Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Hei,

 

for noen uker siden fikk jeg en trebåt av svogeren min. Denne har en god del råteskader, noe jeg har brukt de siste ukene på å avdekke :thumbsdown: hele overbygget skal/må bygges på nytt, i tillegg er det litt råte på de øverste bordene på hver side (kun på midten), hvor det tydeligvis har vært lekkasje av regnvann. 2 av spantene på hver side midtskips er også såpass dårlige at jeg må skifte toppene på disse.

 

Ellers ser skroget veldig fint ut; noe som er avgjørende for at jeg skal ha giv til å gjennomføre dette prosjektet.

 

Har revet ut alt interiør, for å få det slik jeg vil ha det og pga. dette ikke stod i stil/var fint lengre.

 

Vet veldig lite om båten, så hvis noen har noen ide om byggeår, hvor den kan ha blitt bygget etc er jeg veldig interessert i dette :thumbsup::yesnod:

 

 

Motoren er en Sabb g, som både sviver fint og kjører som en drøm, så her er det kun vask/puss/lakk som gjelder for denne, dette blir tatt nærmere sommeren/sent på våren neste år. Før jeg fikk båten på land overhalte jeg motoren iht. manual, så olje o.l. er byttet og den er preppet for å ligge på land en stund uten å bli brukt.

 

 

Så fremgangsplanen blir som følger:

 

- rive overbygg; ta vare på noe for fremtidig bruk som mal.

- olje/terpentin under dørken/innvendig

- skrape/preppe for olje utvendig (linolje, først rå så kokt).

- bygge overbygg

- skaffe 3 nye vinduer.

- bunnsmøre

 

Dette kan endres underveis :giggle:

 

Legger ved noen bilder fra tidlig i prosessen frem til nå, og kommer med oppdateringer underveis.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til med båt og med prosjekt!

Min erfaring er at du må skrelle lenger ned enn du tror for å kunne bygge riktig opp: Å la noe av det gamle henge fordi det i og for seg er godt nok, vil fort straffe seg med at du ikke kommer til innunder etc.

Når det er sagt er en SABB G en flott motor og er den iorden, er mye gjort. Hvis du sjekker Walther_S sin tråd om Sylinderhoning på SABB her på BT får du mange gode tips i tillegg, pluss at det er en egen løpende tråd med Alt om SABB.

Når det gjelder trearbeidet så gleder jeg meg til å følge med ettersom du arbeider nedover - og oppover - og jeg ønsker deg all lykke med prosjektet!

 

GL

Link to post
Share on other sites

Kjekk båt :thumbsup: Liker godt linjene på den, både skroget og overbygget! En pen motorbåt med klassiske linjer det dessverre ikke er alt for mange igjen av. Du tenker bygge overbygget etter mal av det gamle ja? Støtter deg der, slik jeg ser det er overbygget harmonisk i forhold til skroget slik det framgår av bildene. Blir kjekt å følge med på oppussingen, pøs gjerne på med mye bilder underveis :smiley:

 

Håper noen kommer på banen med mer historie om båten. F.eks. hvor og hvem som bygget den. Har sett mange lignende skrog her i Rogaland tidligere, men bygget på forskjellige steder i Ryfylke. Alle båtbyggerne har hatt sine særpreg, så synes alltid det er interessant å se forskjellene mellom hva de gamlingene mente var viktig. Vet ikke om Audun Apalseth holder til på Tau Slipp & Båtbyggeri lengre, men hvis han gjør kan du jo ta turen innom der og spørre om han kjenner til båtens opprinnelse. Eventuelt Engøyholmen Kystkultursenter på Engøy på Hundvåg. Hvis du treffer på Torstein Randa der er han et levende leksikon på båter fra Ryfylke.

Link to post
Share on other sites

Er også veldig fan av slik båten fremstår, planen er helt klart å gjenskape dette ?

 

Kommer til å ta nøyaktige mål, sørge for at jeg har gode maler til å få dette på stell og ordentlig utført, er også interessert i å gjøre dette på "gamle måten" for å bevare og holde denne i god stand! ☺️

Link to post
Share on other sites

Et lite dilemma; tenker en del frem og tilbake på om jeg skal kjøre glassfiber slik det er idag, eller gå over til kun trevirke i overbygg, har dere noen innspill? ?

 

Synes selv tre er finere, men slik det er gjort med glssfiberen idag ser ikke så værst ut det heller, og det er vel lettere og holde fint/tett, rekner også med at det er billigere?

Link to post
Share on other sites

Har nå fjernet de øverste bordene med råte, samt tatt mål av og sendt til en lokal trehandler mtp. å få nye bord i rette dimensjoner og kvalitet, blir nok å sage disse ut selv (15x400 på det bredeste).

Har også spurt etter material for spant, og evt. overbygg etter hvert.

 

 

Legger ved noen bilder av råteskadene:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Et lite dilemma; tenker en del frem og tilbake på om jeg skal kjøre glassfiber slik det er idag, eller gå over til kun trevirke i overbygg, har dere noen innspill? ?

 

Spørsmålet er om tenker restaurere båten eller sette den i stand?

 

For tenker du restaurere den blir glassfibertak/dekk feil i forhold til tanken om kun å bruke opprinnelige metoder og materialer i gjenoppbyggingen av båten (museal tankegang i forhold til restaurering). Tradisjonelt var en måte å gjøre det på å ha tretak/tredekk trukket med bomullslerret (eller lignende) som ble impregnert med linoljemaling. Da får du lignende utseende som glassfibertak og samtidig blir det tett. Linoljemalinga både impregnerer duken, limer duken fast til underlaget og fungerer som toppstrøk. Fordelen er tradisjonelt utseende og at linolja til dels er elastisk og dermed kan treet under "leve" uten at dette trenger gå ut over verken utseendet eller hvor tett dekket blir. Bakdelen er at linoljemaling slites raskere av og overflaten må derfor vedlikeholdes med jevne mellomrom. Slike tradisjonelle natede dekk man finner på sørlandssnekker og lignende er jo også en måte å gjøre det på, men i Ryfylke og forsåvidt også litt oppover vestlandet var metoden med trekking med lerret vanligere og blir gjerne mer riktig i forhold til båttypen, i alle fall om du tenker å ta hensyn til båtens opprinnelse. Men kan være enig i at fint tredekk ofte er fint :smiley:

 

Tenker du sette båten i stand uten å henge deg for mye opp i opprinnelige byggemetoder trenger det ikke nødvendigvis gå ut over utseendet til båten. Den kan fremdeles se original ut, men metodene som er brukt er moderne. Sånn sett er glassfiber greit da du da kan bruke tokomponent polyuretanmaling som toppstrøk, noe som gir en mer slitesterk overflate. Det finnes også farget sand å ha i toppstrøket om du tenker på sklisikkerheten, spesielt på dekk. Da kan du få en farge på sanden som står i stil med fargen du velger som toppstrøk. Glassfiber koster forsåvidt litt, men kjøper du duk og polyester på f.eks. Biltema trenger det ikke koste så alt for mye. En av fordelene er jo at du heller kan bruke kryssfiner til tak da dette uansett blir skjult av glassfiberen. Da slipper du å legge tradisjonelt tredekk/tak, noe som er arbeidsbesparende. Skal du slå på stortromma bruker du epoksy i steden for polyester, denne limer bedre og er mer diffusjonstett, men koster det hvite i øyet. Underlaget må uansett være helt tørt. Fuktig material/kryssfiner fører til at polyesteren lettere glipper taket under belastning.

 

Når det gjelder fargevalg på tak og dekk er jo dette svært individuelt etter smak og behag. Tradisjonelt var farger som vogngrønn (noe dempet grønnfarge med stikk av grått og brunt), gavlabåtgrønn (litt mer klar grønnfarge), variasjoner av grå, mørk rød (på grensen til burgunder) og hvit de vanligste fargene å bruke på trebåter i Ryfylke.

 

Selv hadde jeg nok fort gått for glassfiber hvis båten er ment som bruksbåt. Forholdsvis lett å jobbe med og gir et bra og tett resultat :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger ?

 

Nå har jeg litt tid før dette blir aktuelt uansett, må fjerne gammelt overbygg og byttet bord/spant, så bruker tiden og opplysninger som dette til å vurdere frem og tilbake og forhåpentligvis komme frem til det som fungerer best for meg, mtp bla bruksområde og estetikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båten kan ha litt likhetstrekk med denne under, dette er jo en type båt som stammer fra Strandalandet, nærmere bestemt Jørpeland hvor jeg bor, typen båt er "Aslakbåten". Nå er jeg ingen eksper, bare ser en del likhetstrekk, min båt har vært utstyrt med mast/seil før overbygg ble plassert i sin tid. Spant fremme eg også høyere, så en slik baug kan stemme overens med bildet under.

 

bilde

 

Fått revet ut litt mer nå:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Driver stadig og river ut det som ikke skal brukes og er dårlig, regner med å komme i havn med dette imorgen :thumbsup::yesnod:

 

Da blir det å måle litt for å se hva jeg trenger av nye materialer, har enda ikke fått linoljen/terpentinen, men det er på vei; så snart jeg har det i hus blir det å sette inn skroget med godstoffene.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er alt som skal fjernes fjernet (med unntak av de 2 bordene som skal byttes og 2-3 spant som også skal byttes).

 

Imorgen blir jeg å skrape for å klargjøre for linolje/terpentin, som forhåpentligvis dukker opp en av de nærmeste dagene.

 

Har tatt vare på enkelte deler fra det orginale overbygget, da jeg ønsker å gjenskape dette på en best mulig måte, under følger et bilde av hvordan båten fremstår nå (ganske ribbet ja). :worry::lol:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har vurdert litt frem og tilbake, og bestemt meg for å gå for glassfiber i overbygg, omtrent på samme vis som det var når jeg fikk båten. Isteden for den lyseblå fargen lurer jeg på å gå for en farge tilnærmet lik kalesjen (mørk blå), tanker om det?

 

Alle råteskadene, som er grunnen til at jeg måtte rive ut alt, ble forårsaket av lekkasjer rundt festene til håndrekkene; ser for meg at jeg fester bolter i takene før jeg får på plass glassfiber, bruker lim/glassfiber til å få det helt tett rundt gjennomføring av disse , for så å feste/lime håndrekkene når alt annet er på plass.

 

Vil vel være større mulighet for å holde dette tett i forhold til hvis jeg lager hull etc etter glassfiber o.l. er på plass?

 

Idag blir det utvask (zalo/oppvaskkost) og skraping innvendig, da spesielt rundt motor og over kjølsvin; her har det ligget veldig mye olje/diesel o.l, samt at det er malt. Uvist hva som er brukt, akter er det en grå og oransj maling under oljen, og i baugen er det brukt en grønn maling, tenker det er best å skrape bort dette og bruke linolje/terpentin for å mette iom. at det blir primet/bunnsmørt utvvendig vil jeg kun ha olje innvendig.

 

Ser for meg bruk av Shipolin der hvor det er hvitt idag, skraper/fjerner løse rester og vasker før påføring, akter blir jeg kun å pusse lett over og olje.

 

Utvendig skraper jeg bort alt over vannlinjen, oljer og avslutter med kokt linolje, så blir det priming og bunnsmøring under vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde bygget den opp igjen uten hardtopen, jeg har stor sans for slike halvdekkere som denne har vært opprinnelig (ref. Aslakbåten du la ut bilde av). Men hardtopen er jo praktisk da, det skal den ha...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjempefint at en slik båt taes vare på og ( i grevens tid desverre) får det stellet den fortjener. Etpar saker jeg har lært/ erfart. Linolje er jo ok det, men etter mitt syn kun i kombinasjon med soppdreper, hvilket jo knapt finnes mer. uten er den bare snadder for sopp, det har jeg sett på en fullstendig ny furubåt som ble helt blå.....

selv sverger jeg til å mette opp med Owatrol 1. Men dette er det mange meninger om!

så dette med lugartaket. tilbakeførte selv et noenlunde lilt tak for ca 10 år siden . det har jeg ikke gjort noe med siden da og det framstår som helt nytt og spash! Tok vare på orginalt tretro og la en 6 mm kryssfiner hellimt på .

Oppå der westsystem epoxy med duk. tilslutt tokomponent urethanmaling fra jotun tror jeg, litt lett retrolyseblå.

det som er viktig er avslutninger og detaljer, jeg falset en avrundet eikelist innpå kanten som stakk en cm over taket. der lagde jeg en hulkil av epoxy som fikserer hele baletten og jeg fikk kontroll på regnvannet som går ned i to små nedløp akter. Det er ellers dette evige ferskvanns dryppet som ellers tar knekken på slike trebåter overvanns, som en jo ser med all tydelighet i ditt prosjekt. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har helt klart en jobb å litt tankearbeid mtp overbygg ja, men slik det var hadde fungert fint hvis det ikke var for lekkasjene i gjennomføringer for bolter ? så må finne en god løsning på dette. Takk for innspill, driver å skraper gammel hersdet olje nå, går som en lek med varmepistol, er jo litt tidkrevende, men sjekt å se friskt tre under oljen ☺️? fikk også skrapt propel/området rundt for rur/vekster, noe som er lurt å behandle med her?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått skrapt 1/4 av skroget utvendig, omtrent halvparten innvendig, og fjernet litt rust på Sabb'en :wink:

 

For ikke å gå lei må jeg ta litt her å litt der akkurat nå, kommer til å holde på en stund og da er det greit å variere det litt :lol:

 

bilde_1.jpg

 

bilde_2.jpg

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er treverket friskt og fint holder det med å skrape bort det løse.

Noen bare flekker i der det er slitt, er det lenge siden den var bunnsmurt sist kan du legge et lag over det hele.

Men du har vel litt jobb før du skal begynne med bunnsmurning...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Takk, blir nok ikke før til våren kan jeg tenke meg ?

 

Liker bare å ha litt kontroll med hva som må/bør gjøres, nå fikk jeg mld om at linolje/terpentin er på vei ut til meg, så må få skrapt ned resten av det som skal bort så det er klart for påsmøring! ?

 

Fikk også svar fra lokal trehandler om fårespørsel vedr. bord og spant som skal byttes; har ikke dimensjonene som jeg trenger, men kunne fint finne et passende tre, spørs det bare hvor mye herligheten kommer på!

Link to post
Share on other sites

Har nå fått fjernet det øverste bordet på den ene siden, fjernet det på andre siden idag, viser seg at jeg må bytte 4 spant i stede for de 2-3 jeg trodde jeg måtte bytte. Det er kanskje smart å ta 1 av gangen av disse, da de vel støtter/holder på plass bordene i stor grad?

 

Tar vare på disse bordene til jeg har nye emner slik at jeg får skjært dem ut helt like.

 

Når jeg har fått fjernet bordene på andre siden også skal jeg gå over med klorin/vann og vaske ned utvendig og innvendig, litt ekstra nøye der det er tendenser til blåmann (selv om det er overraskende lite av dette). Mulig zalo/vann også blir brukt ved kjølsvinet for å løse opp i litt av alt dritten som ligger der.

 

Fikk linolje/terpentin idag, så skal bare innom en lokal sjappe og se om de har antiparasitt da jeg tenker å ha litt av dette i blandingen.

 

Gikk også over med saltsyre på propell, så ser ganske mye bedre ut nå, må gå over litt mer for å få den helt fin; men dette gjorde virkelig susen når det gjelder å fjerne rur etc.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skal restaurere båten til "trebåtfestivalen i Risør", men til god bruskstand, er det mange nyttige tips i denne:

http://westsystem.no/a/76/haandbok-i-vedlikehold-og-reparasjon-av-tre--og-plastbaater

eller gå på ditt lokale biblioteket å låne http://websok.mikromarc.no/Mikromarc3/ryfylkebiblioteket/detail.aspx?Unit=29587&db=ryfylkebiblioteket&Id=110868&SW=treb%C3%A5ten&SC=TI&LB=TI&MT=0&SU=29589&DG=0&ST=Normal&Browse=1&P=1

 

Både Westsystem håndbok og "trebåten" har jeg brukt til tips, guide og veiledning.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...