Jump to content

Eldre autopilot fra Honeywell og Tenfjord, kan den brukes?


Bisse

Recommended Posts

Dette sitter i båten min, en Tresfjord 29. Tidligere eier har opplyst at det har sittet en autopilot i båten. Utstyret ser ganske bra ut. Står Honnywell og Tenfjord på utstyret. Kan det fortsatt brukes?

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Eldre autopiloturstyr, kan det brukes. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".

Alle må vennligst lese disse før man poster.

 

Redigert av Bisse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utstyret som viser på bildene er en hydraulisk pumpe med magnetventiler

Hydraulisk styresylinder

+ feedbackpotmeter.

 

Hydraulikken skulle gå an å teste, men det må være en ekspansjonstank tilkoplet til dette.

Sjekk om her er (riktig) olje fyll på.

Få elmotoren til å gå, magnetventilene kan opereres manuelt for å teste hydraulikken.

Kopler du spenning på en magnetventil om gangen så får du se om de virker.

 

Feedbackpotmeteret (hvis det ikke er endebrytere) tror jeg du bør avskrive ved montering av ny autopilot.

Dette bruker å passe til den piloten det er lagert for.

 

Virker hydraulikken så eier du den dyreste delen i autopilotanlegget.

Test hydraulikken :-)

Link to post
Share on other sites

Skal koble på strøm og teste. Skal man høre at pumpa går? Skjønte ikke dette med ekspansjonstank? Den hydrauliske styringen er jo koblet til systemet. Et det ikke da bare å sette på strøm og se om noe beveger seg?

 

bilde

 

På bildet ser vi en slange med olje som kommer fra rattet, de to svarte slangene går til hydraulikken. Ut fra Tenfjord-saken går det også to slanger til hydraulikken via to kuleventiler som er åpne. Vil da tro at de to svarte slangene er "retur" til styresnekka/rattet.

Redigert av Bisse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det siste først: Slangen som går til rattet er nok "ekspansjon".

I ett hydraulikksystem må man ha entank å ta imot den oljen som blir til overs når styresylinderen går sammen, og ett sted og hente den når den går ut igjen: ekspansjonstank. Volumet i systemet endres.

 

Her på dette anlegget skal nok pumpa gå hele tiden, dette er ikke så vanlig på små styreanlegg, men vanlig på større anlegg.

Får du pumpa til å gå, trykk på hendlene på magnetventilene (som vises på bildet) en om gangen.

Da skal pumpa drive sylinderen ut eller inn.

Hvis denne testen "bestås" kan du sette spenning på magnetventilene , fortsatt en om gangen.

Det er disse magnetventilene som skal tilkoples autopiloten.

Link to post
Share on other sites

Setter du spenning på elektromotoren så skal du vel høre at den begynner å surre. Rorføleren har du vel ikke bruk for. Den kommer med autopiloten du trenger å kjøpe. Autopiloten gir kun signal til elektromotoren om den skal: 1, gå den ene veien. 2, gå den andre veien. 3 ikke gå i det hele tatt.

 

Hulda har autopilot fra Raymarine og 'rorkjøringsdel' fra Robertson (linjærhydraulikk). Funker absolutt helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

Setter du spenning på elektromotoren så skal du vel høre at den begynner å surre. Rorføleren har du vel ikke bruk for. Den kommer med autopiloten du trenger å kjøpe. Autopiloten gir kun signal til elektromotoren om den skal: 1, gå den ene veien. 2, gå den andre veien. 3 ikke gå i det hele tatt.

 

Hulda har autopilot fra Raymarine og 'rorkjøringsdel' fra Robertson (linjærhydraulikk). Funker absolutt helt utmerket.

 

Dette er vel ei pumpe som skal gå konstant når det settes strøm på den? Autopiloten bestemmer kun hvilken ventil som skal aktiveres for å kunne svinge babord eller styrbord.

Link to post
Share on other sites

Settet inneholder computer, rorføler, styringsenhet (den med skjerm) og jeg antar (vel og merke antar) at den sorte boksen med lang ledning er kompass. Så vidt jeg kan skjønne skulle dette kunne gå å få til å fungere. Sjekk at amperen på motoren ikke overstiger kapasiteten til computeren.

 

Da skulle det bli temmelig parallelt til det jeg har montert. Noen systemer greier seg vel uten kompass, kjører vel da kun etter GPS. Hulda har kompass (rategyro).

Link to post
Share on other sites

Dummet meg litt ut der. Pumpen er vel en kostantroterende sak. Og kurscomputeren skal kun styre ventilene. Da synker naturligvis kravet til ampere til et meget behagelig nivå. Sjekk om den 'sorte boksen' på e-bay er et kompass. Du bør absolutt ha kompass for å styre autopiloten, helst s.k. rategyro som vil gjøre båten mer kursstabil spesielt under utfordrende forhold som medsjø.

 

Jeg antar at den 'rorføleren' som sitter montert hos deg i dag gir stoppsignal til systmet, altså en elektrisk rorstopper. Den vil ikke ha noen funksjon i forbindelse med en moderne autopilot som har egen rorindikator.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som kan slås fast er at du har en styremaskin fra Tenfjord. Og det er ikke billigsaker. Sitter i halve fiskeflåten.

Navnet Tenfjord eksisterer ikke lenger. De er som så mye annet langs Vestlandskysten kjøpt opp av Rolls-Royce.

Det er et serienummer slått inn på pumpa. Det er kanskje verdt en telefon og spørre.

De holder til i Halal Haram utenfor Ålesund.

Det som også kan slås fast er er at du har en headingsensor fra VDO. Riktignok av litt eldre tapping.

Og VDO er heller ikke hvemsomhelst. Kjører du MB, Audi eller BMW kikker du på et instrumentpanel fra VDO.

Har du et rundt instrument ombord merket +/- 40 eller 0-360?

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som om det kun er hjernen og kontrollpanel som mangler. Gjør et siste forsøk på å finne ut hva slags autopilot som har sittet i båten, og ev se om jeg kan få tak på det jeg mangler,da all kabling og alt annet er på plass.

 

Ja, gjør det. Men uansett, vær klar over at dette er gamle greier der elektronikken har gått ut på dato. VDO eller ikke. Hydraulikkpumpe med ventiler og motor er helt toppers. Den gangen jeg bygget anlegget mitt hadde jeg Simrad/Robertson. Det er heller ikke noe billiggreier. Etter en del oppsjekking forsvant både kompasset, tilsvarende ditt, og resten av den gamle elektronikken. Og jeg satt igjen med det elektriske og hydraulikken. Elektronikk er ferskvare.

Link to post
Share on other sites

Koblet på strøm i dag, og alt virket!! Pumpa startet og magnetventilene fungerte og roret turnet! Moro! Dette er rorgiveren:

 

bilde

 

Kan se ut som det står "Sakae" på potentiometeret.

 

bilde

 

Alt virker og alt er kblet. Nå gjelder det å finne ut hva slags autopilot som har sittet det, og få tak i det på bruktmarkedet ev kjøpe noe nytt som fungerer mot det jeg har.

Link to post
Share on other sites

Nei Mulligan, ikke noe slikt. Kun de "vanlige" instrumentene. Har vært i kontakt med to av de tidligere eierne, skal prøve å gå lenger tilbake. Kan dette ha vært montert orginalt? Det er støpt opp en forhøyning der hvor pumpen er montert. Dette ser orginalt ut. Samme der hvor sylinderen er festet. Har jo serienummer på båten. Fins det noen papirer igjen på Skorgenes tro?

Redigert av Bisse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...