Kjetil1 Startet 27.November.2014 Del på Facebook Startet 27.November.2014 (redigert) Kom over en annonse på Finn for en måned siden, og tenkte at denne båten virket tøff. Den trengte noe arbeid, men jeg dro og hentet den likevel. Hadde egentlig ikke planer om noe prosjekt i vinter. Men etter å ha fått den hjem og inn i garasjen, begynte hjernen å gå på høygir og laget planer. Fant ut at jeg måtte konsentrere meg om å støpe opp skroget igjen, og så ta det derfra... Liker å ta bilder av galskapen jeg holder på med, og da passer det jo med en prosjekt tråd. Egentlig skulle jeg bare støpe og reparere akterspeilet og dørken der tidligere eiere hadde kappet ned for tilpassing til kortstammet motor, og så begynt forsøk på tilbakeføring... Men så ble det jo mer... Redigert 27.November.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 27.November.2014 Del på Facebook Svart 27.November.2014 Skikkelig tøff båt Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 29.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2014 (redigert) Som skrevet var jo planen kun å fikse akterspeilet, men da jeg begynte å sjekke den påbegynte jobben, viste det seg at den vannfaste plata som var begynt innstøpt, ikke var pusset før støping. Dermed løsnet støpen idet jeg pirket i den. I tillegg var kryssfinerplata i dørker vanntrukket og råtten, så den måtte også byttes. Så gammel reparasjon og dørk ble kappet bort, og skroget ble slipt rent oppi for ny støpejobb. Jeg valgte å bytte plata i akterspeilet. Den som stod der var ei dobbel plate som jeg syntes var for smal. Hadde liggende ei tykkere som jeg freste kantene på, slik at den gikk så og si til nulls på sidene, slik at den fulgte skrogets fasong og ble lettere å støpe inn uten mellomrom imellom plate og skrog. De gamle trekantplatene ble slipt og støpt inn. Jeg skar ut et par plater til akterspeilet i 2mm rustfri stålplate og fikk knekt vinkel på, slik at jeg kunne ha kontroll på hvor tykt akterspeilet ville bli etter endt støpejobb og med plater på. Den ene vil jo selvfølgelig ligge på utsiden av skroget og den andre oppi motorbrønnen... Redigert 29.November.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
okristi Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Flott Selco prosjekt. Godt å se at det er flere som deler lar "galskapen" gå ut over gamle båter Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 (redigert) Ja, dette er både galskap og kult prosjekt... Da jeg fjernet den gamle dørken, dukket det opp gamle skader i kjøl og i bunnen. Så det var egentlig like greit å fjerne dørk og gamle reparasjoner og fikse på ny. En sprekk i kjølen og et hull ved en stringer ble slipt rent og støpt på ny... Laget ny plate med den gamle dørken som mal og begynte å støpe inn, og laget like godt en vegg under dekk til nytt stuverom og som forsterkning av skroget... Utsparing til lensepumpe bakerst i kjølen har også blitt støpt inn... Ifølge ene guttungen i huset henger visst eimen av polyester tungt i nabolaget når jeg jobber i vei i garasjen. Så han kan lukte på lang avstand når jeg er i gang. (Passer selv på å ha god maske og han har også ei på lur om han skulle forville seg innom mens polyen er fersk...) Redigert 1.Desember.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 1.Desember.2014 Del på Facebook Svart 1.Desember.2014 blir bra dette :) hva slags motor tenker du å sette på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Jeg har jaktet på rimelig motor, og siden jeg prøver å holde prosjektet litt low cost, vil jeg ikke bruke alt for mye på motoren. Jeg har sett etter 25-50hk og kom over en Suzuki 25 hk. Utfra motornr er det en 94 modell. Håper den vil fungere greit på båten. Men det hadde vært artig med mer hk... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 tror nok en 40-50hk ville gjort seg ja men burde funke greit med 25hk så lenge du ikke laster båten full, hvor mye vil du tippe båten veier? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Har ingen ide om hva den ender på vektmessig når den er ferdig. Men tar den med på jobb og tar ett løft på den med vekta i kranen. Da finner jeg nøyaktig vekt... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Burde ha litt mer en 25 , vi har en lik båt med 25 hk på og det er litt lite . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Hvorfor er det lite? Sliter den med å gå i plan med mer enn 1 person eller får du lite fart? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Står i plan med 2 stk men det er det , mangler litt sprut . Treg . Morsom båt men den trenger mer guff , 40-50 er nok helt topp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 TØFF båt! Gleder meg til å se fortsettelsen? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Når jeg skulle støpe i motorbrønnen, fant jeg ut at det var like greit å støpe igjen alle tidligere hull og gjennomføringer etter tidligere motorinstallasjoner. Det har har nok vært en lanternemast eller flaggstang på båten også. Men det var kun hullet tilbake. Så det fikk seg også noen remser glassfiber. Støpingen i motorbrønnen ble forskalt opp med grå-tape, støpt utenifra og så Støpingen i motorbrønnen ble forskalt opp med grå-tape, støpt utenifra og så ble tapen fjernet og jeg støpte videre fra innsiden... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Jeg måtte også lage ei ny plate og støpe nytt dashbord. Og opp under framdettet var det sprekker i støpen ved avstivere. Dette reparerte jeg, samt at jeg støpte inn to nye platebiter som passer til tverrveggen jeg har laget. Ved sammensetting av båten, blir denne veggen også limt slik at dekk og skrog stives ekstra her. I tillegg støpte jeg inn noen trekkerør som jeg nok får bruk for senere... Jeg måtte også skjære bort den gamle trebiten som hadde vært feste for slepeøyet i baugen, og så støpe inn nytt. Slepeøyet fungerte dårlig i gammel glassfiber og en remse jord, som engang hadde vært tre... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Kult prosjekt. Men en del av treplatene du bruker kunne kanskje vært byttet ut med feks divinycell for å spare litt vekt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Nå prøver jeg å holde prosjektet litt low cost. Xfiner er rimeligere enn divinycell, og vektbesparelsen vil ikke forsvare forskjell i pris. Jeg har benyttet 6 mm xfiner i dørk og tverrvegg. 12 mm i dashbord og 20mm vannfast i akterspeil, med 15mm vannfast i de to trekantplatene som er støpt inn som forsterkning der bak. Jeg får se når den er ferdig hva vekta sier. Tank, seter, batteri, diverse el. ting, interiør og div utstyr veier jo litt. Har vektspørsmålet i bakhodet mens jeg jobber, men jeg prøver å ikke være panisk opptatt av det... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 (redigert) Nå prøver jeg å holde prosjektet litt low cost. Xfiner er rimeligere enn divinycell, og vektbesparelsen vil ikke forsvare forskjell i pris. Jeg har benyttet 6 mm xfiner i dørk og tverrvegg. 12 mm i dashbord og 20mm vannfast i akterspeil, med 15mm vannfast i de to trekantplatene som er støpt inn som forsterkning der bak. Jeg får se når den er ferdig hva vekta sier. Tank, seter, batteri, diverse el. ting, interiør og div utstyr veier jo litt. Har vektspørsmålet i bakhodet mens jeg jobber, men jeg prøver å ikke være panisk opptatt av det... Ble litt bekymret for vekt når jeg så bruken av kryssfiner, men med kun 6mm i dørken, så blir det jo ikke alt for ille. Men husk at vekt er VELDIG viktig i en båt som dette, og kan bli helt utslagsgivende i forhold til hva slags motor du må ha. Ellers ser jeg at du har brukt forskalingsfiner i akterspeilet. Håper denne ple pusset skikkelig ned før støping, for denne er veldig glatt i utgangspunktet. Når du støper på vanlig finer, så er det som regel lurt å smøre et lag med polyester på platen først, og la dette herde før du støper videre. Hvis ikke risikerer du at platen suger til seg polyesteren i glassfiberlaminatet helt inn mot platen, med delaminering som resultat. Har selv opplevd dette, og smører derfor alltid sugende underlag ett strøk som jeg lar herde før jeg sliper og støper videre. Ellers har du skaffet deg et god gammel klassiker med et flott skrog som med bare små modifikasjoner i overbygget (blandt annet rute) gjennoppstod som en NorDan 420 Puma. Husker jeg siklet på denne i min ungdom Edit: Jøss! Ser ut som den fortsatt er i produksjon! http://www.ndb.no/Lystbaater/Puma-420 Edit igjen: Hmm, ser ut som det bare var mimring på hjemmesiden til NorDan... Redigert 5.Desember.2014 av Fortego (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 5.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Plata jeg har brukt i akterspeilet er ikke forskalingsplate. De er satt inn med noe oljeguff for å hindre at betongen fester seg. Det er ei plate ment brukt som benkeplate, men som aldri ble det. Uansett pusset jeg den med lamellskive på vinkelsliperen før støping... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Så var det tid for å finne ut hva som skjuler seg under den hvite fargen. Etter å ha foretatt en prøvesliping og lakkering med sprayboks, viser det seg at det indre laget med lakk/maling reagerer med ny lakk, så jeg måtte pusse ned til den originale gelcoaten. Da dukket det opp gamle sprekker i gelcoaten som jeg måtte slipe bort og støpe og glassfibersparkle. Malingsfjerningen tok en del tid, da det var mange lag. Etter det jeg kunne se, har båten vært malt en gang blå, to ganger hvit, en gang gul og en gang rød. Minst. Men nå fjernes alt og jeg kommer til å fullerere hele båten og så lakkere med billakk... Det var også sprekker i fordekket, og disse ble også fjernet... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord21DC Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Dette blir tøft! Kul båt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Det både pusses og støpes på prosjektet. Pussingen tar jeg utenfor garasjen når det er opphold. Jeg har også skåret ut plater som senere skal trekkes med skai... Her er veggen under bakre benk støpt, og det som blir ryggputa er skåret til... Jeg ville ikke ha gass/girhendelen så høyt oppe, så da støpte jeg en "lomme" som den monteres på. Der kommer kanskje hovedstrømbryter også... Plata på dashbordet blir også kledd med skai, for å gjøre dashen mindre kjedelig. Det viste seg å ikke være en god ide å ha den stikkende ned under dashbordkanten, så den ble kappet parallelt med kanten... Støpte også fast fester for stolene, med rustfrie, syrefaste muttere, slik at jeg kan skjrue stolene rett i dørken, uten at det er hull i dørkplata... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Flott Arbeide, morro og følge med på. Har troen på at dette blir en tøff båt :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Jeg pleier å holde meg oppdatert på Finn og hva som tilbys der. Plutselig dukket det opp en tøff lanterne jeg bare måtte ha til prosjektet mitt... Tror denne blir tøff på ferdig båt. Skikkelig retro look... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 9.Desember.2014 Del på Facebook Svart 9.Desember.2014 Artig tråd å følge. Må være rett lanterne til rett båt det der ja Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.