Jump to content

Yamaha 9,9 1987, rusthull i blokka


Ruben M.

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Yamaha 9,9 fra 1986 som det har rustet hull i blokka på. Hullet er i kanalen hvor kjølevannet går, så motoren starter å går. Men det som skjer er at ''motorrommet'' fyller seg opp med vann. Og jeg gidder ikke å kjøre uten motorlokk heletiden :giggle:. Jeg har tatt av topplokket og rensa ut alt som lå der. Det var mye rust og annet møkk som lå der så det lønner seg virkelig å ferskvannskjøre motorer om høsten. Jeg hørte hos yamaha forhandleren i Fredrikstad og de visste ikke om noe annen måte enn å tette hullet med epoxy. Er det noen andre som har noen ideer?

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54039/20141207_134830000_ios.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54039/20141207_134804793_ios.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54039/20141207_134727400_ios.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja den eller denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Kjemisk-metall-36058/

Brukte den du viser til for å fikse en symaskin, som hadde fått seg en smell i transporten.

Funker som bare det. Viktig at det er bart metall og skikkelig reint, før du legger på "stoffet"

Fres reint inne i der med en Dremel e.l

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okei. Takk. Vet ikke om epoxyen hadde tålt varmen heller.

Men en annen ting. Vet du hvordan man får ut bolter? tre av fire bolter knakk når jeg skulle ta av termostaten fra topplokket. Det sammen skjedde når jeg skulle ta av topplokket. Vet at det går å bruke varme, men jeg har ikke noe blåselampe ellerno.

Redigert av Ruben M. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med temperatur tror jeg ikke er noe problem.'

Denne fra Plastic Padding tåler 160 grader. http://www.clasohlson.com/no/Kjemisk-metall,-Plastic-Padding/34-38

Har erfart akkurat det samme med eldre yamaha, at boltene sitter.

Bore et hull i senter av bilten. Skru i en "grisepikk" , varme forsiktig i godset rundt og jobbe varsomt med "grisepikken"

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle ta en liten oppdatering.
Først så begynte jeg på pusse rundt hullet med en dremel så det skulle bli rent. Deretter lå jeg på det kjemiske metallet som ''SoBo'' nevnte over her. Nå har jeg tatt på to lag med det kjemiske metallet og det ser bra ut.

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54039/20141211_151020000_ios.jpg

Nå er det bare å få ut de boltene som knakk også er det bare å teste.

Link to post
Share on other sites

for å få ut boltene , ville jeg ikke brukt såkalt grisrumpe , de har lett for å knekke når boltene sitter så godt som her , og er ofte enda værre å få ut enn en bolt.

 

en av de beste måtene her er nok å få en som er god med TIG sveisen , til å sveise mutre på bolten. Da får man samtidig varmet den opp , som vil hjelpe til å løsne den.

 

min erfaring er også at vanlig rustløser som f.eks 5-56 ikke funker her , rustløser av "freeze shock" typen er oftest bedre : http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/2394609

 

om gjengene blir skadet, så fins det innsatser å sette i , f.eks helicoil eller Time-sert

http://www.ebay.com/itm/Time-Sert-1610-M6-x-1-0-Metric-Thread-Repair-Kit-/271692774350?hash=item3f4226bbce&item=271692774350&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg hadde faktisk såpass flaks at bare 1 av 11 bolter knakk når jeg skulle ta av topplokket. Termostaten var det litt verre med, der knakk 3 av 4. På bolten som står i blokka tenkte jeg å sette på to muttere og bruke varme for å lirke den løs.

De tre boltene som står i topplokket tenkte jeg å bruke en pollygrip (visegriptang) og varme.

Yamaha forhandleren skulle ha 400kr for å ta ut de tre boltene som står i topplokket. Det synes jeg var litt dyrt så jeg tenkte å prøve selv.

Link to post
Share on other sites

Hei Ruben!

 

Du må lære deg hvordan du legger inn bilder, da blir innleggene dine litt mer leselige :wink:

 

bilde

 

Bare søk på "hvordan legge inn bilder på baatplassen" eller noe i den duren på Google, så finner du nok oppskriften.

 

Så til problemet ditt.

 

Varmebestandigheten på epoxy tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Det er jo kjølevann, og hvor mange grader holder det?? Epoxy er en herdeplast og tåler ganske høy varme før den mister fastheten. Stor forskjell på herdeplast og termoplast her!!

 

Når det gjelder skruingen. Hvis du knekker en skrue bør det ringe en bjelle. Da er sannsyligheten stor for at den neste vil knekke også hvis man bare setter på ei pipe og drar. Rustløser og all mulig lurifaks kan du nesten bare glemme på slike problemer, du får det ikke inn i spalten. Det som gjelder er varme. Prinsippet er at du varmer på godset og at det utvider seg. Aluminium har en høyere varmeutvidelseskoeffesient enn stål (skruen), og vil dermed utvide seg mer. For å få maks effekt skal du varme godset opp til så høy temperatur som mulig (opp mot smeltetemperatur) på så kort tid som mulig. Dersom du bruker lang tid på å varme opp (her er det snakk om sekunder), vil varmen spre seg til skruen slik at den også utvider seg. Differansen i utvidelseskoeffesientene for materialene vil gjøre at du får en effekt uansett, men mindre enn om du bare klarer å varme opp godset. Dersom du ikke vil ødelegge lakken får du fremdeles en effekt ved å varme opp godset uten at lakken blir ødelagt. Det blir en vurdering.

Men hva gjør man når skruen først er knekt. Grisepikk ville jeg slått fra meg først som sist. Hvis skruen først har knekt sitter den, og da er det sjelden at grisepikk løser problemet. Du kan prøve med en kjørner å dore den ut. Da må du slå tangentielt på skruen slik at du skrur den ut, det funker ofte. Hvis ikke det funker er det å bore den ut. Det kan være en utfordring å bore ut en skrue av aluminiumsgods. Det er fordi skruen ofte er ganske hard og har en liten diameter. Det gjør at boret lett glipper til siden og drar seg ut i godset. Hvis det først skjer er det leit å få has på den. Det beste er å spenne den aktuelle maskindelen opp i en fres og gå rett ned med en pinnefres. Etterpå kan man enten gjenge opp på nytt eller sette inn innsatsgjenger (helicoil e.l.). Et annet alternativ er som nevnt over å legge en mutter over den knekte skruen og fylle i hullet med tig-sveis (mag/mig kan også funke). Da får skruen samtidig en oppvarming som gjør at den utvider seg. Hvis du prøver dette bør du la den luftkjøle til den er kald. Da har materialet i skruen trekt seg sammen igjen. Fordelen med denne metoden er at utvidelsen og sammentrekningen kan gjøre at korrosjon i gjengeforbindelsen blir knust og løsner. I dette tilfellet kan rusltløser (etter sveising) hjelpe. Også ved denne metoden er det en fordel å varme litt på godset før du prøver å skru.

Når du så skal forsøke å skru ut den gjenstridige jævelen har det mye å si hvordan du bruker verktøyet. Det er viktig at du har en "feeling" i hånda, eller "fingerspitzgefülen" som tyskerne sier :smiley: Ikke bare sett på en nøkkel og dra til, da er det stor sannsynlighet for at det ikke går. Du må dra forsiktig og kjenne at det er noe som beveger seg. Hvis du får en liten bevegelse må du begynne å "moye" den til den gir seg. Det vil si at du beveger den med små bevegelser fram og tilbake uten å bruke så stor kraft at noe ryker. Klarer du først å få en slik liten bevegelse har du lurt den. Da er det bare å pøse på med rustløser og fortsette å moye. Dette handler egentlig mye om å utvikle en indre momentnøkkel i håndleddet som gir et rødt lys før skruen når flytegrensa. Når du flytegrensa på skruen er det gjort, da vil den ryke like etterpå.

 

Nå har du forhåpentligvis fått noen tips å jobbe videre med. Hvis du skal holde på å knote litt med sånn gammal dritt selv (gjelder egentlig nyere dritt også :giggle: ) bør du anskaffe deg noe å varme med. Få deg noe som gir en konsentrert flamme, ellers har du ikke kontroll på hvor du får varmen, og det tar for lang tid å varme opp. En slik er et must for envher hjemmemekker https://www.google.no/search?q=turbotorch+forhandlere&biw=1093&bih=498&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=-jaLVNbNH6q9ygO79IDoCg&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=turbotorch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=UkB9iTCpixqVeM%253A%3B2BrAcWhCMw1CJM%3Bhttp%253A%252F%252Fimages.plumbersurplus.com%252Fimages%252Fprod%252F1%252FTurboTorch-TX-504-EXTREME-rw-7303-617.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.plumbersurplus.com%252FProd%252FTurboTorch-TX-504-Self-Lighting-Hand-Torch-0386-1293%252F7303%252FCat%252F801%3B255%3B483 , men det beste er acetylen/oksygen. Litt viktig at du har en konsentrert flamme og høy effekt slik at du får varmet opp godset fort som jeg forklarte nærmere over.

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo! Takk for at du brukte tiden din på å skrive en så grundig forklaring :thumbsup:

Jeg visste egentlig hvordan man legger inn bilder. Jeg hadde bare glemt det med image og sant :smiley:

Kan denne brukes: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Gassbrenner/Minibrenner-17612/ ??

Her er et bilde av bolten som står i blokka:

bilde

Og her er et bilde av de tre i topplokket:

bilde

(Nå gjorde jeg det riktig å greier :thumbsup: )

Link to post
Share on other sites

Veldig gode råd fra Komodo her :yesnod:. Vil legge til at en induksjonsvarmer er et helt utrolig verktøy for å løsne "alt" som har rustet fast; bolter, foringer, lager osv. Da får man en konsentrert varme akkurat der man ønsker, og risikerer ikke å smelte slanger, kabler og lignende som eventuelt måtte befinne seg i nærheten. Man kan nesten ikke tro hvor effektivt dette er.

 

Nå er det vel ikke så mange som har en induksjonsvarmer stående i garasjen/hobbyrommet, men hvis man kjenner noen med tilgang til slikt utstyr kan en spare seg for mye ekstraarbeid og frustrasjon.

 

Ønsker deg for øvrig masse lykke til med reparasjonen :thumbsup:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en video som viser hvordan du løsner rustne, ødelagte bolter med varme: https://www.youtube.com/watch?v=4W7P9JWJAi8

 

Jeg kjøpte for en stund siden en loddebolt fra Kina som går på gass. Den har også munnstykke så jeg kan bruke den som gassbrenner, fungerer veldig bra. Kanskje den kan fungere for deg? Vet ikke om den har stor nok effekt, men den er liten, billig og har konsentrert varme. Også får du jo loddebolt på kjøpet. :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I tillegg til "moving" og varme (som er det beste å gjøre) har jeg noen ganger hatt hell med å slå, ikke så hardt at det ødelegger noen, og på riktig plass slik at gjenger osv ikke får en smell eller noe annet ryker, metall mot metall. Ikke svære tunge slag som kan rive alt i fillebiter men da heller flere små slag.

 

Jeg pleier ofte å begynne med litt "massasje" av det gjenstridige før jeg går på med varme osv. Og noen ganger er det nok, men ikke utrolig ofte :-)

Link to post
Share on other sites

 

bilde

 

 

Er det disse som er problembarna nå? I tilfelle så har du et bedre utgangspunkt enn jeg trodde, jeg så for meg at skruen var knekt jamnt med godset. Dette fikser du med en Wise-grip tang + varme. Gjør som Pinkvin sier, gi skruen et skikkelig knakk med en hammer før du setter på tanga og vrir. Men igjen er det viktig at du ikke bare tar i og drar. Du må kjenne at det kommer og bevege litt fram og tilbake til det løsner som jeg beskrev tidligere. Jeg ser du holder til i Fredrikstad. Hvis du kommer ut til meg (bor på Hvaler) skal jeg hjelpe deg med dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...