Jump to content

Bruke våtdrakt som varmedress om vinteren


Olsenmann

Recommended Posts

takker for svar så lengt :-)...brukte det litt jeg og på sjøen nå, følte ikke det ble så klamt, men følte jeg ble litt rar i kroppen etter noen timer, tenkte på at det måtte være for at kroppen ikke fikk puste skikkelig.

Ellers er jeg skeptisk at en vil holde varmen noe særlig ved slik vanlig "billig" varmedrakt med flyteelement hvis en faller uti, derfor tenkte jeg at den våtdrakten måtte prøves ut

Link to post
Share on other sites

En god våtdrakt (ikke europris) er mye tryggere enn det meste annet. Har brukt det noen ganger når det ville bli svømming i isvann på turen. Nå bruker jeg heller tørrdrakt. Men på sjøen klarer jeg meg med ull under og vanntett ytterlag. Har ingen planer om å havne i sjøen når jeg er på havet. Sjansen for å overleve det er litt for liten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som tidligere jolle og brettseiler har jeg hatt en del hele dager med våtdrakt, det går greit nok det. Men stinker jo en del etterhvert... :-)

 

Om jeg i utgangspunktet var 100% sikker på å holde meg tørr så hadde jeg kanskje prøvd med superundertøy under for å bedre komforten. Når jeg seilte så var det kun underbukse da tøy under ikke har noe for seg om en plumper og blir våt.

-------

 

Hadde forresten en hel "oljedress" i en periode når jeg seilte jolle. Tapet den ved føtter og hender og holdt meg tørr som bare det, men den var litt "pløsete" og fukta bygde seg opp innvendig over tid.

 

En hel oljedress hadde jo egentlig vært noe i ordentlig grisevær på sjøen. Finnes det å få kjøpt?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når jeg begynte med jolleseiling, for ca 100 år siden, var det ikke enkelt å oppdrive vanlige våtdrakter. Da var det ikke helt uvanlig at vi fikk tak i brukte dykkerdrakter som på ymse måter ble modernisert for jollebruk. Husker jeg hadde en dykkerdrakt, mener den var 5mm, og som var et helvete å ha på.

 

Vet ikke hvor gode 4-5 mm drakter er å ha på i dag, sikkert kommet mange forbedringer de siste 30-40 årene :-), men i gamledager var de draktene ikke noe særlig.

------

 

Ang. overlevelsestid i vannet så har jeg nå tro på at det vil kunne hjelpe en god del, også på vinteren. På vinteren er vel tiden opp mot timen før man er ferdig,, alt etter hvor feit man er osv. Om man er sånn passe spekka, har våtdrakt og ellers godt med klær og vest så må det kunne hjelpe en del.

 

RS anslår ca 2 timer med vanlige klær og vest i fosterstilling og 5 graders vann. Klarer en å strekke det til 3 timer pga våtdrakt så hjelper det mye.

 

Men å ramle i sjøen på vinteren straffes jo veldig ofte med døden så...

Link to post
Share on other sites

Bruk tynn ull under, mye varmere når en blir våt enn superundertøy. Mer behagelig enn å ha våtdrakt rett på huden. Og eliminerer lukt.

 

Å hevde at europris vådrakter er ok tyder enten på at dyre drakter ikke er prøvd eller at en ikke har vært avhengig av at de fungerer. Jeg betaler gladelig 10 ganger mer for en drakt som er bra.

Link to post
Share on other sites

De som innbiller seg at 4mm neopren i vannet midtvinters har den aller minste likhet med "komfort" anbefales å teste det ut under velkontrollerte forhold, dvs med et mannskap på minimum to personer med tilgang til egnet redskap til å få en halvt ihjelfrosset kjøttklump på land/i båten i løpet av sekunder, samt et oppvarmet hus VELDIG nær, evt oppvarmet kabin i båten...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det må jo være praktisk å bruke våtdrakt under klærne, faller en uti så er det oppdrift og en holder varme lenge i vann, selges billig,...eller er dette ugunstig f.eks. vil huden puste for lite i denne når en er i båt?

Jeg stusser litt på den. En våtdrakt er jo primært beregnet for dykking sommerstid, den skal ikke gi noe særlig oppdrift, og gir ikke noe god isolasjon. Jeg har en billigvariant med korte ermer og ben - jeg kan ikke si den gir særlig mye mer enn allminnelig badebukse, men jeg er kanskje litt bedre beskyttet dersom jeg skulle komme i kontakt med en brennmanet. Jeg burde nok vurdere å prøve en "skikkelig" våtdrakt, men skal man i vannet vinterstid er vel uansett tørrdrakt det eneste som duger.

 

Så har man redningsdrakter (aka "overlevelsesdrakter"), de er med isoporinnlegg slik at de flyter. De mest ekstreme ligner nesten på romdrakter og er kun ment brukt ved nødsfall, mens andre er ment å kunne brukes som varmedress vinterstid. Jeg har selv prøvd å hoppe utti vannet med en slik, med klær under. Dette var Nord-Norge, hvilken sesong det var husker jeg ikke, men det var kaldt både i lufta og i sjøen. Jeg ble selvfølgelig våt fra topp til tå, men det var behagelig å ligge i vannet med den. Dersom sjøen er kald nok gir det omtrent ikke mening med noe påbud om vanlig redningsvest fordi man uansett fryser ihjel innen få minutter - men med en redningsvest tror jeg at man kan overleve i flere timer, sikkert nok til at man får svømt i land dersom man ferdes i kystnære strøk og været ikke er for gufsete.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilbrakt mye tid i våtdrakt og synes ikke det er noe stort plagg til annet enn vannlek. Man må jo ned til skinnet før drakten tas på, problematisk med dobesøk, blir lett til at det klemmer litt både her og der med dårlig blodsirkulasjon osv. Om det er stor sannsynlighet for at man havner i sjøen ville jeg satset på en tørrdrakt. Om det er liten sannsynlighet heller kjøpe en flytedress.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tja, jeg vet av erfaring/brettseiling at jeg kan være våt i timer med en god våtdrakt i situasjoner der jeg ellers ville frosset balla av meg relativt kjapt. Den er laget for å holde varmen når en er våt og det virker.

 

Oppdriften varierer nok litt men når jeg har snorklet med hel våtdrakt har jeg brukt 1kg bly for å komme i null. 1kg høres lite ut men dett er akkurat forskjellen på å måtte trø vannet og flyte komfortabelt uten å trø, en opplever det som å flyte godt.

.....

 

Men selvsagt er tørrdrakt tingen hvis man først skal kjøpe nytt.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her er det vel snakk om å være tørr i normalsituasjonen, og ha glede av våtdrakten dersom man faller i vannet vinterstid. Jo mindre vann man er borti bedre er det, så evt kan man jo vurdere en semidry-våtdrakt. Men uansett er det et svært lite praktisk antrekk å ha for annet enn å være i vannet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at våtdrakt isolerer meget godt. Jeg har selv prøvd rafting om våren i en elv med smeltevann, og tilbragte faktisk en del tid i vannet uten at det var noe problem. Det er selvfølgelig iskaldt med en gang man hopper uti, for da fylles drakten med kaldt vann. Men poenget med en våtdrakt er at den hindrer sirkulasjon av vann nær huden og holder på det samme vannet hele tiden. Det vannet du da er i kontakt med vil varmes opp av kroppsvarmen og det gjør at man kjøles ned mye langsommere enn om vannet hadde fått sirkulere fritt, ettersom man da i praksis ville vært i direkte kontakt med vann på bare noen få grader hele tiden.

 

Vanlige klær begrenser også sirkulasjonen til en viss grad, men ikke like effektivt som en våtdrakt. Når man faller i kaldt vann er det derfor to ting som gjelder. Hvis du kan komme deg opp igjen med en gang, må du gjøre det så fort som overhodet mulig. Det tar ikke lang tid før blodet forlater musklene og da slutter de å fungere. Hvis du ikke kan komme deg opp, må du prøve å holde på varmen og det betyr at du må bevege deg minst mulig. Derfor er det faktisk i kaldt vann at redningsvesten har mest for seg. Den tillater deg å krype sammen i fosterstilling for å holde på varmen. Uten redningsvest må du bevege deg (svømme/trå vannet) for å holde deg flytende og denne bevegelsen medfører at vannet sirkulerer og du vil kjøles ned mye raskere.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at våtdrakt isolerer meget godt. Jeg har selv prøvd rafting om våren i en elv med smeltevann, og tilbragte faktisk en del tid i vannet uten at det var noe problem. Det er selvfølgelig iskaldt med en gang man hopper uti, for da fylles drakten med kaldt vann. Men poenget med en våtdrakt er at den hindrer sirkulasjon av vann nær huden og holder på det samme vannet hele tiden.

En overlevelsesdrakt har samme funksjon - den er også relativt tettsittende i alle åpninger slik at vannet ikke får sirkulere vekk varme. Ettersom den ikke er tettsittende, vil man nok få en del "intern" sirkulering og varmetransport, mer vann som må varmes opp og større areal som man mister varme gjennom. Til tross for dette, jeg tror nok at en overlevelsesdrakt med ullklær over er vesentlig bedre egnet for å holde på varmen til en uheldig MOB enn en våtdrakt. Som sagt, min erfaring (slik jeg husker det) var at det bare var morro å ligge i vannet da jeg testet ut overlevelsesdrakt med "allminnelige" klær under i Tromsø.

 

Jeg har en billig våtdrakt, og jeg føler ikke den gir stort mer enn om jeg hadde badet naken. Jeg hadde en situasjon i tidlig oktober - jeg forsøkte å fiske opp en teine med den store båten i kuling og tauet til teina satte seg fast i roret. Termometeret viste at det fortsatt skulle være badetemperaturer i vannet, men til tross for dette og våtdrakten ... det var kaldt!

 

Det er vel litt med våtdrakt i vannet som med vindtett jakke i vind eller regnjakke i regnvær - det beskytter litt, men gir ikke fullgod isolering i seg selv. Jeg stiller meg undrende til at en våtdrakt kan "isolere meget godt", man har jo fortsatt iskaldt vann som effektivt fjerner varme fra overflaten av et tynt lag med våtdrakt - akkurat som at kald, kraftig vind fortsatt vil stjele varme fra overflaten av en tynn, vindtett jakke. Går man uten andre klær på enn en tynn vindtett jakke ute i en kjølig storm, så fryser man fort.

 

Ellers har vel omstendighetene mye å si. Når man plutselig faller i vannet under rafting med høyt adrenalinnivå "rekker" man kanskje ikke tenke like mye på at vannet er kaldt som når man står på badestigen og prøver å komme seg under :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vannet som trenger inn i våtdrakta er kaldt som f... men etter en stund så lunker det seg. Så om minnet er hvordan det er det første minuttet og to etter at man går i vannet med våtdrakt så stemmer det, man blir ikke varm.

 

Når det er sagt så tror jeg kanskje ikke jeg noen gang har prøvd en virkelig billig våtdrakt. Er jo ikke noe jeg kjøper hvert år, men de få gangene jeg har kjøpt så syns jeg det har vært dyre greier. Så kanskje dyrt er bedre..?

Link to post
Share on other sites

For all del, en overlevelsesdrakt er det beste om man havner i kaldt vann og ikke kan komme opp igjen med det første. Den typen overlevelsesdrakt jeg har prøvd er jo helt vanntett, så hvis man skaffer seg en slik som passer godt slik at det ikke lekker vann inn ved halsen eller mansjettene, kan man overleve i flere dager. Ettersom drakten er helt tett, holder den på en god del luft også, så oppdriften blir god, så god at man faktisk må anstrenge seg for å få bena ned slik at man er i stående posisjon når man skal klatre opp av vannet. En slik drakt har også en egen pustelunge som gjør at man kan trekke pusten selv om man er under vann. Noe som visst nok er et problem når man faller i kaldt vann er at man automatisk gisper etter luft. Er man under vann når dette skjer, fyller man lungene sine med vann der og da. Men en slik overlevelsesdrakt med vams er jo ganske kostbar sammenlignet med en våtdrakt av god kvalitet.

 

Ellers er det helt riktig som Pinkvin sier, at våtdrakten ikke vil hindre deg i en særdeles kald opplevelse med en gang du hopper uti. Men det betyr ikke at den isolerer like dårlig som en vindjakke. En våtdrakt isolerer faktisk veldig bra. Som sagt fungerer den på den måten at vannet du er i kontakt med ikke sirkulerer. Dette gjør at vannet som holdes inne i våtdrakten etterhvert vil varmes opp av kroppsvarmen og så er det ikke kaldt lenger. Men før man kommer så langt, må må drakten mettes med vann. Med mindre du gjør dette ved å ta en varm dusj, vil dette nødvendigvis bli en kald opplevelse fordi det tar litt tid å varme opp vannet. Så de første sekundene er en våtdrakt like kald som om man ikke hadde på seg noe som helst. Men etterhvert som vannet varmes opp, blir det vesentlig bedre. Det er ikke slik at iskaldt vann fjerner varme fra overflaten av et tynt lag med våtdrakt, dersom man har en ordentlig våtdrakt. Hele poenget er jo at mens man varmer opp det vannet som er i kontakt med kroppen, overfører man svært lite varme gjennom våtdrakten. Resultatet blir at det iskalde vannet på utsiden bare vekselvirker med den iskalde overflaten av våtdrakten og varmetapet blir dermed ganske lite. Litt varme taper man jo, men ikke mer enn at kroppen kan generere nok varme til å holde kropstemperaturen opp en god stund. For min del var det ikke noe problem å holde varmen i en time, hvorav rundt halve tiden ble tilbragt i iskaldt vann. Og da hadde jeg bare føtter, hender og hode. Har man våtdrakt med hette, sko og hansker tror jeg nok man kan overleve i timevis i iskaldt vann.

Link to post
Share on other sites

Vi bølgesurfet om vinteren i tykke neoprendrakter. Da også med sokker, hansker og hette. Det var knapt kald i det vi gikk ut engang, og kunne holde på i timesvis. At en god drakt vil hjelpe i kaldt vann er jeg derfor overbevist om.

Men jeg har og vindsurfet med europrisdrakt, om sommeren, og i moderat vær der mann ikke havnet i vannet ble det varmt og klamt, så å ha det på hele tiden når mann er tørr tror jeg man fort går lei.

 

Når jeg padler, bruker jeg tørrdrakt. Den har ihvertfall i litt vind en viss pustende effekt. Som sagt padler jeg i den. Men den er ikke særlig varmeisolerende. Forrige helg hadde jeg både ull underst og genser under, men måtte ha en ekstra jakke på utpå også etterhvert. Hvordan den er å bade med i kaldt vann er utestet, men jeg antar at mann med isolerende klær inni har en stund på seg før det er slutt...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...