Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Skolejuleferien er lang i år, og jeg har et brennende ønske om å komme meg ut på tur, vi tenker på å dra nedover svenskekysten. Er det galskap eller ikke?

 

Det vi er mest redd for er is. Jeg har svært lite erfaring med is, som hovedregel har vi jo ikke slikt i Tromsø, hvor jeg kommer fra. Jeg kjenner ikke de lokale forholdene - jeg aner ikke hvor mye sjøis det er og/eller kan være nedover svenskekysten, og i hvilken grad dette vil hemme oss. Jeg tenker som så at det aldri vil være så galt at vi ikke kommer oss tilbake til Oslo, det vil alltid være isfritt litt ut i Skagerak, og det vil alltid være råker etter skipstrafikken som man kan følge - men vi ønsker jo å ta det med ro, gå på innsiden dersom det er mye bølger, samt at vi ønsker å kunne ankre opp i rolige uthavner, eventuelt i gjestehavner. Det var en liten vekker da vi var i Bærum forrige helg, og det var is der. Hvor mye is kan vi forvente å finne på vei nedover svenskekysten denne jula?

 

Det er to problemer med is, det ene er at vi er redd for skader på båten, det andre er at vi rett og slett risikerer å bli stående fast. I etterkant har jeg også lest at akkurat den typen is vi møtte på i Bærum forrige helg er sylkvass og såpass farlig for allminnelige trebåter at noen få hundre meters gange kan være nok til at båten tar inn vann og synker. Vi gikk noen få hundre meter med vår båt (epoksy/trelaminat) uten synlige skader, men jeg er allikevel litt nervøs for å gå i is. Det er ikke tid til å montere noe skikkelig form for ishud, men jeg tenker at dersom vi har med noen metallplater e.l. som vi kan feste provisorisk i vannlinjen med noe tau burde vi kunne gå i litt is dersom vi er forsiktige.

Link to post
Share on other sites

Nej inget galenskap det inte.

Om du ser 14 dagars rapporten och lägger därtill att vi fortfarande har 7 grader i ytvattnet inomskärs är sannolikheten för is de närmaste 16 -20 dagarna minimal på sträckan Strömstad till Hallands Väderö.

Ström vill du hitta i många hamnar och säskilt om du söker dig i närheten av där fiskebåtar ligger. Vatten kan det däremot vara lite svårare med. Strömstad vid fiskauktionen, kanske på Resö, Grebbestad vid fiskemotaget, Tanumstrand, Fjälbacka vid sjöräddningen, Kungshamnsfiskarna i Kungshamn o Norden på Smögen. Fiskhamnen i Lysekil, Lyckans slip i Fiskebäckskil är några platser du får vatten.

God tur.

Link to post
Share on other sites

 

Sett i gang og reis på tur i julen. Det kommer til å bli en minnerik julefeiring. Vi har feiret jul i båten ved to anledninger. Ville ikke vært det foruten.

Utfordringen er å skaffe vann og tilgang på strøm på denne tiden. Oppskriften har dere fått av Svensk.

 

Ta med noen 10 liters plastkanner, man finner alltid en vinterkran nesten uansett hvor man er. Hvis isen legger seg i indre fjord, legg igjen båten på Borgen.

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips - dette ser bra ut :-)

 

Ta med noen 10 liters plastkanner, man finner alltid en vinterkran nesten uansett hvor man er. Hvis isen legger seg i indre fjord, legg igjen båten på Borgen.

Håper i såfall at vi får forhandlet frem en minnelig havneleie og ikke må betale flere hundrelapper dagen ;-)

 

Men, det vil vel alltid være råker etter fergene, hele veien til Nesoddtangen, og derfra er det ikke mange hundre metrene til hjemmehavna vår ...

Link to post
Share on other sites

Lite sannsynlig at noen vil avkreve dere havneavgift på denne tiden, men Svensk vet kanskje noe om dette...

Kommentaren om "flere hundrelapper dagen" var ment ifht å la båten bli liggende på Oscarsborg til det blir vår, det kan jo svi litt økonomisk - hva juleferien angår, det er selvfølgelig ikke noe problem å betale noe havneavgift mens vi er på juleferie :-) Men, hyggelig å vite at vi i allefall ikke behøver å vegre oss for gjestehavner av økonomiske årsaker :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Markert "This website is only a test site. It is not yet fully operational", med nyhetsoppdatering fra 2012, mange linker i menyen som gir 404, webdesign som hinter at nettstedet hadde sin storhetstid rett før årtusenskiftet ... men ellers, utrolig bra! Stor takk for den, kommer til å bli sjekket ofte i dagene fremover, samt mens vi er underveis :-)

Link to post
Share on other sites

Stemmer i dette... Påsken i fjor lå hele indre oslofjord innefrosset - sør for Moss var det ikke et flak å se... Er i forhandlinger selv for nyårshelga der nede et sted - Grebbestad eller fjällbacka eller liknende kanskje møtes vi Tobix.

Er det bare å praie vann i disse fiskemottakene?

 

PS tror brua åpnes hvis du ringer vakta i soten... Ser at det er angitt på plakat med nummer når jeg passerer om sommeren.

 

Link to post
Share on other sites

Men det som var interessant, var at en kunne ligge i Grebbestad fra oktober og ut i april for totalt SEK 499,- (pluss strøm)!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...