Jump to content

Kjøper båt i 250.000 kroners klassen til uka - råd og uråd


naumar.no

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har avtalt handel på en båt i 250.000 kroners klassen nå til uka. Handler den via et registrert firma som selger den på oppdrag. De ønsker at jeg i forkant overfører pengene til en klientkonto de har. Jeg har sjekket opp firmaet som virker ryddig og har eksistert i mange år, samt sjekket med banken at oppgitt kontonummer faktisk er en klientkonto i deres navn.

 

Jeg har søkt på båtens registreringsnummer uten å få noen treff her:

https://www.nssr.no/sbr/stj%C3%A5lne-b%C3%A5ter

 

Jeg har fått bekreftet at båten er registrert i småbåtregisteret og har sjekket at data stemmer i registeret. Har også fått bekreftet at den står på selger, slik at det vil bare være for meg å sende inn kjøpekontrakten for omregistrering.

 

Båten står nå i vinteropplag på en marina i Oslo hvor den må bli stående til våren (jeg hadde en kort prøvetur med den for en måneds tid siden før den gikk i opplag). Jeg sjekker naturligvis med marinaen at ikke det finnes utestående regninger hos de og at de registrerer eierskiftet, slik at ikke jeg får noen problemer med å hente den ut til våren.

 

Er det andre ting jeg bør/må sjekke eller passe meg for før jeg overfører pengene og tar turen inn for å offisielt overta båten? Hvordan fungerer det med pantheftelser på båter, finnes det noe register på dette eller må jeg bare stole på selger?

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde ikke satt penger inn på konto til et firma som skal stå der i flere mnd... avtal "håndpenger" og betal resten til våren når båten er på sjøen. Evt kjøp en annen båt uten megler.

 

Tenk på hva du risikerer. Ingenting er vel tryggere en å sitte i båten på sjøen sammen med eier og overføre penger før du frakter den hjem?

Link to post
Share on other sites

.. Ingenting er vel tryggere en å sitte i båten på sjøen sammen med eier og overføre penger før du frakter den hjem?

 

Ikke helt enig der, Pinkvin. En slik overføring kan stoppes i nettbanken etterpå. Jeg ville ikke sluppet båten før pengene var på min konto.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Ikke helt enig der, Pinkvin. En slik overføring kan stoppes i nettbanken etterpå. Jeg ville ikke sluppet båten før pengene var på min konto.

Ok, sitte i båten med eier, håndtrykk og en dram, overføre pengene, og dra dagen etter når eier kan bekrefte de inn på konto da :-)

 

Men 250k på "meglerkonto" flere mnd før båten skal på sjøen.... aldri i mitt liv om jeg hadde gjort det.

 

Om jeg var dødssugen på båten hadde jeg bedt eier om å si opp avtalen med megler og tatt kjøpet direkte med eier. Kan jo også tilby seg å ordne med alle papirer, standardkontrakt, overføring av evt vhf osv så gjør en det enkelt for selger.

Link to post
Share on other sites

Bruk bankremisse. F.eksempel 200 K til selger nå, og resten ved overtagelse til våren. Bankremisse er i prinsipp en krysset sjekk som kun kan heves av den den er utstedt til. Restbeløpet på 50 K betaler du ved overtagelse til våren, etter at båten er besiktiget på nytt - og prøvekjørt. Da har du gardert deg mot eventuelle skader i vinter, samtidig med at du slipper risiko for at megler skal gå konkurs. Jeg kjøpte båt gjennom megler, men benyttet denne metoden, riktignok med fullt oppgjør ved overtagelse. Helt kurant.

 

Husk forsikring.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for flere gode tips og spesielt det med VHF'en som jeg ikke var klar over. Får jeg overført den på meg selv om jeg ikke har SRC cert?

Til dere som har diskutert overføringen så er det ikke slik at pengene skal stå på meglerkonto til våren.

 

Jeg overfører tirsdag, drar inn til Oslo for å møte megler onsdag eller torsdag da han har sett at pengene står på konto. Vi møtes på Vollen marina der båten står og går gjennom den, signerer avtale og overfører vinteropplaget på meg. Deretter er båten min og selger får pengene sine så fort megler er tilbake på kontoret.

Grunnen til at jeg ikke får båten før til våren er fordi den nå står inne, bak mange andre båter. For meg er dette helt greit da den kan stå varmt og trygt der frem til sesongen starter.

Link to post
Share on other sites

Det går vel i og for seg an å pante en båt med nssr registrering, men det skjer i så tilfelle på person/ektepaktsnivå i brreg. Så du bør vel sjekke hva som fremkommer i brregg på personnumrene som angivelig eier båten.

 

Selv ville jeg inne overført slik du skisserer. Jeg får selv bygd en ny hytte i disse dager : betaler ikke en femtiøring før overtagelsesdagen.

 

Men du kan jo overta båten mens den står i opplag etter allverdens regler - men da trenger du vel ikke å forholde deg til en klientkonto, men til selgers konto? Bankremisse eksisterer fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Takk for det, skal sjekke opp dette. Overfører slik at pengene står på klientkonto når jeg kommer for å hente båten. Bankremisse er naturligvis et alternativ, men tror ikke det har så mye å si. Både megler og marina er seriøse aktører og jeg har fått alt av papirer og dokumentasjon tilsendt på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og sjekk at meglerne er medlem i BMF, båtmeglerenes forening, deres regler sikrer at det med klientkonto kan være på stell.

 

Ut fra skrekkhistoriene i linken under ville jeg krevd dokumentasjon fra tredjepart/bank at det faktisk dreier seg om en klientkonto.

 

http://baatmegling.no/tag/klientkonto/

 

DU HAR ANSVARET SELV
BMF’s løpende arbeide med å sikre kundenes interesser fortjener betydelig respekt. Foreningen har selv tatt affære og tar sikte på å fylle de «tomrom» som mangelen på lovregler etterlater seg. Men jeg mener for min del at sikringen ikke er komplett før meglerforeningen stiller krav om obligatorisk sikkerhetsstillelse eller ansvarsforsikring overfor kundene. Frem til en slik ordning trer i kraft, bør du som selger vurdere å insistere på en særskilt bankgaranti fra megler eller på at oppgjøret skal gå gjennom advokat, i hvert fall dersom det er tale om betydelige midler som skal formidles fra kjøper til selger. Husk: Du har selv ansvaret for å sikre dine egne interesser!

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar Pinkvin, det var noe slikt jeg var ute etter. Jeg har ikke bedt om noe dokumentasjon, men tok en telefon til DNB som er meglers bank og fikk der bekreftet at oppgitt kontonummer er en klientkonto i bruk at dette firmaet.

Når det gjelder BMF så høres dette veldig bra ut og jeg har lett etter noe slik, men jeg blir litt usikker når jeg går inn på http://www.baatmegler.com og de kun har i underkant av et dusin medlemmer? Da veier det ikke så veldig mye at nettopp "min" megler ikke er listet opp der...

 

Jeg har riktignok søkt opp aktuelle firma her på BP og ser at det er mange, lange tråder og kanskje en overvekt av negative innlegg, men det virker som den store frustrasjonen går på hvordan de ordlegger sine annonser og at de er i overkant pågående under kommunikasjonen. Jeg kan bekrefte dette 100% :) men etter å ha tydeliggjort for dette megler at jeg ønsker en skriftelig og seriøs kommunikasjon, ingen meldinger per telefon og presisert at jeg har godt tid og vil ta dette i mitt tempo, så har de (han) forholdt seg til dette.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns hele meglergreiene er skummelt jeg... manglende lovregulering på området er ikke bra og en tenker automatisk at "megler" betyr at det er stell på greiene, som ved eiendomsmegling. Skjønner ikke hva som er feil med helt ordinært kjøp/salg mellom to privatpersoner. Men samtidig ser jeg jo "enkeltheten" i det, selv om båtkjøp/salg ikke er veldig avansert uansett da....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...