Sjøtunga Startet 22.November.2014 Del på Facebook Startet 22.November.2014 Slik ser det ut der min 2-bladete foldepropell en gang satt på mitt Volvo Penta 110S seildrev.Hvordan kunne det skje?Hva gjør jeg for å unngå at det skjer igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Det er slikt som skjer med den slags innretninger. Ikke mye du kan gjøre for å forhindre. Annet enn å sjekke at vulkingen er OK når båten er på land. Og neste gang, kjøp propell som ikke har samme konstruksjon, om det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Jeg har opplevd nøyaktig det samme. Det er sannsynligvis en gammel Volvo stålpropell. Denne er ute av produksjon for lenge siden og skal du ha noe tilsvarende nytt, blir det en bronsepropell. Jeg har snakket med 2 andre som har opplevd det samme, så dette blir da det 4. tilfellet jeg kjenner til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Fin anledning til å få seg en moderne foldepropell. Kanskje nissen har en med seg en til deg i år? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Her var det ikke mye trøst å få, nei Du kan legge på til 5 tilfeller, eivindch, for forrige eieren av båten min opplevde også dette. Er det virkelig bare vulkaniseringen som holder propellen på plass? Det frister lite å bruke masse penger på en bronsepropell, i så fall. Hva mener du med "en moderne foldepropell", Lazyjack? Og har du nissekostyme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Det er vulkaniseringen som holder propellen på plass. Kvalitetssaker har ikke vulking av navet så vidt jeg vet. Forrige båten hadde foldepropell i messing (bronse?) og den var 'massiv'. Det var til en Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Da er vel den hylsa som sitter igjen på akselen en del av propellen, da? Og da er det kanskje håp om at det er mulig å kjøpe "kvalitetssaker" til VP 110S også? Er det andre enn VP som lager propeller til VP S-drev? Noen som kan lede meg i riktig retning her? Dette har jeg lite greie på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Det som sitter igjen er propellbosset. Dette sitter med spline på propellakslingen. Av med splint, skive og mutter. Deretter skal bosset kunne trekkes av. Mulig det sitter som sveist fast om det har sittet lenge. Jeg pleide å sette inn splinen med vannfast fett. Prøv å Google litt på 'Gori'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Mange fine prdukter i blank messing å velge i, alle fabrikantene leverer modeller som passer ditt drev: Autoprop, VP, Maxprop, Flexofiold med flere. Jeg har en trebladet Flexofold men tobladede varianter er biligere og under de fleste forhold tilnærmet like bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Kjøper man disse rett fra fabrikken? Er propellen din konstruert slik at den ikke bare faller av uten forvarsel, Lazyjack? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Er det virkelig bare vulkaniseringen som holder propellen på plass? Vulking kan være greit nok det. Jeg sitter men en propell som overfører 225 hk foran meg. Vulket den og. Men så vidt jeg vet er det bare den billige Volvo propellen som er vulket. Ny type Volvo foldeprop. Gadd ikke bry meg med foldeprop når jeg byttet motor. Gikk for fast 2-bladers Volvo "IOR" prop istedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 For noen år siden solgte jeg en vp foldepropell. Tipper den var fra 80 tallet. Bladene var av stål. Bosset var helt tydelig kun vulket til "senter". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 26.November.2014 Del på Facebook Svart 26.November.2014 Det er mange som har skiftet fra to-bladers til tre-bladers foldepropell, så det er bare å finne dem. Den gamle ligger i garasjen deres og venter på deg. Jeg kjøpte en brukt til mitt 120s drev for 2000,.- for et og et halvt år siden. Fant den på finn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 27.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2014 Takk for tipset, RSL. Vet du (eller noen andre) om propeller fra 100S, 110S og 120S drevene kan brukes om hverandre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 28.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2014 Hm. Når to forskjellige propellkalkulatorer forteller meg at jeg skal ha propell 15/9, og det jeg kan velge mellom er 15/8 og 15/10, hva tar jeg da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Ta den største, hvis du ikke har en 'veldig tung' båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 Kan noen bekrefte at en MD11C med 110S seildrev skal ha en venstreroterende propell? (Båten står i vinteropplag på et litt utilgjengelig sted...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Jeg er alltid litt svak for disse http://www.kiwiprops.co.nz/cms/index.php Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 13.Desember.2014 Del på Facebook Svart 13.Desember.2014 15x9 propell for vp drev http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50362459&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 "Annonsen er slettet" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 5.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2015 Jeg har nå funnet en propell som ligner veldig på den Njal viser bilde av over her, bortsett fra at denne har bronseblader. Sett forfra ser den ut som på bildet under. Jeg antok at det som er tæret på bildet er sinkanoden, men har kommet litt i tvil fordi det ser ganske annerledes ut enn på Njals bilde, og fordi det ikke vises noen sinkanode på tegningen over delene til denne propellen (som er stemplet med delenr 872600 se tegning her). Er det noen som har noe fornuftig å si om dette? Har denne propellen sinkanode? Er den i så fall mulig å få kjøpt? Den har sittet på et VP MS25S drev tidligere, og jeg tolker det jeg sett av dok at den også skal passe på mitt 110S. Kan noen bekrefte det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.