Jump to content

Hei! Råd angående helårsboende i båt - båttype - tromsø


Rocksolid

Recommended Posts

Hei,

 

Helårsboende i båt på nordlige breddegrader, er det galskap eller er det gjennomførbart med et budsjett på 100-150k? Er for tiden student i Tromsø og det skal jeg være i noen år fremover. Bor for tiden i en leilighet alene, det er som de fleste vet ganske dyrt. Grunntanken er vel å spare mest mulig for å kunne jobbe minst mulig. Bor helst alene så kollektiv styrer jeg unna i den grad det er mulig.

 

Når det er sagt, holder budsjettet eller blir standaren for dårlig for at det skal være gjennomførbart? Trenger et sted å sove, koke en kopp kaffe og med tilgang på WC. Skal det være aktuellt for meg må det bli i en havn nært sentrum, da har jeg tilgang på dusj via treningsenter. Har sett på seilbåter og cabincruisers, utfordringen med seilbåt er lite erfaring og ståhøyde/sengeplass da jeg er 190+. Er stålbåt noe som kan vurderes? Nå tenker jeg på utfordringer med kondens / holde varme vinteren igjennom. Har noen en formening om hva det koster av strøm å holde varmen vinteren igjennom? Grovt regnet.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?page=3&price_to=160000&length_feet_from=25&sort=1&no_of_sleepers_from=1&ref=fas&finnkode=52574249

 

Alt av tanker, råd og tips blir satt pris på! Takk for din hjelp og tid!

Link to post
Share on other sites

Hei,Helårsboende i båt på nordlige breddegrader, er det galskap eller er det gjennomførbart med et budsjett på 100-150k?

Galskap eller fornuft - det er en subjektiv sak :-) Jeg vet ikke hvordan det er nå for tiden, men da jeg studerte i Tromsø fikk vi nøkkelkort og døgnadgang på universitetet, og det var dusjer der. Dersom alt man trenger er et sted å sove, så trenger ikke standarden være så høy - og det blir aldri -14C i en båt som ligger i sjøen. Jeg har aldri bodd i båt, men jeg har oppholdt meg en god del i en 24' seilbåt (som kostet meg 35k) med "hjemmehavn" i bøye utenfor Hamna ... både sommer og vinter, uten fungerende oppvarming.

 

Det bør være mulig å få tak i en seilbåt med ståhøyde for den summen, men mulig du må lete mye.

 

Det er synd det er så få muligheter for å fortøye båten like ved universitetet.

 

Klesvask kan være en utfordring.

 

Husk på at med en cabin cruiser går det med mye drivstoff dersom du skal ut på tur - og det vil du gjerne, det ville være dumt om studentbudsjettet ikke tillater bruk av båten!

 

Forøvrig: http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_båt

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar tobixen!

 

Har fått en del gode venner her allerede så klesvasken løses uten problem:-) Adgangskort og dusj finnes på UiT, hørte om en student som lå et år under brua i byen, bra beliggenhet. Polarhamna?

 

Det er et godt poeng med drivstoffforbruk, en seilbåt hadde aboslutt vært å foretrekke, må nok utvide søket litt da utvalg nordpå er begrenset. Kanskje seile opp en fra Oslo området etter vinteren.

 

Bo i båt for meg høres ut som drømmen! Jo mer jeg tenker på det, jo mer kicker jeg på det.

Link to post
Share on other sites

Finn deg en seilbåt på minimum 30 fot fra tidlig 80-tallet. Fra 32 fot et det som oftes eget avlukke til toalett.

 

Så tar du en skikkelig økt med å rive ned gammel skrogtrekk og kler 10mm skrogisolasjonsplater, lukket celleskum, i skrogsiden, gjerne også i taket, om du kommer til. Slike plater har se hos maritim. Eventuelt noe som heter Armaflex.

 

Det gir en betydelig varmere båt, mindre kondens og ikke så store krav til dieselvarmeren eller el- forbruk.

 

Det er viktig for deg med en båt med mest mulig ståhøyde. Det er slitsom for nakken om den er for lav under taket.

Jeg er 189 høy og bodde 6 måneder i min comfort30.

Ved trappa/ bysse/ luka er det full ståhøyde. Så blir det lavere. Køyene er 2meter, styrbord salongbenk er godt over 2 meter.

 

Så må du lage deg ei skikkelig køye, en skummadrass og spilebunn under.

 

Så må du ha en kjøleboks som er kompressorkjølt. Det blir dyrt å kaste mat. Så var det kokemuligheter. - om du har god strømtilgang. Så finnes det tynne, enkle induksjonskokeplater... Som alternativ.

 

Om du finner en båt med en god cockpitkalesje, så er det gull verdt i forhold til en båt uten. Da får du en mye "større" båt. -et helt rom ekstra. Det blir tørrere ombord og en plass å kle av deg yttertøy.

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på 28 fots seilbåter, maxi/beneteau/omega/gibsea, alle virker egentlig bra, men er 32 ft er kanskje optimalt med tanke på helårsboende. Har forstått at det krever litt ombygning for køye og hyller for klær slik at man unngår fukt. Med andre ord blir dette et vårprosjekt for å bo inn båten og ha hele sommeren på forberedelser.

 

Den på nesna er nok ikke et dumt alternativ, litt i overkant av hva budsjettet tåler.

 

Takk for tips Eureka!!:)

Link to post
Share on other sites

Fukt styrer du med en god avfukter, som Meaco DD8L. Still den inn på 50% RF og problemet er løst.

 

Pruter du den maxien litt, så bør det vel gå :) den har såpass mange viktige oppgraderinger, særlig motor, at den også vil være lettsolgt om båtboerlivet ikke går.

Ny motor koster rundt 100tusen med alt. Cockpitkalesje 15tusen alene.

Link to post
Share on other sites

Når du vurderer havn, bør du ikke kun se på avstand til skole. Tenk deg også om mtp hvor det er lunest / tryggest å ligge på vinterstid. Hør gjerne med andre som har erfart overvintring i aktuelle havner.

 

Har en nevø som bodde i seilbåt et skoleår i Kristiansand. Var nok ikke like idyllisk som han hadde trodd. Kaldt ombord, vind som førte til stadige utfordringer med fortøyninger, ut på nattestid i uvær for å sikre / ordne / reparere. Regner med forholdene i Tromsø vinterstid ikke er bedre i hvert fall.

 

Mange flotte stunder også, men du bør være forberedt på at det kan være mer krevende enn en ordinær hybeltilværelse.

Link to post
Share on other sites

Takk for fler råd og tips

 

Jeg har fått pris på passende båtplass i skattøra marina, 1000 kr/mnd med egen måler til landstrøm. Som det blir sagt, det er helt sikkert en del utfordringer vinterstid og spesielt i tromsø. Skal sjekke opp litt bedre med havna, og om det er fler som overvintrer der.

 

Fler synspunkter angående denne? Stor trygg seiler med ruffhøyde på ca 195! (Stor fordel for meg)

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?length_feet_to=33&price_from=60000&location=20019&location=20018&price_to=200000&class=2188&length_feet_from=28&sort=1&ref=fas&finnkode=52787604&searchclickthrough=true

 

 

Takk igjen:-)

Redigert av Rocksolid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville satset på en motorbåt, godt å ha utsyn når man sitter inne. Drivstoff kostnader trenger ikke være høy hvis man har en saktegående båt. Vil anbefale deg en isolert båt og som gjerne har reflex ovn, det gir en lun og god varme.

En seilbåt ligger normalt dypere i sjøen og trekker derfor bedre effekt av Vanntemperaturen, som er langt mer stabil en luftemperaturen, noe som igjen er viktig å tenke på spesielt ved vinteropphold i båt.

 

Jeg bor ikke i båt, men vi bruker ihvertfall seilbåten hele året, noe vi ikke gjorde med hverken snekka eller daycruiseren. Men så var de mer åpne også enn det seilbåten vår er.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt ligger normalt dypere i sjøen og trekker derfor bedre effekt av Vanntemperaturen, som er langt mer stabil en luftemperaturen, noe som igjen er viktig å tenke på spesielt ved vinteropphold i båt.

I Tromsø pleier det å være rundt -4C vinteren igjennom, og det svinger ikke så veldig mye - men utetemperaturen kan tidvis komme ned i -14C når vinden kommer fra nordøst og det er lange perioder med skyfri himmel.

 

Golfstrømmen varmer mye - sjøen holder nesten alltid noen plussgrader.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er litt bekymret for kondens tromsøværet tatt i betraktning, kjedelig å finne ut av det blir for tøft i midten av januar. En ting er sikkert, dieselbrenner med høvelig tank må finnes, kan bli halvmorsomt ved strømbrudd uten. Motorbåt faller bort, både dyrt og sikkert vanskeligere å holde varmen, men hovedsakelig på gunn av seilingen i seg selv! Blir en fin sommer i alle fall

Link to post
Share on other sites

Kjøp en http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e - prisen har hoppet litt mellom NOK 1300 og NOK 2000, så kan lønne seg å vente litt ;-)

 

Evt en billig avfukter på Biltema eller Jula, men de er ikke på langt nær like effektiv under lave temperaturer.

 

Ellers er det viktig med isolasjon. Jeg har sett en båt hvor man rett og slett hadde kjøpt en sånn isolasjonsmatte på byggevarehandel og slengt oppå dekk. I mørketiden kan man jo gjerne dekke over vinduene også med isolasjon, det er jo ikke særlig dagslys som kommer inn uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...