Jump to content

Avansert søk på Finn.no er nå avviklet.


Roger og Olina

Recommended Posts

Dette liker jeg dårlig! :thumbsdown:

 

Har alt sendt epost til finn.no og forklart hva jeg mener om saken. I tillegg så mener jeg at de nå har endret (i negativ forstand) mulighetene for at jeg treffer den rette kjøper til båten jeg har liggende ute på finn. Nå kan ikke kjøper definere søk og jeg er da redd for at mange potensielle kjøpere kanskje ikke får sett annonsen.

 

I tilegg så gjør dette mine egne søk dårligere, da jeg nå må bla gjennom mange uinteressante annonser.

 

Oppforderer andre som savner funksjonen tar kontakt med finn og forteller om dette!

Link to post
Share on other sites

Fikk forøvrig umiddelbar tilbakemelding på min henvendelse til Finn.no angående avansert søk:

 

"

26. nov 12.28

Hei

På motorkategoriene på FINN (bil, båt, MC, caravan og nyttekjøretøy) hadde vi tidligere to ulike måter å sette opp et søk.

Primærfunksjonaliteten er det vi kaller filtrene, det vil si de ulike valgmulighetene på venstre marg i resultatsidene. Tidligere hadde disse filtrene en del begrensninger. Derfor har vi hatt en egen funksjonalitet kalt "avansert søk", som gir muligheten til å strukturere søk basert på alle tilgjengelige (søkbare) attributter i annonsene. En av de vanligste bruksområdene til avansert søk har vært å søke etter eksempelvis biler av ulike merker.

Den siste tiden har vi gjort omfattende forbedringer i primærsøket vårt, altså filtrene i resultatsidene. Alle søkbare attributter finnes her, det er mulig å søke på flere merker/modeller samtidig og det er enkelt å både lagre søk og endre tidligere lagrede søk.

Kort fortalt: filtrene gir i dag de samme bruksmulighetene som avansert søk.

Vi har nå foretatt noen siste finjusteringer av filtrene og avviklet avansert søk.

For de av våre kunder og brukere som kun benyttet avansert søk, vil dette bety at man nå må igjennom en liten tilvenning. Vi beklager bryderiet dette vil medføre, men ber om forståelse for at dette på sikt vil tjene både FINN og våre kunder.

Vi vil til slutt minne om fordelene med vårt oppdaterte resultatsidesøk:

• Dynamisk: resultatsiden oppdateres automatisk når du velger/endrer ulike verdier
• Enkelt: finjuster søkene uten å gå tilbake til "avansert søk"
• Transparent: i parentes bak hvert attributt ser du hvor mange annonser vi har i basen som treffer på verdien
• Effektivt: predefinerte intervaller gir raskere vei til målet – samtidig som du har mulighet til å skreddersy egne intervaller
• Oversiktlig: alle attributter listes nedover, sortert i logisk rekkefølge – ingen skjulte nedtrekksmenyer

For en rask innføring i hvordan du setter opp avanserte søk i gammel og ny løsning kan du ta en kikk på denne videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=Gd_roQKyD-k&feature=youtu.be "

Link to post
Share on other sites

Filtrene fungerer fint nå, men de er kronglete å bruke og fungerer langt fra ideelt på ei treg nettlinje eller på dårlig mobilnett. Da er "avansert søk" helt klart å foretrekke. Tommelen ned for den endringen :nonod:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Og mens man først er irritert på finn.no: Når skal de få på plass mulighet for å søke på fremdriftsmåte (aksling/drev/vannjet/etc) og byggemateriale (glassfiber/stål/tre/aluminium/etc)? Å få dette på plass hadde vært ekstremt nyttig. Ihvertfall for min del.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Og så kan man irritere seg over de firma som legger ut alle båtene sine, med alle mulige motoralternativ. Hver dag. Slik at man må velge bort firmaannonser. Men da går man glipp av annonser fra firma som kun legger ut annonser når de har en ny båt i stallen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

heng med? synes det var et stort tilbakeskritt.. om jeg vil søke på cabincruiser fra 25-30fot, kommer det jo opp halparten nesten med uønsket motorinstalasjon.. Jeg vet spesifikt hva jeg er ute etter så jeg gidder ikke å bla igjennom hundrevis av uinteressante båter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kaste noe bensin på bålet her, og mulig jeg bare ikke skjønner problemet - men man har da like mange filtreringsmuligheter nå (motorstørrelse, drivstoff, lengde, pris, beliggenhet osv) som avansert søkefilter tidligere hadde, bare at nå må man justere det inne på annonsesiden i margen i stedet? Jeg klarer i alle fall å snevre inn mine søk ganske greit. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

heng med? synes det var et stort tilbakeskritt.. om jeg vil søke på cabincruiser fra 25-30fot, kommer det jo opp halparten nesten med uønsket motorinstalasjon..

Det er bare tull. Ingen valg er borte. Du må bare lære deg å bruke den nye søkemåten, som er lettere å bruke om man prøver...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Når skal de få på plass mulighet for å søke på fremdriftsmåte (aksling/drev/vannjet/etc) og byggemateriale (glassfiber/stål/tre/aluminium/etc)? Å få dette på plass hadde vært ekstremt nyttig

 

Veldig enig :yesnod: Jeg har null interesse for alle treff på båter med hekkaggregat eller vannjet.

 

I tillegg savner jeg filter for "daycruiser/hardtop/flybridge" og hastighet. Antall sitteplasser og soveplasser kunne de spart seg for, der virker det uansett som om folk teller på veldig forskjellige måter.

 

Edit: En liten presisering. Med daycruiser mener jeg disse båtene med vindskjerm og kalesje, selv om de måtte være store. Mulig det er en annen betegnelse som er mer riktig på denne kategorien.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grei endring, og det er bare å tilpasse den nye måten å filtrere på. Det handler om å være positivt innstilt, så går det meste.. Sist men ikke minst så er det frivillig å bruke finn.no, liker man det ikke så lar man være :yesnod:

 

Jeg bruke avansert søk mye(har hatt faste søk), og det tok to minutter å finne den nye veien og få frem samme informasjon

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...