Jump to content

Dynamoreima slites vel fort på min Yanmar 4lh-dte. 165hk.


Ballard

Recommended Posts

Som emnetittelen sier, synes jeg reima slites litt for fort. Det er en del svart gummistøv i forkant av motoren. Kanskje jeg er for forsiktig med å stramme nok, men er jo litt redd for lagrene både i dynamo og sirkulasjons pumpe. Har en 80 ampere dyn. med ekstern spennings-regulator, så den lader godt. Det er vel en medvirkende årsak til reimslitasjen. Noen med synspunkter ? Det har vel kanskje vert lignende tråder her tidligere, men jeg er ny på forumet.

Link to post
Share on other sites

Hva er fort? Er reima for slakk så vil du høre det. Det som kan være verdt å sjekke er om reimhjulene står rett i forhold til hverandre (i samme plan)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For å kvanitifisere hvor stram reima skal være må man oppgi antall mm. ved å trykke inn reima på et bestemt punkt med en bestemt kraft. Det finnes egne måleinstrumenter til dette, og det er mulig strammingen er oppgitt i manualen. En mer løslig beskrivelse er 10-15mm ved å trykke en finger "passe hardt" midt på. Vet ikke om det hjalp deg noe.

 

Det har for øvrig vært diskutert reimslitasje på denne motoren i et par tråder tidligere, f.eks. denne: https://baatplassen.no/i/topic/36374-ombygging-av-dynamo-hitachi-80-a/

 

Jeg mener en av grunnene til reimslitasje på denne motoren (regner med du har samme dynamo som beskrevet i tråden over) er at dynamoen har reimskive av to pressede tynnplaterondeller. Disse gir ikke et ideelt spor for reima. Slik var det i hvert fall på min, så jeg dreiet meg ei reimskive med bedre spor. Laget også diameteren litt mindre slik at jeg fikk bedre lading på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om reima er for bred eller ikke står på linje som Sydvesten skrev.

Sjekk at begge reimhjula har samme bredden i sporet og at reima har rett bredde.

Har det hvert skiftet dynamo er det fort å få for smalt reimhjul på dynamoen.

Hva sier manualen om reima.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Med normale V-reim kan dette fikses enkelt.
Reimen strammes ca. så mye at
- det ikke finnes mer slakk enn 1 cm mellom de 2 reimhjul som står lengst fra hverandre
- reimen ikke kan vries om mer enn 90° uten å bruke økt kraft.

Husk heller alltid: For mye stramming kan ødelegge alle lager og ruller.
Tidelig ødelagte pumpe- og dynamolager er ofte et sikkert tegn for det.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når den blir slakk, subber den borti lokket på oljekjøleren. Subbe subbe, støve støve :nonod: Men Yanmar mener dette ikke er noe problem, så lenge reima er stram :lipseal:

Bruker den Mitsubishi-reima Yanmar anbefaler; http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-deler/reimer/dynamoreimer/v-reim-dynamo-n4802-1180

Har blitt rutine å følge med på dette, men som nevt, intervallet for stramming når reima går seg til, er mye lenger.

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe er galt hvis en reim må slite seg til.

Hva med å gå ta en tur til hoggeren og få en dynamoreimskive med samme bredde som det er på motoren,

 

Jens_P sin metode for å måle riktig stramming og som Komodo sier 10 til 15 mm. PS. samme metode for dynamo.

Her er blyantmerkene jeg laget for å ha kontroll på stramming:

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Stramming av reim, skal kunne beveges ca en langefinger tykkelse til hver side, anbefaler også en dusj med http://www.esska.no.com/esska_no_s/Wedge-Reimer-Spray-WS-68-400-klare-400-ml-9060WS684000-16560.html med intervaller etter hvor mye bruk. pass også på at det ikke er rustdannelser i kile spor, dette spiser opp reimen ganske kjapt.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Her det definnitivt noe som er feil, reimhjul, opplining, stramming, feil dimmensjon på reim eller dårlig kvalitet på reim. Jeg har siden båten var ny i 1986 kun skiftet reim en gang. Det var da jeg byttet fra original Hitachi dynamo til Valeo dynamo i 1998. Da passet ikke lengden på den gamle reimen, men den så helt OK ut. Den jeg da satte på var en kostbar reim fra Tess, og ved inspeksjon i høst, så jeg ingen skader eller slitasje av betydning. Jeg har ca. 100 motortimer i året. Jeg har 70A dynamo med ekstern regulator som virkelig får kjørt seg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, men det er jo så mange som sliter med slitasje og støv. Og reimhjulet på Hitachi-dynamoen min var også av den spinkle 2-delte varianten, men ingen problemer i løpet av de 12 årene frem til jeg byttet dynamo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke Yanmar, men en ordentlig motor. Måtte skifte remhjul til dynamoen fra en 'blikkdings' til en skikkelig, dreiet sak. I instruksjonsmanualen til motoren min står det at remmen skal etterstrammes etter få timers drift. Ellers vil dynamoen begynne å slure. 70 A må betegnes som maks på enkeltrem med bredde ca. 9,5 mm. Skulle ikke være noe problem å få tak i et skikkelig remhjul.

Link to post
Share on other sites

Dette er den tredje LH motoren jeg har hatt, og den som sliter reima mest. Kan ikke finne noe galt med reimskivene, og alle står på linje så langt jeg kan se. Men på de andre LH motorene, har jeg ikke hatt ekstern spenningsregulator. Det har jeg på denne, så dynamoen er mer effektiv, og yter dermed større motstand. Reimspray var en god ide, takk for tipset. Men Worry II, oljekjøleren er ikke i nærheten av dynamoen på LH motoren.

Link to post
Share on other sites

Hva betyr "kvanitifisere"?

Beklager, det skulle være kvantifisere. Det innebærer å tallfeste, ikke bare "åsså trøkker du sånn passe hardt".

 

Tar du i mot bestillinger på denne, Komodo ?

Beklager, har litt for mange uferdige påbegynte prosjekter rundt dørene. Må nok konsentrere meg om dem. Men jeg skal ha deg i bakhodet :wink:

 

Jeg har ikke Yanmar, men en ordentlig motor

Så så Hulda, husk at du risikerer å erte på deg alle oss med riskoker under dørken når du skryter av Detroit-skrapjernet ditt på den måten der :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...