Jump to content

1969-70 Selco Selsprint prosjekt


Kjetil1

Recommended Posts

Kom over en annonse på Finn for en måned siden, og tenkte at denne båten virket tøff. Den trengte noe arbeid, men jeg dro og hentet den likevel. Hadde egentlig ikke planer om noe prosjekt i vinter.

Men etter å ha fått den hjem og inn i garasjen, begynte hjernen å gå på høygir og laget planer. Fant ut at jeg måtte konsentrere meg om å støpe opp skroget igjen, og så ta det derfra...

Liker å ta bilder av galskapen jeg holder på med, og da passer det jo med en prosjekt tråd.

Egentlig skulle jeg bare støpe og reparere akterspeilet og dørken der tidligere eiere hadde kappet ned for tilpassing til kortstammet motor, og så begynt forsøk på tilbakeføring... Men så ble det jo mer...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Som skrevet var jo planen kun å fikse akterspeilet, men da jeg begynte å sjekke den påbegynte jobben, viste det seg at den vannfaste plata som var begynt innstøpt, ikke var pusset før støping. Dermed løsnet støpen idet jeg pirket i den. I tillegg var kryssfinerplata i dørker vanntrukket og råtten, så den måtte også byttes.

Så gammel reparasjon og dørk ble kappet bort, og skroget ble slipt rent oppi for ny støpejobb.

 

bilde

 

bilde

 

Jeg valgte å bytte plata i akterspeilet. Den som stod der var ei dobbel plate som jeg syntes var for smal. Hadde liggende ei tykkere som jeg freste kantene på, slik at den gikk så og si til nulls på sidene, slik at den fulgte skrogets fasong og ble lettere å støpe inn uten mellomrom imellom plate og skrog.

 

bilde

 

De gamle trekantplatene ble slipt og støpt inn.

 

bilde

 

Jeg skar ut et par plater til akterspeilet i 2mm rustfri stålplate og fikk knekt vinkel på, slik at jeg kunne ha kontroll på hvor tykt akterspeilet ville bli etter endt støpejobb og med plater på. Den ene vil jo selvfølgelig ligge på utsiden av skroget og den andre oppi motorbrønnen...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er både galskap og kult prosjekt...

 

Da jeg fjernet den gamle dørken, dukket det opp gamle skader i kjøl og i bunnen. Så det var egentlig like greit å fjerne dørk og gamle reparasjoner og fikse på ny.

 

bilde

 

En sprekk i kjølen og et hull ved en stringer ble slipt rent og støpt på ny...

 

Laget ny plate med den gamle dørken som mal og begynte å støpe inn, og laget like godt en vegg under dekk til nytt stuverom og som forsterkning av skroget...

 

bilde

 

bilde

 

Utsparing til lensepumpe bakerst i kjølen har også blitt støpt inn...

 

bilde

Ifølge ene guttungen i huset henger visst eimen av polyester tungt i nabolaget når jeg jobber i vei i garasjen. Så han kan lukte på lang avstand når jeg er i gang. (Passer selv på å ha god maske og han har også ei på lur om han skulle forville seg innom mens polyen er fersk...)

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har jaktet på rimelig motor, og siden jeg prøver å holde prosjektet litt low cost, vil jeg ikke bruke alt for mye på motoren. Jeg har sett etter 25-50hk og kom over en Suzuki 25 hk. Utfra motornr er det en 94 modell. Håper den vil fungere greit på båten. Men det hadde vært artig med mer hk...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

tror nok en 40-50hk ville gjort seg ja

 

men burde funke greit med 25hk så lenge du ikke laster båten full, hvor mye vil du tippe båten veier?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når jeg skulle støpe i motorbrønnen, fant jeg ut at det var like greit å støpe igjen alle tidligere hull og gjennomføringer etter tidligere motorinstallasjoner.

 

bilde

 

bilde

 

Det har har nok vært en lanternemast eller flaggstang på båten også. Men det var kun hullet tilbake. Så det fikk seg også noen remser glassfiber. Støpingen i motorbrønnen ble forskalt opp med grå-tape, støpt utenifra og så

 

bilde

 

Støpingen i motorbrønnen ble forskalt opp med grå-tape, støpt utenifra og så ble tapen fjernet og jeg støpte videre fra innsiden...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte også lage ei ny plate og støpe nytt dashbord.

 

bilde

 

Og opp under framdettet var det sprekker i støpen ved avstivere. Dette reparerte jeg, samt at jeg støpte inn to nye platebiter som passer til tverrveggen jeg har laget. Ved sammensetting av båten, blir denne veggen også limt slik at dekk og skrog stives ekstra her.

 

bilde

 

I tillegg støpte jeg inn noen trekkerør som jeg nok får bruk for senere...

 

bilde

 

Jeg måtte også skjære bort den gamle trebiten som hadde vært feste for slepeøyet i baugen, og så støpe inn nytt. Slepeøyet fungerte dårlig i gammel glassfiber og en remse jord, som engang hadde vært tre...

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nå prøver jeg å holde prosjektet litt low cost. Xfiner er rimeligere enn divinycell, og vektbesparelsen vil ikke forsvare forskjell i pris. Jeg har benyttet 6 mm xfiner i dørk og tverrvegg. 12 mm i dashbord og 20mm vannfast i akterspeil, med 15mm vannfast i de to trekantplatene som er støpt inn som forsterkning der bak.

Jeg får se når den er ferdig hva vekta sier. Tank, seter, batteri, diverse el. ting, interiør og div utstyr veier jo litt. Har vektspørsmålet i bakhodet mens jeg jobber, men jeg prøver å ikke være panisk opptatt av det...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nå prøver jeg å holde prosjektet litt low cost. Xfiner er rimeligere enn divinycell, og vektbesparelsen vil ikke forsvare forskjell i pris. Jeg har benyttet 6 mm xfiner i dørk og tverrvegg. 12 mm i dashbord og 20mm vannfast i akterspeil, med 15mm vannfast i de to trekantplatene som er støpt inn som forsterkning der bak.

Jeg får se når den er ferdig hva vekta sier. Tank, seter, batteri, diverse el. ting, interiør og div utstyr veier jo litt. Har vektspørsmålet i bakhodet mens jeg jobber, men jeg prøver å ikke være panisk opptatt av det...

Ble litt bekymret for vekt når jeg så bruken av kryssfiner, men med kun 6mm i dørken, så blir det jo ikke alt for ille. Men husk at vekt er VELDIG viktig i en båt som dette, og kan bli helt utslagsgivende i forhold til hva slags motor du må ha.

 

Ellers ser jeg at du har brukt forskalingsfiner i akterspeilet. Håper denne ple pusset skikkelig ned før støping, for denne er veldig glatt i utgangspunktet.

 

Når du støper på vanlig finer, så er det som regel lurt å smøre et lag med polyester på platen først, og la dette herde før du støper videre. Hvis ikke risikerer du at platen suger til seg polyesteren i glassfiberlaminatet helt inn mot platen, med delaminering som resultat. Har selv opplevd dette, og smører derfor alltid sugende underlag ett strøk som jeg lar herde før jeg sliper og støper videre.

 

Ellers har du skaffet deg et god gammel klassiker med et flott skrog som med bare små modifikasjoner i overbygget (blandt annet rute) gjennoppstod som en NorDan 420 Puma. Husker jeg siklet på denne i min ungdom :smiley:

 

Edit:

Jøss! Ser ut som den fortsatt er i produksjon!

 

http://www.ndb.no/Lystbaater/Puma-420

 

Edit igjen:

Hmm, ser ut som det bare var mimring på hjemmesiden til NorDan... :rolleyes:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plata jeg har brukt i akterspeilet er ikke forskalingsplate. De er satt inn med noe oljeguff for å hindre at betongen fester seg. Det er ei plate ment brukt som benkeplate, men som aldri ble det. Uansett pusset jeg den med lamellskive på vinkelsliperen før støping...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Så var det tid for å finne ut hva som skjuler seg under den hvite fargen.

Etter å ha foretatt en prøvesliping og lakkering med sprayboks, viser det seg at det indre laget med lakk/maling reagerer med ny lakk, så jeg måtte pusse ned til den originale gelcoaten.

 

Da dukket det opp gamle sprekker i gelcoaten som jeg måtte slipe bort og støpe og glassfibersparkle. Malingsfjerningen tok en del tid, da det var mange lag. Etter det jeg kunne se, har båten vært malt en gang blå, to ganger hvit, en gang gul og en gang rød. Minst. Men nå fjernes alt og jeg kommer til å fullerere hele båten og så lakkere med billakk...

 

bilde

 

bilde

 

Det var også sprekker i fordekket, og disse ble også fjernet...

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det både pusses og støpes på prosjektet. Pussingen tar jeg utenfor garasjen når det er opphold.

Jeg har også skåret ut plater som senere skal trekkes med skai...

Her er veggen under bakre benk støpt, og det som blir ryggputa er skåret til...

 

bilde

 

Jeg ville ikke ha gass/girhendelen så høyt oppe, så da støpte jeg en "lomme" som den monteres på. Der kommer kanskje hovedstrømbryter også...

 

bilde

 

Plata på dashbordet blir også kledd med skai, for å gjøre dashen mindre kjedelig. Det viste seg å ikke være en god ide å ha den stikkende ned under dashbordkanten, så den ble kappet parallelt med kanten...

 

bilde

 

Støpte også fast fester for stolene, med rustfrie, syrefaste muttere, slik at jeg kan skjrue stolene rett i dørken, uten at det er hull i dørkplata...

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å holde meg oppdatert på Finn og hva som tilbys der. Plutselig dukket det opp en tøff lanterne jeg bare måtte ha til prosjektet mitt...

 

Tror denne blir tøff på ferdig båt. Skikkelig retro look...

 

bilde

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...