Jump to content

Dyre deler, hvor går grensen?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte idag en ny lyspære til akterlanternen. Men fikk sjokk,    kr.70,-  for en 12v, 10W, 15cd pære!

Dette er rene og skjære tyveri, eller hva??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte idag en ny lyspære til akterlanternen. Men fikk sjokk,    kr.70,-  for en 12v, 10W, 15cd pære!

Dette er rene og skjære tyveri, eller hva??

Hjertmans tar SEK 72,- for en 12V 18cd pære. Disse pærene har aldri vært billige. Ikke dermed sagt at prisen er rimelig!

 

Bilde

 

Det er vel ikke riktig å kalle de for "en vanlig lyspære" heller? (se foto).

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde jeg kjøpt en lampe hvor 'pinnene' på sokkelen hadde stått rett utenfor hverandre, og hvor 'pæren' var rund,  hadde samme pære kostet kr.16,-

 

Bilde

 

Butikken? Min favoritt next etter Malfix, båtutstyrsforetningen i  Strømmen.

 

Lars H.

(med sjøsetting imorgen, - hurra!!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Må innrømme at dette er den tredje pæren jeg skifter på 16år, så økonomisk er det ikke noe problem, men "alligavell" som vi sier hjemme i Stavanger!!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[glow=red,2,300] Dyrt og dyrt fru Blom[/glow]

 

En kartbrikke fra C-map koster 2795 kr. Brikka veier vel 3 gram

 

Da blir prisen - såkalt enhetspris, på  kr 931.667,- pr kg.

 

Siden jeg har blitt avhengig, må vel dette kalles et slags narkotikum.

Det skulle derfor vært ulovelig å pushe så dyre saker.

 

Kanskje en sak for øko krim siden det rensker lommeboka.

eller narko politiet siden jeg er avhengig,

eller kanskje sedelighetspolitiet siden det jo bare er blott til lyst.

 

 

knut

 

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Må bare "henge meg på" - heter ting noe med båt - ja da dobbles prisen ofte mange ganger. Har selv vært nødt til å bytte denne pæretypen det siste år. Kjøper den selvfølgelig på Biltema - der er prisen 22 kroner og 90 øre i gangbar norsk valuta. Men da får man 2 pærer!. Mulig kvaliteten er dårligere, men de 2 jeg har byttet holder fortsatt. Forøvrig er pæretypen "vanskelig å finne" i katalogen grunnet manglende/viledende bilder. Riktig pærepar har biltemanr. 35-541

Link to post
Share on other sites

Da blir prisen - såkalt enhetspris, på  kr 931.667,- pr kg.

Et lite sidesprang: For ikke mange år siden fyllte en datamaskin et helt hus, - Nå er den på størrelse av en snei av en sukkerbit. Det er godt at ikke utviklingen på fritidsbåter har gått samme veien, - selv om prisen nok hadde gått noe ned. Men er fremdeles i 100 etter prisen på kr.70,- for den fordømte pæren! Men skal en på død og liv utnytte en helg maksimalt, hente kona etter jobben hennes på sykehuset kl.2300 for så å dra på båttur, ja da må jo lanternene virke!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da jeg seilte som skipselektriker hadde vi egne pærer som vi kalte "lanternepærer", de var flere ganger dyrere enn vanlige pærer, men så varte de også flere ganger lengre. Hvorvidt glødetråden er dimensjonert annerledes vet jeg ikke, men lanternepærene har iallefall det som kalles "forsterket oppheng". Det ser man tydelig ved at glødetråden ikke har så lange frie spenn som i en vanlig pære.

 

Som skipselektrikere ble det ofte til at vi spanderte de dyrere lanternepærene på steder som var utsatt for ekstra vibrasjon eller som var vanskelige/farlige å komme til for å skifte ut pærene.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tror noe av årsaken til den høye prisen har noe med krav til nøyaktighet i

konstruksjonen.  Hvis man studerer denne pæren, så har den en vertikal glødetråd

for å gi riktige lyssektorer i lanternene.  De varer også ganske mange tusen timer.

Jeg har ikke byttet noen enda, men har kjøpt reserver til samme høye pris.

Interessant hvis noen har erfaring med Biltema-pærer til en brøkdel av prisen.

 

Selv prøvde jeg Biltema hovedlys-pærer til bilen, men de måtte jeg bytte så ofte

at det ikke var verdt det.

Link to post
Share on other sites

Gummipakning til spritkokeapparat.

Dette er en pakning som legges oppå åpningen med filt som flammen kommer opp fra.

Det er ingen toleranse på denne pakningen, bare at den dekker hullet. ca 5 cm i diameter. Pakningen er laget av 2-3 mm gummi.

DE SKAL HA 60 KRONER FOR DENNE.      SVINDEL!!

Link to post
Share on other sites

Den Norske Stat ved Vinmonopolet selger rødsprit til 50 kroner literen. Biltema tenkte at her var det penger å tjene, så de solgte rødsprit for 20 kroner literen og tjente greit på det. Det holdt dessvere ikke lenge for Arcus/Vinmonopolet/Staten sa at her har vi monopol på sprit i kongeriket Norge. Biltema argumenterte med at dette var teknisk sprit og at den jevne kunde neppe drikker den.  Dessuten solgte de jo konsentrert spylevæske som var 90% etanolsprit og litt tensider. Det hjalp lite. Biltema selger ikke lenger rødsprit. Ingen stor sak for Origo spritbrenneren din bruker bare 3 liter i året, men likevel.....  Rødsprit er fint til rensing, vasking, avfetting også.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Og så har jeg da noe helt fersk:

 

Opp-ned tiltbryteren til min Honda 50HK (den som sitter i motorens nedre del og kan betjenes fra vannet) fra 1999 tålte ikke sjøsprøyt i flere enn 4 sesonger. Den må jeg bytte fordi den begynnte å kjøre motoren opp uten at jeg ville det. Gikk idag til min lokal hondaforhandler og skulle bestille ny. kr 518 + moms. Slå den!

Bilde

 

Heldigvis ser det ut at jeg ved å lage en ny brakett samt bruke ledningene til den defekte bryter kan bruke en standard bryter til ca kr 81 (inkl moms)

Link to post
Share on other sites

Til denne tråds noe lakoniske tittel slik den lyder: "Dyre deler, hvor går grensen?"

 

På en annen tråd ble det bemerket at "ingen har gitt et ærlig svar...". I et forsøk på å forhindre at samme bemerkning blir servert her:

 

Kjører du over Svinesundbrua, eller for oss båtfolk: - går over "Sekken", da passerer vi grensen!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Og så har jeg da noe helt fersk:

 

Opp-ned tiltbryteren til min Honda 50HK (den som sitter i motorens nedre del og kan betjenes fra vannet) fra 1999 tålte ikke sjøsprøyt i flere enn 4 sesonger. Den må jeg bytte fordi den begynnte å kjøre motoren opp uten at jeg ville det. Gikk idag til min lokal hondaforhandler og skulle bestille ny. kr 518 + moms. Slå den!

 

 

Heldigvis ser det ut at jeg ved å lage en ny brakett samt bruke ledningene til den defekte bryter kan bruke en standard bryter til ca kr 81 (inkl moms)

En slik del er da ment å vare lengre enn 5 år? Hadde nok gått hardt på forhandleren i dette tilfellet.....

Link to post
Share on other sites

Som en liten motvekt til de allerfleste svarene i denne tråden har jeg lyst til å fortelle litt om mitt møte med merkeverksteder. Som de fleste av "gamle" medlemmene vet så er jeg rimelig "ferskt" når det gjelder dieselmotorer og har først begynt å interessere meg for vedlikehold og service på motoren min for knapp 5 uker siden.

 

Jeg hadde hatt båten i en uke da jeg bestemte meg for å ta "vårservicen" på min Yanmar 2QM-15 selv. Inspirert av den gode, vennlige tonen her på baatplasse.no - kombinert med all den kunnskapen og ikke minst hjelpsomheten man finner her blandt medlemmene, gikk jeg som fersk amatør og grønnskolling til verks.

 

Diverse rekvisita ble anskaffet fra mitt lokale Yanmar-verksted, MARIN ELEKTRO A/S på Gressvik. Allerede fra første minuttet følte jeg meg velkommen og fant tonen med betjeningen på delelager. Jeg ble faktisk ønsket velkommen som Yanmar eier og ny kunde!

 

Når jeg tenker tilbake så må jeg utvilsomt ha stått frem som "plagsom", i og med at jeg hadde instruksjonsboken med meg og spørte og grov og pekte på tegningene i heftet, jeg refererte til "denne dingsen" og ville vite hva den gjør, osv, osv. Betjeningen var blid og hjelpsom.

 

Skulle ha nytt luftfilter, "du vet at du behøver ikke å kjøpe komplett filter, sa damen, bare ta av skumgummien men vask den i Zalo-vann og ikke i diesel, som det står i instruksjonboken!" :lol: - jeg måtte ha komplett filter likevel, for skumgummien var smuldret opp.

 

Da jeg dagen etter kom tilbake for å få noen råd ang. lufting (greide selvfølgelig å få luft i systemet, helt frem til dysene, da jeg skiftet dieselfilter) sa damen, nei vet du, dette kan jeg ikke, dette må du nok snakke med Hans om, bare stikk ut på verksted og spør han!

 

Hans var ikke på verksted, han var travelt opptat med å sjøsette båter. Han klatret opp og ned kranen, ordnet her og der og stod i. Jeg stillte meg litt til siden og ventet - ville ikke forstyrre. Da kom han bort til meg og sa "du ser ut som du lurer på noe"! Jeg forklarte problemet og han tok seg tid til å forklare! "Ikke gjør sånn som det står i instruksjonsboken, gjør sånn og sånn, dette klarer du, bruk bare sunn fornuft så går det bra!" sa han........ :lol:

 

Dagen etter en vellykket systemlufting, greidde jeg å dra en bolt på diesel-returen tvers av - var nok litt for ivrig med å få systemet tett. Til mitt forsvar :yesnod: må det sies at bolten er hul inni!

Bilde

Dro til Marin Elektro - "Nei denne hadde de ikke på lager, men ring meg om en time", sa Hans - som fremdeles var opptatt med å sjøsette båter - "så skal jeg se hva jeg har på bakrommet av brukte deler."

Ringte etter en time og spurt etter Hans, "Ja, nå kan du bare komme, jeg fant en som passer!" :lol:

 

Etter min store tank-sjau, her forleden, ville jeg for sikkerhets skyld skifte dieselfilter en gang til. Dro for å kjøpe. Da jeg skulle betale, oppdaget jeg at den 100-lappen jeg trodde jeg hadde, var brukt opp! Flau krise, men neida, - "vi legger regningen i skuffen så tar du den neste gang!" :lol:

O-ringen til filterkoppen fantes i 2 forskjellige utgaver, en tynn og en tykk og jeg visste ikke hvilken jeg skulle ha - "ta med en av hver og lever tilbake den du ikke har bruk for" sa Hans!! :smiley:

 

I går så begikk jeg enda en mega-blemme :sailing: og dro over gjengen på en dieselledning. Godset i koppholderen er støpt, koblingsbolten til slangen er av stål. Koppen tåler bare så mye moment før gjengen skrelles ut - og akkurat det gjorde jeg. Var sikkert på at delen måtte bestilles og at jeg ville være uten båt en uke eller to!

"Da tar du denne -" sa Hans og la delen på disken"- den er ikke så fryktelig dyr heller, og så får du et ekstra dieselfilter med - her ta med noen ekstra kobberskiver for tetningen til slangekoblingen. Forresten, du vet at du kan gløde dem opp, når de er flate? Bruk ei blåselampe og glød dem, så blir de myke og sveller opp igjen, så slipper du å kjøpe!"

 

Jeg betalte gledelig 514,- + MVA for et komplett dieselfilter (se bilde) Bilde

 

Hvis ikke det er god service,vet ikke jeg. Det er bare helt overveldende hvor godt man blir behandlet der. Hans har selvfølgelig fått en trofast kunde, og jeg har fått en pålitelig kilde for fremtidige spørsmål, og vet hvor jeg skal handle deler i fremtiden.

 

Bare noen eksempler på deler jeg har kjøpt: (pris uten MVA)

Oljefilter 85,-

Dieselfilter 65,-

Impeller 115,-

Dynamorem 145,-

Vannpumperem 105,-

Kompl. luftfilter 235,-

Komplett filterkopp og -holder 514,-

Jeg synes ikke at det er så ille, tatt i betraktning at alt til båt ellers er svindyrt!

 

:lol: Har nesten lyst til å foreslå MARIN ELEKTRO A/S som Månedens hyggeligste Merkeverksted - Kanskje baatplassen.no kan dele ut noe slikt?

Du vet, ros biter bedre enn ris!

Hilsen,

Walter :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skikkelig hyggelig å lese denne historien. Bra å se at man blir behandlet som en kunde når man virkelig har bruk for å bli behandlet som en kunde. Slettes ikke dum ide å markere Månedens Merkeverksted. Problemet kan være hvordan vi skal enes om hvem som fortjener denne tittelen fra gang til gang. Slik kan jo være avhengig av mange ting: Hvordan man selv oppfattes som person, hvordan man subjektivt oppfatter situasjonen, egen erfaring og standpunkt, osv. Men har noen forslag til en enkel metode for å bli enige om hvem som fortjener ekstra oppmerksomhet, er jeg sikker på at det er mange som fortjener det.

Link to post
Share on other sites

Det som kanskje hadde vært en idè er å ha en forum der man kan fortelle om gode og dårlige butikker. De fleste er interesert i å vite hvilke butikker man bør holde seg unna og hvilke som man ganske sikker går til bake til gang etter gang?  :sailing:

 

Det er sikkert mange som har lyst til å dele sine opplevelser med andre om slike viktig ting som hvilke båtbutikker lurer deg og hvilke som ikke gjør det. Noe jeg synes det burde være en eget forum for her på baatplassen.no! Dette siden dupeditter til båt pleier nesten alltid å svi i lommeboken :yesnod:!

 

One day soon the world will wake up to a great sailor.... Me  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt rundt på nettet etter billigere alternativer til VP deler osv til båten, fant ut at det var MANGE tusenlapper å tjene ved bestilling fra USA... sjekk bare denne linken og delelageret...

 

www.dougrussell.com

 

 

tror ikke jeg kommer til å hande dyre deler fra griske VP forhandlere i Norge lenger...

 

:smiley:

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...