Jump to content

Galia 475 med Evinrude E-TEC 40 hk, hvilken stålpropell?


vebcar

Recommended Posts

Propeller i D-klassen eller V4-klassen om man vil, passer.

Dvs. propeller man normalt finner i 70-140 hk klassen, da E-tec 40-60 har større girus enn normalt i den klassen.

Vil anta du må ha 15" propellstigning hvis du ikke kjører med mye folk/last i båten vanligvis..

 

Jeg hadde en Michigan Apollo stålpropell ned 19" stigning på min E-tec 50 på en Galia 440. Klarte vel ca 32 knop.

Men det er som Ivar sier liten vits med stålpropell på en båt med fartsområdet under 30 knop slik som din (du skulle egentlig ha hatt E-tec 60 :smiley: )

 

NB! det hender turtelleren på disse viser noen hundre rpm for lite så jeg ble først "lurt" til å kjøre med mindre stigning enn det som var korrekt.

Har du 13" eller 15" nå ? 15" var litt for lite på min da jeg hadde 40 hk (jeg oppgraderte motoren til 50 hk etterhvert men det er en annen historie).

 

Den propellen jeg vil anbefale er en 4blads alupropell som heter Mercury Spitfire. Den gir kjempegodt grep og god marsjfart og er sammenlignbar med stålpropell i ytelse men koster mindre.

Og du kan evt. heise motoren opp et hull på akterspeilet pga bedre grep i vannet.

En annen stor fordel er at den veier bare halvparten av en stålpropell.

Husk at du må kjøpe hubkit som passer Evinrude e-tec 40-130 hk, da de fleste propeller i dag er universalpropeller, om man ikke kjøper en brukt da,

bilde

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, og takk for svar Ivar og Teerex. jeg får rundt 27-28 knop med en 15 tommers standard alupropell som er på nå. turtelleren er "kaputt" så jeg vet ikke hvor mage omdreininger jeg får på full gass. men jeg synes at støynivået på motoren er svært høyt, og det virker som at den anstrenger seg, selv når jeg ligger 19 knops plane fart. men Teerex er det andre alu/stål 3 eller 4 blads proppelller som passer bedre en den 13,75*15 jeg har i dag. og kan du Teerex hjelpe meg å finne en Mercury spitfire propell som du tror passer min motor og med hubkit som passer, så hadde det vært fint.

Link to post
Share on other sites

Mercury spitfire finner nok rimeligst på ebay, http://www.ebay.com/itm/Mercury-Spitfire-4-Blade-Aluminum-Propeller-13-4-x-15-Pitch-75-125HP-488M8026580-/141456286063?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item20ef73a16f&vxp=mtr

 

Dvs. nå med høy dollarkurs kan det nok tenkes du får like god eller bedre pris hos lokale forhandlere i norge faktisk.

 

Hubkit finner du vel litt her og der eller hos lokale forhandlere.

Dvs. jeg har faktisk et hubkit liggende siden jeg jo hadde E-tec 40 med universalhub-propell selv, men solgte motoren med originalpropell.

Propellen brukte jeg videre på en Honda 90, det er jo en fordel med universalhub-systemet.

 

Får du 27-28 knop på GPS eller på vanlig knopmåler?

 

Jeg tror galia 440 som jeg hadde er litt mere tungdrevet enn galia 475, i forhold til båtstørrelsen, pga. en annen bunnprofil.

Det stod 15" originalpropell på min også opprinnelig og jeg fikk vel 27 knop på GPS før oppgradering til 50 hk og bytte til 19" propellstigning.

Men turtallet var nok litt i høyeste laget, for jeg fant jo ut at turteller viste 200-300 rpm for lite.

 

Jeg har en liten digital turteller jeg bruker for å koble på for kontrollsjekk av turtall.

Viktig at dette ikke er for høyt eller for lavt. Såvidt jeg husker er optimalt turtall på E-tec 40 5500-5650 rpm.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...