskaper som de fleste andre Tyssehengere. Mye rust på bolter og endene av firkantrørene på den. Forhandler mener hengeren årlig må smøres inn med Owatrol. Tullball..

Står ute, men aldri rygget ned saltvann. Stopper før felgen er i vannet.

 

Har 5 andre tilhengere, alle fra Tredal. For å si det kort. Skal ALDRI ha annet enn Tredal igjen. Suveren kvalitet, og suverene kjøreegenskaper. Men kvalitet koster....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tredal is king.. men de koster jo ikke såå mye mere da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny Tysse båthenger i 2010.

Største type med en aksel. "Billig" og dårlig henger, med grusomme kjøreegenskaper som de fleste andre Tyssehengere. Mye rust på bolter og endene av firkantrørene på den. Forhandler mener hengeren årlig må smøres inn med Owatrol. Tullball..

Står ute, men aldri rygget ned saltvann. Stopper før felgen er i vannet.

Har 5 andre tilhengere, alle fra Tredal. For å si det kort. Skal ALDRI ha annet enn Tredal igjen. Suveren kvalitet, og suverene kjøreegenskaper. Men kvalitet koster....

Synes det med Tysse er merkelig...Har hatt 2 Tyssehengere de siste 3 årene og synes de er svært gode å kjøre!Hentet båt både i Bergen og Drammen med disse. Bor i Trondheim.

Link to post
Share on other sites

Synes det med Tysse er merkelig...Har hatt 2 Tyssehengere de siste 3 årene og synes de er svært gode å kjøre!Hentet båt både i Bergen og Drammen med disse. Bor i Trondheim.

Har du dratt Tredalhenger noen gang?

Ofte er man jo fornøyd med det som virker til man prøver noe som er mye bedre.

Tyssehengere skrangler, og hopper bak bilen. Spesielt tomme. Tredal ligger lite støtt uansett last, og er mye stivere i konstruksjonen.

Jeg kjører ofte langt med tung last for speiderne. Kjøreegenskaper og sikkerhet er fullstendig avgjørende for valg av henger. Det var ikke så farlig på båthengeren, og kjøpte Tysse. Dårlig valg :-(

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Mine hengererfaringer til nå, litt ymse.

 

Har en HSS nå. Det elektriske anlegget var feilkoblet fra fabrikk, og de klarte ikke å komme opp med korrekt koblingsskjema. Etter endel prøving og feiling virker alt nå, men noe er fortsatt galt for pærene i det ene lyspanelt ryker annenhver gang jeg bruker hengeren. (Hvilken bil den settes på spiller ingen rolle.) Hengerens vippe roterer rundt den samme akslingen som den ene rullen, selvfølgelig den rullen som har størst belastning når båten skal opp og ned. Det betyr at den rullen låser seg, og må skiftes til stadighet. Resten av rullene måtte også skiftes, de var for myke. Skivene på hver side av rullene hadde feil dimmensjon fra fabrikk, så rullene kilte seg hvis båten stod mer enn 0,001 cm skjevt på de. Oppsummert: IKKE fornøyd.

 

På forrige mindre båt hadde jeg først en Buster-henger. Den var lett og grei, hadde ELENDIGE hjullagre som ga seg selv om de aldri var i kontakt med vann. Hengeren vandret bak bilen hvis du skulle være uheldig nok til å komme over 60km/t. (Ubremset henger så greit nok) Hele hengeren måtte byttes en gang, da den ble rammeskjev. Båten veide 150kg mindre enn maks lastevekt...

 

Etter Buster-fadesen byttet jeg til BK. Den hengeren veide 70-80kg mer enn Buster, men var en fantastisk henger. Fulgte bilen som en drøm, behøvde ikke å bytte en pære på de fem årene jeg hadde den, bra vippe og en selvjusterende vugge som faktisk fungerte som den skulle.

 

Jeg har nok litt mer enn gjennomsnitlig antall kilometer per år på mine båthengere. Det blir fort noen tusen km per år. En ting har jeg lært; følg godt med på hjullagrene, selv om hengeren aldri har vært nærmere vannet enn kanten på felgen.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken HSS henger har du?

 

Oppgraderte akkurat fra Tysse 900kg til HSS 1200P.

 

Har kun sveivet båten på hengeren, (Nordkapp 17HT), ikke testet den langs veien eller ved vannet enda. 

HSSen virker solid bygget,men ser ut som det ikke er brukt skikkelige rustfrie bolter og nagler på den.

Grunnen til at jeg kjøpte den er at den har 7 kjølruller,6 sideruller,og lysbjelker man bare vipper til siden isteden for å knote med skiltbom og kontakt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper ikke en henger hvor jeg må demontere noe som helst når båten skal opp og ned. Jeg er for distre til det. :D En annen ting jeg ser på som et must er at man må kunne stå på skjermene.

Modellen jeg har heter R 1350P.

 

Kan legge til at hengeren står under presenning når den ikke er i bruk, den er ikke utsatt for regnvann.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I all negativiteten bør jeg kanskje nevne at jeg er veldig fornøyd med vinsjen på HSS-hengeren. Jeg kjøpte egentlig en el-vinsj da hengeren var ny, etter litt for mye melkesyre i armene fra tidligere kabinbåter. Men elvinsjen står fortsatt i boden, og der blir den stående. Det er nesten pussig hvor stor forskjell det er på ulike hengere og vinsjer når det kommer til melkesyrefaktoren, men den forskjellen skal man ikke kimse av når båten flyttes mye over landjorden. Jeg husker med gru hengeren min far hadde til sin Hansvik engang i tiden, man måtte virkelig kraftsamle for å få båten på hengeren. Jeg husker ikke hva slags henger det var, men all banningen sitter friskt i minnet 25 år etter. :)

Link to post
Share on other sites

Tredal må være tingen  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som mange andre har jeg fryktelig dårlig erfaring med både Gaupen og Tysse, det holder rett og slett ikke! Kablene er så underdimensjonerte at når du henter hengeren hos forhandleren og holder bremsen inne samtidig som du blinker deg ut fra parkeringsplassen så ser man spenningstapet på resten av hengeren i takt med blinklyset.... Nei, ingenting galt med kontakten på varebilen som trekker henger hver dag.

 

Ingen av mine har noensinne vært i saltvann med annet enn en cm av gummien, likevel hugger bremsene allerede etter en sommersesong og demperen i draget var allerede slapp i fisken etter 1. året.

 

Tredal er ok, men ikke premium på annet enn kjøreegenskapene, de er prima!

 

De beste båthengerene er etter min mening Svela, men det koster litt ekstra. Men hva er dyrest? Å kjøpe en skikkelig henger til 30.000,- eller 2 stk til 20.000,-? De har forøvrig LED lamper all over, de KAN gi melding på bilen (med 13 pol) om pærefeil pga lav motstand i diodelampene, Sprinteren min reagerer der nemlig. Spyledyser på nav og gangbord som gjør at man kan spasere seg en søndagstur langs hengeren uten akrobatikk for å feste på wiren :)

 

Til sammenligning så trekker jeg Brian James tilhenger daglig, vi har 3 stk i firmaet. Den eldste er registrert i juni 2011 og har rullet ca 200.000 km, nå strammet vi bremsene første gangen, og vi har enda ikke byttet EN ENESTE lyspære.... :) NOE kan dem i England, og disse er ikke bygget etter "that will do" prinsippet som enkelte andre produkter på hjul derifra er  :giggle:  Ifor Williams kommer på en god andreplass, MEN ingen av dem lager båthengere. Var mest for å sammenligne hvor vannvittig bra de er i forhold til Norske hengere.

Redigert av Brig'en (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med HSS men syns de ser temmelig solide og gjennomtenkte ut iallefall.

 

http://tilhenger.hssmysen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=173&Itemid=281

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har en hss boggie, og er meget fornøyd. Mange ruller, enkel og justere sidestøttene, og solid gangbru og skjermer. Enkelt å dytte lysene ut til siden istede for å demontere hele lysbjelken..

Synes også det meste virker solid på den til mitt hobbybruk....

 

Skal kjøre tur retur Trondheim -Kristiansand i sommer så da får den kjørt seg;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...