Jump to content

Cobra 900 offshore Motoranbefaling


cdipower

Recommended Posts

Hei !

 

Skal motorisere en Cobra 900 offshore og lurer i den sammenheng på om noen har forsøkt med Volvo D6 i disse ?

 

Min lokale VP forhandler mener det skal gå. Har hørt rykter om noen har satt D4-300 i disse.

 

Er det noen som har erfaring med dette ver snill å gi beskjed

Vovlo D6 tørrvekt 750 kg

Volvo D4 tørrvekt 670 kg

Yanmar 8LV tørrvekt ca 550 kg

Mercruiser 4.2 tørrvekt ca 550 kg

 

Noen som har anbefalinger og komme med ?

Jeg haller mot Volvo men er også veldig interisert i Yanmar 8lv 370 :)

Link to post
Share on other sites

V8 diesel er konge. Spesielt hvis det er singelmontasje og det er begrenset lengde i motorrommet.

Mercruiser/VAG 4,2 V8 TDI-370 er også et godt alternativ. Eller Mercury Diesel som de nå kaller dem.

Hvis det var rekkesekser Mercruiser 4.2 du mente i innlegget ditt ?

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mente egentlig rekkesekser diesel basert på Cummins motoren.

 

Min erfaring med VAG produkter er ikke akkurat tilfredstillende. Derfor er denne motoren uinteresant.

De lager ikke ting som varer....

 

Yanmar derimot har jeg tro på. Noen med erfaringer ang 8LV ?

( det er vekt som vanskeliggjør D6 i denne båten og D4 vil jeg egentlig ikke ha da den er 4syl :p )

Link to post
Share on other sites

Mercury/Mercruisers QSD 4,2 liter er nok ikke en Cummins motor, men en italiensk VM Motori-konstruksjon med opphav i den velkjente drøyt 20 år gamle 4,2 literen som igjen var utviklet fra 3.6 literen som BMW Marine markedsførte på 80-tallet (marinisert av BMW Marine).

Den kom med direkte dieselinnsprøytning og elektronisk styrt dieselpumpe i 1997 og i 300 hk-utgave allerede i 2002.

Den hvitlakkerte moderniserte utgaven med common rail innsprøytning kom vel i 2006. Det er vel 350 hk-utgaven du tenker på?

 

Kunne også ha tenkt meg en 8LV ja :smiley:

Men det er tydeligvis ikke solgt så mange av den ennå. Det blir vel et oppsving nå når hk-avgiften er borte.

Båtmagasinet testet jo D6 mot 8LV og 4,2 TDI-V8 i Aquador for et par år siden.

Konklusjonen var vel egentlig at 8LV var det beste valget for de fleste når både vekt, støy og pris ble tatt i betraktning..

D6 var nok best på støy og forbruk men mye tyngre og dyrere.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er nye motorer det er snakk om så heter den QSD 4,2-320 eller 350 som du ser i bildet over.

Mercruiser D-tronic var en benevnelse som kun ble brukt på 4,2 liter 250 hk fra 1997 til ca 2003 (samt 7,3 D-tronic 300 V8 som forsåvidt var en møkkamotor).

Så ble de hetende CMD 4,2 ES i noen år med 250-320 hk før de hvite QSD 4,2 etterhvert tok over med 270-350 hk..

 

Mercruiser hadde et samarbeid med Cummins i noen år men det var kun de større dieselmotorene fra 5,9 liter og oppover som var Cummins-produkter.

Resten var som før VM Motori, ispedd Isuzu 1,7 og International Harvester/Navistar 7,3 V8 og etterhhvert noen VAG-motorer i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...